خانه » همه » مذهبی » سرگذشت یک پزشک ضد واکسن

سرگذشت یک پزشک ضد واکسن

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - سرگذشت یک پزشک ضد واکسن
عصراسلام: تیم تحقیقاتی ۱۲ نفره او ادعا کردند تزریق ‎واکسن سه گانه (سرخک، سرخجه، اوریون) با بیماری ‎اوتیسم مرتبط است. دکتر Wakefield که در بیمارستان Royal Free Hospital لندن، فعالیت داشت با انتشار مقاله و ادعاهایش  سر و صدای زیادی به پا کرد در حدی که بر آمار  واکسیناسیون کودکان هم تاثیرگذاشت. 
هرچند مقالات زیادی در رد ادعای دکتر Wakefield منتشر شد ولی او از ادعای خود کوتاه نیامد و در سخنرانی‌های زیادی خواستار بازنگری در واکسیناسیون کودکان شد.  در سال ۲۰۰۴ یک خبرنگار  به نام Brian Deer در یادداشتی در Sunday Times در مورد روابط مالی پشت پرده دست به افشاگری زد. تحقیقات پزشکی تا ۲۰۱۰  نشان داد در اطلاعات و نتایج آن به عمد دستکاری شده است. کودکان بدون نیاز تحت برخی آزمايشات غیرضروری مثل کولونوسکوپی و کشیدن مایع نخاعی قرار گرفتند. 
علی رغم ادعای Wakefield پول تحقیقات را یک وکیل پرداخت کرده که شاکی کارخانه های واکسن سازی است و در این تحقیق تعمدا کودکانی که والدینشان مدعی خطرناک بودن واکسن بودند در این آزمایش شرکت داده شده‌اند. بعد از رسوایی بوجود آمده ۱۰ نفر از همکاران دکتر Wakefield نظرات خود در تحقیقات و نتایج مطرح شده را پس گرفتند و نهایتا امکان فعالیت پزشکی از دکتر Wakefield در انگلستان گرفته شد. 
مجله Lancet هم مقاله او را تحت عنوان retracted قرار داد. البته همه این اتفاقات او را از ادعایش منصرف نکرد و همچنان بر نظر خود پافشاری می‌کرد و سخنران گروه‌های ضدواکسن در سراسر دنیا بود. در سال ۲۰۱۶ فیلمی تحت عنوان Vaxxed را ساخت و ادعاهای قبلی را تکرار کرد. این فیلم که قرار بود در جشنواره Tribeca و با حمایت بنیانگذار آن یعنی رابرت دنیرو پخش شود نهایتا با تصمیم خود آقای دنیرو از جشنواره خارج شد (رابرت دنیرو یک فرزند مبتلا به اوتیسم دارد.) دکتر Wakefield قسمت دوم فیلم خود را در ۲۰۱۹ ساخت و همچنان بر نظرات قبلی خود تاکید دارد . افشاگر اصلی داستان یعنی Brian Deer در سال ۲۰۲۰ کتابی به نام «The Doctor Who Fooled the World» منتشر کرد و یافته های خود را با خوانندگان به اشتراک گذاشت. 

پ. ن: پزشکانی شبیه دکتر Wakefield که هیچ اعتبار علمی ندارند در بین طرفداران شبه علم و سنتی دوستان به «پزشک مستقل» شهرت دارند. 

حمید احمدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد