در عین حال که خدا وجود دارد، اگر خدا با ابزار مادی به صورت محسوس دیده می شد، دیگر خدا نبود. فرض وجود «خدای قابل دیدن» مثل فرض وجود مثلث چهارضلعی یا مثل فرض عدد چهار فرد است. برای اینکه معلوم شود چرا خدا قابل دیدن نیست، و به طور کلّی چرا با حواسّ ادراک نمی شود، باید ابتدا تصوّر درستی از خدا به دست آورد. پذیرش امکان رؤیت حسى خداوند، به معنى قبول جسمانى بودن اوست.
با وجود محال بودن رؤیت حسى در مورد خداوند، خداوند به طریقى غیر از راه حسّ، هم در دنیا و هم در قیامت قابل درک است.
دلایلى که براى اثبات وجود خداوند اقامه شده است، متعدد و متنوع است. اما اصل کلى در تمامى این دلایل این است که آنها به منزله تابلوهاى راهنمایى و فلش هایى هستند که انسان را از جهت هاى گوناگون متوجه یک امر فطرى و روشن و بدیهى مى کنند، زیرا وجود خداوند متعال از روشنترین و واضح ترین مفاهیم براى بشر است.
خداوند متعال خود را از لابلاى اتم ها و نوترون ها نمایانده است، چنانچه خود را در تمام وجود آدمیان نشان داده است منتها چشمى بینا مى خواهد.
از همه بیچاره تر خفاش بود
کو عدوىِ آفتابِ فاش بود
ــــــــــــــ
بررسی بیشتر:
– کتاب «توحید استاد شهید مطهرى»، ص 55 ـ 98
– کتاب «اثبات وجود خدا» ویرایش «جان کلوور مونسما» ترجمه احمد آرام و دیگران
با وجود محال بودن رؤیت حسى در مورد خداوند، خداوند به طریقى غیر از راه حسّ، هم در دنیا و هم در قیامت قابل درک است.
دلایلى که براى اثبات وجود خداوند اقامه شده است، متعدد و متنوع است. اما اصل کلى در تمامى این دلایل این است که آنها به منزله تابلوهاى راهنمایى و فلش هایى هستند که انسان را از جهت هاى گوناگون متوجه یک امر فطرى و روشن و بدیهى مى کنند، زیرا وجود خداوند متعال از روشنترین و واضح ترین مفاهیم براى بشر است.
خداوند متعال خود را از لابلاى اتم ها و نوترون ها نمایانده است، چنانچه خود را در تمام وجود آدمیان نشان داده است منتها چشمى بینا مى خواهد.
از همه بیچاره تر خفاش بود
کو عدوىِ آفتابِ فاش بود
ــــــــــــــ
بررسی بیشتر:
– کتاب «توحید استاد شهید مطهرى»، ص 55 ـ 98
– کتاب «اثبات وجود خدا» ویرایش «جان کلوور مونسما» ترجمه احمد آرام و دیگران