خانه » همه » مذهبی » سلام خسته نباشید شما در پاسخ هاتون حرف از سلوک اخلاقی می زنید و میگید سلوک اخلاقی مقدمه سلوک عرفانی هست بدون اون این نمیشه و… برای من دوتا سوال پیش میاد در این موضوع: ۱.دقیقا به چه دلیل سلوک اخلاقی مقدمه سلوک عرفانی هست؟ ۲.سوال دوم اینکه این چه سلوک اخلاقی هست که فرد بعد از اون تازه می فهمد خودی در کار نبوده تا هدف قرار بگیرد ؟؟؟؟؟؟ خواهشاپاسخ خود را تشریح کنید.

سلام خسته نباشید شما در پاسخ هاتون حرف از سلوک اخلاقی می زنید و میگید سلوک اخلاقی مقدمه سلوک عرفانی هست بدون اون این نمیشه و… برای من دوتا سوال پیش میاد در این موضوع: ۱.دقیقا به چه دلیل سلوک اخلاقی مقدمه سلوک عرفانی هست؟ ۲.سوال دوم اینکه این چه سلوک اخلاقی هست که فرد بعد از اون تازه می فهمد خودی در کار نبوده تا هدف قرار بگیرد ؟؟؟؟؟؟ خواهشاپاسخ خود را تشریح کنید.

دوست گرامی. اگر بخواهیم دقیق تر سخن بگوییم سلوک دینی دارای سه مرحله است که با سلوک شرعی شروع و با سلوک عرفانی به نهایت می رسد.
مراحل سه‌گانه سلوک دینی
سلوک دینی در قیاس با محتوا و رهروان و اولویت سلوکی، دارای سه مرحله «شرعی»، «اخلاقی» و «عرفانی» است. این دسته‌بندی، حاصل جمع‌بندی آموزه‌های دینی خواهد بود و می‌تواند مبنای خوبی برای تبیین مراتب و مراحل کلی سلوک دینی باشد.
1. سلوک شرعی؛ اولین مرحله ناظر به سبک زندگی و رفتارهای ظاهری و وظایف شرعی انسان در زندگی است. طی کردن این مرحله از سلوک دینی برای عموم مردم واجب و نجات دهنده خواهد بود و اختصاص به قشر خاصی ندارد.
2. سلوک اخلاقی؛ مرحله دوم ناظر به اصلاح عالم درون و صفات و کمالات اخلاقی انسان است و معمولاً افرادی موفق به سلوک اخلاقی و توجه به عالم درون می‌شوند که عالم بیرون و رفتار ظاهری خود را اصلاح نموده و به وظایف شرعی خود عمل کرده باشند.
3. سلوک عرفانی؛ سلوک عرفانی به افرادی اختصاص دارد که مراحل و گام‌های سلوک شرعی و اخلاقی را طی کرده و عاشق خدا شده‌اند. افرادی که به ریاضت و مجاهده مشغول می‌شوند و مقصد و مقصودشان معرفت شهودی خداست.
سالک در سلوک شرعی و اخلاقی، بیشتر با دلیل شرعی و عقلی و تعهد نسبت به انجام وظیفه پیش می‌رود، ولی در سلوک عرفانی، علاوه بر اطاعت از فرمان عقل و شرع، نیرو و انگیزه بسیار قوی عشق نیز به سالک افزوده می‌گردد و همین انگیزه قوی موجب تاب‌آوری او نسبت به تحمل ریاضت‌های عرفانی و دشواری‌های راه خواهد بود.
توضیح مهم:
همان‌گونه که برای رسیدن به بام خانه باید پله‌های نردبان را یکی‌یکی طی نمود و جهش از پله اول به آخر ناممکن یا خطرآفرین است، مراحل سلوک دینی مانند پله‌های نردبان هستند که لازم است به ترتیب طی شوند تا اثربخش و نتیجه‌آور باشند.
متأسفانه بسیاری از افراد مؤمن هنوز از مرحله نخستین فارغ نشده و نسبت به انجام وظایف شرعی خود مطمئن نگردیده، وارد ذکر عرفانی و ریاضت و چله نشینی و مانند آن می‌شوند که در این صورت نه‌تنها نتیجه‌ای عایدشان نمی‌شود، بلکه گرفتار افراط‌وتفریط و آسیب‌های روانی و دین‌گریزی و زدگی و مانند آن گشته و از مسیر صحیح سلوکی خارج می‌شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد