خانه » همه » مذهبی » سلام علیکم استادان گرامیطاعات قبولباتوجه به آیه :کانُوا قَلِیلاً مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَوآیات مشابه خداوند متعال بر بیداری شب خیلی تاکید می فرمایند تا حدی که مومن یک سوم شب را فقط باید بخوابد…ببخشید نیاز جسم به خواب در مزاج متعادل درشبانه روز ۸ ساعت است ودر مداج های سرد حتی بیشتر هم می شود الی آخر…نیاز بدن به خواب را چگونه باید جبران کرد؟ در طول روز که نمیشود زیاد خوابید چون امورات روزانه هست .ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.باتشکر?

سلام علیکم استادان گرامیطاعات قبولباتوجه به آیه :کانُوا قَلِیلاً مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَوآیات مشابه خداوند متعال بر بیداری شب خیلی تاکید می فرمایند تا حدی که مومن یک سوم شب را فقط باید بخوابد…ببخشید نیاز جسم به خواب در مزاج متعادل درشبانه روز ۸ ساعت است ودر مداج های سرد حتی بیشتر هم می شود الی آخر…نیاز بدن به خواب را چگونه باید جبران کرد؟ در طول روز که نمیشود زیاد خوابید چون امورات روزانه هست .ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.باتشکر?

تفسیر نمونه در تفسیر آیه مورد بحث اینگونه آیه را شرح می دهد که در واقع پاسخ سئوال شما خواهد بود :…..گفتیم گر چه مخاطب در این آیات ، شخص پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) است ، ولی ذیل سوره نشان می دهد که مؤمنان هم در این برنامه با شخص پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) همگام بودند ، اکنون سخن در این است که آیا این قیام و شب زنده داری در اوائل دعوت پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بر همگان واجب بوده است یا نه ؟
بعضی از مفسران معتقدند ، این امر واجب بوده ، بعدا آیه آخر سوره این حکم را نسخ کرده ، و فاصله آن حدود یکسال بوده است .
حتی بعضی معتقدند که این حکم قبل از تشریع نمازهای پنجگانه بوده ، و پس از آنکه نمازهای پنجگانه تشریع شد ، این حکم نسخ گردید .
ولی همانطور که مرحوم ((طبرسی )) در ((مجمع البیان )) نیز آورده ، در ظاهر آیات این سوره چیزی که دلیل بر نسخ باشد به چشم نمی خورد ، و بهتر آن است که گفته شود ، این قیام و عبادت ، مستحب و سنت مؤکد بوده ، و هرگز جنبه وجوب نداشته است ، جز در مورد شخص پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) که طبق بعضی از آیات دیگر قرآن نماز شب بر او واجب بوده است ، و مانعی ندارد که این مساءله برای پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) واجب باشد ، و بر مسلمین مستحب ، از این گذشته آنچه در آیات فوق آمده منحصر به نماز شب نیست ، چرا که نماز شب نیمی از شب ، یا دو ثلث از شب و یا حتی یک ثلث از شب را اشغال نمی کند آنچه در آیه مطرح است قیام برای ترتیل قرآن است .
بنابراین در اوائل کار این حکم به صورت مستحب مؤکدی بوده ، و بعد تخفیف داده شده است ، و با توجه به اینکه در آغاز هر کار مخصوصا در اوائل یک انقلاب بزرگ همیشه توان و نیروی بیشتری لازم است ، جای تعجب نیست که یک چنین دستور فوق العاده به پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) و مسلمانان داده شده باشد که قسمت زیادی از شب را بیدار بمانند ، و به محتوای این برنامه جدید و تعلیمات انقلابی آن آشنا گردند ، و علاوه بر آگاهی ، خود را برای پیاده کردن آن از نظر روحیه بسازند .
تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 170

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد