بهشتیان در یک رتبه و مقام نیستند. تبعات اعمال شخص در دنیا میتواند موجب ارتقا رتبه او در آخرت بشود. در دنیا مردم نسبت به مقام وموقعیت دیگران رشک وحسد میبرند ولی در آخرت این وضع تغییر میکند همه از وضع خود راضی هستند حتی کسانی که در مقام پائینتر قرار دارند. البته ریشه های این صفات در جان مردم وجود دارد بهشتی وغیر بهشتی ندارد . چون وجود این ریشه ها سبب ناراحتی وسلب آسایش انسانها می شود لذا خداوند آنها را از دل بهشتیان میکند تا هیچگونه نگرانی نداشته باشند.اگر کسی حسد را بروز دهد وعلنی کند یا کینه توزی کند اینها خطرناک است ولی اگر کنترل کند وبروز ندهد ضرر اولی را ندارد.
مردم بندگان خدای واحدی هستند و محبت و روابط صمیمانه با مخلوقات الهی جدای از رابطه محبت آمیز با خداوند نیست.
سیر تکاملی در آخرت وجود دارد. سیر الی الله است نه رسیدن به خدای سبحان باشد. مفاد روایات :
– رسیدن ثواب به میت در قبر ، اعم از تخفیف عذاب یا اعطای ثواب و پاداش دادن.
مانند :
(وسائل الشیعه , کتاب الطهار, باب 28 از ابواب الاحتضار, حدیث 6; المکتبه الاسلامیه , ج 2, ص 256).
– آیاتی که دال بر تزکیه ی برخی از انسان ها در قیامت دارد .
مانند :
(آل عمران / 77).
(بقره / 174).
مردم بندگان خدای واحدی هستند و محبت و روابط صمیمانه با مخلوقات الهی جدای از رابطه محبت آمیز با خداوند نیست.
سیر تکاملی در آخرت وجود دارد. سیر الی الله است نه رسیدن به خدای سبحان باشد. مفاد روایات :
– رسیدن ثواب به میت در قبر ، اعم از تخفیف عذاب یا اعطای ثواب و پاداش دادن.
مانند :
(وسائل الشیعه , کتاب الطهار, باب 28 از ابواب الاحتضار, حدیث 6; المکتبه الاسلامیه , ج 2, ص 256).
– آیاتی که دال بر تزکیه ی برخی از انسان ها در قیامت دارد .
مانند :
(آل عمران / 77).
(بقره / 174).
– آیاتی که دال بر هدایت راه پس از ورود مؤمنان به بهشت است .
(نساء / 175). این آیه دلالت دارد بر این که مؤمنان پس از ورود به بهشت , به راه مستقیمی هدایت می شوند و هدایت راه حتما در پی خود حرکت در راه را دنبال خواهد داشت و حرکت در راه به معنای به کمال رسیدن است .
در آیات دیگری نیز هدایت پس از ورود به بهشت تأکید شده است , (حج / 23 – 24).
– آیات دال بر غفران در قیامت .
مانند :
(شعراء / 78 – 82).