۱۳۹۵/۰۴/۲۶
–
۶۴۱ بازدید
سوالاتی که من میپرسم تنها از خودم نیست و از چند نفر دیگه هم هست که من از شما میپرسم و بهشون میگم.میگن طبق نقلها هست که حضرت فاطمه ۵سال بعد از بعثت متولد شد و انزمان حضرت خدیجه ۵۵ساله بود و چگونه بچه دار شدند.و میگن علمای شیعه دروغ میگن که فاطمه دختر پیامبر اسلام است.
عمر حضرت خدیجه سلام الله علیهادر پاسخ به سوال شما دوست گرامی باید تصریح نمود که مسئله فوق از جمله اموری است که در مورد آن سخنان متفاوتی را شاهد هستیم:با جتسجو در منابع، تفاوت بسیاری بین 25 تا 46 سال در سن ایشان را شاهد خواهیم بود.
ألف- 25 سال بیهقی، ابن کثیر وحلبی این قول را بیان نمودهاند.[1]ب- 28 سال. نظریهای که عده بسیاری معتقد به آن هستند.[2]ج- 30 سال.[3]د- 35 سال.[4]ه- 40 سال.[5]و- 44 سال.[6]ز- 45 سال.[7]ح- 46 سال.[8]با توجه به تعداد و تاریخ تولد فرزندان ایشان همچنین با توجه به اینکه ایشان زنی غیر قرشی بوده اند و در نتیجه سن یائسگی ایشان حدود 55 سالگی میباشد باید اقوالی را تایید نمود که سن ایشان را به هنگام ازدواج سی سال و یا کمتر از آن میدانند. و همانگونه که از لحاظ گستردگی اسناد موجود در پاورقی شما دوست گرامی هم ملاحظه فرمودید مورخان و دانشمندان اسلامی که سن ایشان را حدود 28 سالگی می دانند بسیار بیشتر از سایر گزارش ها میباشند. لذا به نظر میرسد سن ایشان به هنگام ازدواج 28 سال بوده است.[9]————————-
[1] . بیهقی، دلائل النبوة، (بیروت، دار الکتب العلمیة) ج 2، ص 71 ؛ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 2، ص 294 و 295؛ محمد رسول اللّه، سیرته و أثره فی الحضارة، ص 45 و نیز ر.ک: ابن کثیر، السیرة النبویة، ج 1، ص 265؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140.
[2] . ابن عماد حنبلی، شذرات الذهب، ج 1، ص 14؛ بهجة المحافل، ج 1، ص 48؛ و رواه عن ابن عباس کل من: بلاذری، أنساب الأشراف (قسمت حیاة النبی (ص)) ص 98؛ ابن عساکر، تهذیب تاریخ دمشق، ج 1 ، ص 303 ؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج 2 ، ص 111؛ مختصر تاریخ دمشق، ج 2 ،ص 275؛ بحار الانوار، ج 16، ص 12؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 182؛ علاء الدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ ابن حبیب بغدادی، المحبر، ص 79 ؛ تهذیب الأسماء، ج 2، ص 342؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1، ص 264؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140.
[3] . حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1، ص 264؛ علاء الدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ ابن عساکر، تهذیب تاریخ دمشق ،ج 1 ، ص 303.
[4] . ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج ،2 ص 295؛ ابن کثیر، السیرة النبویة، ج 1، ص 265 و نیز ر.ک: حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140.
[5] . بلاذری، أنساب الأشراف (قسمت حیاة النبی) ص 98؛ علاء الدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ ابن حبیب بغدادی، المحبر، ص 49؛ المواهب اللدنیة، ج 1، ص 38 و 202؛ ذهبی، شذرات الذهب، ج 1، ص 14؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1، ص 264 ؛ ابن اثیر، أسد الغابة (ناشر: دار الشعب) ج 7 ، ص 80 ؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140؛ زینی دحلان، السیرة النبویة، (ناشر: دار المعرفة) ج 1، ص 55 و نیز ر.ک: ذهبی، تاریخ الإسلام، ج 2، ص 215؛ ابن عساکر، مختصر تاریخ دمشق، ج 2 ،ص 275 ؛ تهذیب الأسماء، ج 2، ص 342؛ ابن سعد، الطبقات الکبرى، ج 1 ص 132؛ بحار الانوار، ج 16 ص 19 و 12؛ ابن منظور، تهذیب تاریخ دمشق، ج 1 ، ص 303.
[6] . ابن منظور، تهذیب تاریخ دمشق، ج 1 ، ص 303.
[7] . تهذیب الأسماء، ج 2، ص 342؛ هذیب الأسماء ج 2 ص 342؛ ابن عساکر، مختصر تاریخ دمشق، ج 2 ،ص 275 ؛حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1 ،ص 140 ؛ و نیز ر.ک: علاءالدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1 ،ص 301.
[8] . بلاذری، أنساب الأشراف (قسمت حیاة النبی (ص)) ص 98.
[9] . جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید به جلد دوم کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم نوشته استاد علامه سید جعفر مرتضی عاملی، ذیل عنوان سن خدیجه سلام الله علیهابه هنگام ازدواج و همچنین بحث سن عایشه مراجعه فرمایید. لازم به ذکر است که: دو جلد نخست این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.
ألف- 25 سال بیهقی، ابن کثیر وحلبی این قول را بیان نمودهاند.[1]ب- 28 سال. نظریهای که عده بسیاری معتقد به آن هستند.[2]ج- 30 سال.[3]د- 35 سال.[4]ه- 40 سال.[5]و- 44 سال.[6]ز- 45 سال.[7]ح- 46 سال.[8]با توجه به تعداد و تاریخ تولد فرزندان ایشان همچنین با توجه به اینکه ایشان زنی غیر قرشی بوده اند و در نتیجه سن یائسگی ایشان حدود 55 سالگی میباشد باید اقوالی را تایید نمود که سن ایشان را به هنگام ازدواج سی سال و یا کمتر از آن میدانند. و همانگونه که از لحاظ گستردگی اسناد موجود در پاورقی شما دوست گرامی هم ملاحظه فرمودید مورخان و دانشمندان اسلامی که سن ایشان را حدود 28 سالگی می دانند بسیار بیشتر از سایر گزارش ها میباشند. لذا به نظر میرسد سن ایشان به هنگام ازدواج 28 سال بوده است.[9]————————-
[1] . بیهقی، دلائل النبوة، (بیروت، دار الکتب العلمیة) ج 2، ص 71 ؛ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 2، ص 294 و 295؛ محمد رسول اللّه، سیرته و أثره فی الحضارة، ص 45 و نیز ر.ک: ابن کثیر، السیرة النبویة، ج 1، ص 265؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140.
[2] . ابن عماد حنبلی، شذرات الذهب، ج 1، ص 14؛ بهجة المحافل، ج 1، ص 48؛ و رواه عن ابن عباس کل من: بلاذری، أنساب الأشراف (قسمت حیاة النبی (ص)) ص 98؛ ابن عساکر، تهذیب تاریخ دمشق، ج 1 ، ص 303 ؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج 2 ، ص 111؛ مختصر تاریخ دمشق، ج 2 ،ص 275؛ بحار الانوار، ج 16، ص 12؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 182؛ علاء الدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ ابن حبیب بغدادی، المحبر، ص 79 ؛ تهذیب الأسماء، ج 2، ص 342؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1، ص 264؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140.
[3] . حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1، ص 264؛ علاء الدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ ابن عساکر، تهذیب تاریخ دمشق ،ج 1 ، ص 303.
[4] . ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج ،2 ص 295؛ ابن کثیر، السیرة النبویة، ج 1، ص 265 و نیز ر.ک: حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140.
[5] . بلاذری، أنساب الأشراف (قسمت حیاة النبی) ص 98؛ علاء الدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ ابن حبیب بغدادی، المحبر، ص 49؛ المواهب اللدنیة، ج 1، ص 38 و 202؛ ذهبی، شذرات الذهب، ج 1، ص 14؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1، ص 264 ؛ ابن اثیر، أسد الغابة (ناشر: دار الشعب) ج 7 ، ص 80 ؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1، ص 140؛ زینی دحلان، السیرة النبویة، (ناشر: دار المعرفة) ج 1، ص 55 و نیز ر.ک: ذهبی، تاریخ الإسلام، ج 2، ص 215؛ ابن عساکر، مختصر تاریخ دمشق، ج 2 ،ص 275 ؛ تهذیب الأسماء، ج 2، ص 342؛ ابن سعد، الطبقات الکبرى، ج 1 ص 132؛ بحار الانوار، ج 16 ص 19 و 12؛ ابن منظور، تهذیب تاریخ دمشق، ج 1 ، ص 303.
[6] . ابن منظور، تهذیب تاریخ دمشق، ج 1 ، ص 303.
[7] . تهذیب الأسماء، ج 2، ص 342؛ هذیب الأسماء ج 2 ص 342؛ ابن عساکر، مختصر تاریخ دمشق، ج 2 ،ص 275 ؛حلبی، السیرة الحلبیة، ج 1 ،ص 140 ؛ و نیز ر.ک: علاءالدین مغلطای، سیرة مغلطای، ص 12؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج 1 ،ص 301.
[8] . بلاذری، أنساب الأشراف (قسمت حیاة النبی (ص)) ص 98.
[9] . جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید به جلد دوم کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم نوشته استاد علامه سید جعفر مرتضی عاملی، ذیل عنوان سن خدیجه سلام الله علیهابه هنگام ازدواج و همچنین بحث سن عایشه مراجعه فرمایید. لازم به ذکر است که: دو جلد نخست این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.