خانه » همه » مذهبی » سیادت از طرف مادر

طلسمات

سیادت از طرف مادر


سیادت از طرف مادر

۱۳۹۲/۱۲/۱۲


۲۹۵ بازدید

با عرض سلام و تحیت-من مادرم از ذریه سادات حسینی (ع) هستند، آیا به واسطه مادرم من هم سید میشوم؟ در صورتی که جوابتان مثبت بود آیا این سیادت نسل در نسل من منتقل می شود و اینکه آیا احکام فقهی سیادت مصداق ما هم میشود؟ممنونتان میشم برایم توضیح بدهین-التماس دعا و با تشکر

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز.بایدعرض کرد .همه کسانى که نسبت خانوادگى آنها به عبدالمطلب مى رسد، سید هستند چه ایرانى و چه غیر ایرانى و نسل همه سادات عربى است .چه ساداتى که هم اکنون به زبان عربى حرف مى زنند و چه ساداتى که به زبان فارسى و غیر فارسى حرف مى زنند. . توجه به این هم بایدداشته باشیم که سیادت، به نسل مربوط است و هر کس مثلا پدرش سید است، خودش سید است و چنین نیست که سید نشود. سیادت دست انسان نیست بلکه نسبت خانوادگى است. بنابراین زنى که از نسل پیامبر است، همه ى فرزندان او نسل پیامبر و سیّد هستند گرچه شوهرش سیّد نباشد و در نتیجه انسان از طریق مادر هم سیادت پیدا مى کند.
با توجه به این مطالب به خوبى روشن می شود که:
اولا: امامان که سید شمرده مى شوند فقط به این جهت نیست که فرزندان فاطمه زهرا (س) هستند بلکه خود امیرالمؤمنین على علیه السلام چون نسبتش به هاشم مى رسد، پس امامان از طرف مادرى سید مى باشند و هم پدرى. که اینهامستحقّ خمس هستند و زکات واجب بر آنان حرام است،. فتواى مشهور فقهاء چنین است.
ثانیا: فرزندان زن سیده نیز از نظر نسبى سید شمرده مى شوند لذا در عرف به آنها میرزا مى گویند، ولى از نظر فقهى خمس (سهم سادات) به آنها داده نمى شود، هر چند سید نسبى هستند.
پس کسى که پدرش سید باشد علاوه بر این که سید نسبى است خمس هم مى توان به او داد (در صورت فقیر بودن) در نتیجه بین کسانى که فقط مادرشان سید است با کسانى که پدر یا والدین آنها سیدند از نظر نسبى و سیادت فرقى نیست ولى از نظر پاره اى از احکام فقهى هم چون تعلق مسئله تفاوت دارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد