خانه » همه » سلامت » سیب

سیب

این میوه ها را با پوست بخورید

برخی از میوه ها و سبزیجات پوست مفیدی دارند که توصیه می شود ار کندن انها خودداری کنید در حالیکه برخی از میوه ها و سبزیجات حتما باید بدون پوست مصرف شوند. در اینجا با میوه هایی آشنا می شوید که می توانید با پوست بخورید.

fruits to eat for glowing skin 1280x720 compressed - سیب

پوست بسیاری از میوه‌ها مغذی‌ترین و پرخاصیت‌ترین بخش آن‌ها محسوب می‌شود. البته در برخی موارد خوردن پوست این میوه‌ها دشوار است اما با استفاده از روش‌هایی نظیر پختن، رنده کردن و استفاده از پوست میوه‌ها در سالاد می‌توان از خواص بی شمار موجود در پوست میوه‌ها بهره‌مند شد.

سیب

پوست سیب به اندازه‌ نیمی از کل این میوه فیبر دارد. یک سیب متوسط محتوی ۹ میلی‌گرم «ویتامین ث»، ۱۰۰ واحد بین‌المللی «ویتامین آ» و ۲۰۰ گرم پتاسیم است که با کندن پوست آن، حدود یک سوم این مواد مغذی را دور می‌ریزید. همچنین پوست سیب چهار برابر بیش از گوشت آن «ویتامین کا» دارد که این میزان حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. پوست سیب فواید بیشتری نسبت به ویتامین‌های داخل گوشت این میوه دارد.

نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «کورسِتین» که اغلب در پوست سیب یافت می‌شود به عملکرد ریه کمک کرده و مشکلات تنفسی را به حداقل می‌رساند. این آنتی‌اکسیدان ریه را در برابر التهاب محافظت می‌کنند همچنین گفته می‌شود کورستین ضمن مقابله با آسیب بافت‌های مغز از حافظه نیز مراقبت می‌کنند.

در یک مطالعه دیگر، ترکیب دیگری در پوست سیب یافته شده که «تریترپنوئید» نام دارد و از سرطانی شدن برخی سلول‌ها جلوگیری کرده و با انواع خاصی از سرطان‌ها مبارزه می‌کند. همچنین «اسید اورسولیک» موجود در پوست سیب رشد عضلانی را تقویت و ضمن افزایش حجم ماهیچه‌ها از خطر بروز چاقی مفرط جلوگیری می‌کند.

پوست مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، لیموشیرین)

پوست پرتقال تقریباً دو برابر گوشت آن ویتامین ث دارد. پوست پرتقال همچنین حاوی میزان بیشتری ریبوفلاوین، ویتامین ب ۶، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. فلاونوئید موجود در پوست پرتقال خواص ضد سرطانی و ضد التهابی دارد. مرکبات همچنین جذب آهن را افزایش می‌دهند.

اگرچه پوست مرکبات سرشار از مواد مغذی است اما به دلیل اینکه تلخ بوده و به سختی هضم می‌شود شاید نتوانید پرتقال را همراه با پوست بخورید. در عوض با استفاده از رنده‌ تیز یا هر وسیله برنده دیگر پوست پرتقال را روی سالاد بریزید و میل کنید. همچنین می‌توانید آن را در داخل شیشه روغن زیتون بریزید. ترکیب پوست پرتقال با شکلات یا بستنی نیز بسیار خوشمزه خواهد شد.

خیار

پوست خیار محتوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر غیر محلول و پتاسیم موجود در خود خیار است. پوست خیار چندین برابر بیشتر از خود خیار دارای «ویتامین کا» است. بنابراین هنگام تهیه سالاد و حتی خورد میوه بهتر است خوب آن را بشویید و بدون دور ریختن پوست، خیار را مصرف کنید.

کیوی

همه ما معمولاً عادت داریم پوست کیوی را بریده و فقط گوشت آن را میل می‌کنیم. اما خوب است بدانید پوشش کرکی کیوی نیز خوردنی است. در واقع پوست کیوی بیش از گوشت آن فلاونوئید، آنتی‌اکسیدان، ویتامین ث دارد. همچنین فیبر موجود در پوست کیوی دو برابر گوشت آن است. پس از این به بعد کیوی را مانند هلو گاز بزنید. اگر نمی‌توانید کیوی را با کرک‌هایش بخورید، پیش از مصرف، کرک‌های آن را از روی پوستش پاک کنید.1

پیاز

هرچند خوردن پوست پیاز ایده زیاد جالبی نیست، اما کارشناسان مصرف مقادیر زیادی از این ماده را توصیه می‌کنند. پوست پیاز قرمز منبعی غنی از «کوئرستین» است که مانع تشکیل رادیکال‌های آزاد شده می‌شود و به بهبود جریان خون سالم در عروق کمک می‌کند. کوئرستین همچنین سبب اتساع عروق خونی و افزایش پمپاژ خون در عضلات می‌شود. افزون بر این، پوست پیاز قرمز سرشار از ترکیبات شیمیایی است که می‌توانند از بدن در برابر سرطان‌ها محافظت کنند. پوست پیاز را همچنین می‌توان یک منبع آنتی‌باکتریال به شمار آورد.

موز

پوست موز اگرچه طعم تلخ و بافت زمختی دارد، اما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، لوتئین (آنتی اکسیدانی قوی برای چشم) و تریپتوفان (که موجب افزایش تولید سروتونین -هورمون شادی- در بدن می‌شود) است. استفاده از پوست این میوه در نوشیدنی‌ها یا جوشانیدن و پختن آن، به مصرف آسان‌تر این ماده کمک می‌کند.

کدو سبز

پوست کدو سبز دارای مقادیر زیادی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌هایی نظیر کاروتنوئید، لوتئین و زیگزانتین است. پوست کدو مسما اگرچه کمی تلخ مزه است، اما می‌تواند به صورت پخته و در ترکیب با دیگر طعم‌ها مورد استفاده قراربگیرد.

سیب زمینی

تحقیقات نشان داده اند، هر گرم پوست سیب زمینی دارای مقادیر بیشتری فیبر، آهن، پتاسیم، ویتامین B، ویتامین C و فولیک اسید نسبت به ماده اصلی است.

بادمجان

پوست بادمجان غنی از آنتی اکسیدانی به نام «ناسونین» است که مانع از آسیب سلول‌های مغزی می‌شود و همچنین دارای مقادیری پتاسیم، منیزیم و فیبر مؤثر در لاغری شکم می‌باشد. رنگ ارغوانی پوست بادمجان به خاطر آنتی اکسیدانی از خانواده «آنتوسیانین» هاست که در خود بادمجان به مقدار بسیار کم وجوددارد.

هویج

هویج غنی از ترکیباتی هستند که «پلی استیلن» نامیده می‌شوند و در از بین بردن سرطان تأثیر داشته و خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب دارند. هویج ها همچنین غنی از کاروتن و آنتی اکسیدان‌های مختلف هستند، اما همه این مواد مغذی در زیر پوست هویج متمرکز شده اند.2

پوست انبه 

گرچه بیشتر مردم فقط قسمت گوشتی و آبدار داخل انبه را مصرف می کنند اما پوست این میوه هم مواد مغذی زیادی از جمله ویتامین های A و C، فیبر و مواد معدنی دارد.

در تحقیقی مشاهده شد خواص ضد اکسایشی و ضد سرطانی عصاره ی پوست انبه قدرتمند از عصاره ی قسمت گوشتی انبه بود.

با این حال بعضی افراد ممکن است به پوست انبه حساسیت داشته باشند. به علاوه اگر پوستش خوب شسته نشود خطر ورود مواد آفت کش به داخل بدن وجود دارد. خوردن پوست انبه هم به خاطر بافت متفاوتش در مجموع به خوشایندی داخل این میوه نیست.

پوست هندوانه 

گرچه قسمت گوشتی آبدار هندوانه محبوب ترین بخش این میوه برای خوردن است اما در حقیقت کل این میوه، از جمله پوست آن قابل خوردن است.

پوست هندوانه هم فواید زیادی دارد که بیشتر به دلیل غلظت بالای اسید آمینه ی سیترولین در آن است.

سیترولین میل جنسی بعضی افراد را ممکن است افزایش دهد، اکسیژن رسانی به عضلات را بیشتر می کند، فشار خون را کاهش می دهد و یکی از منابع خوب فیبر به شمار می رود.3

پوست گوجه فرنگی

پوست گوجه فرنگی غلظت بالایی از فلانویید نارینگنین دارد، که می تواند التهاب را کاهش و حفاظت در برابر برخی بیماری ها را افزایش دهد، اگرچه تحقیقات همچنان در این باره تحقیقات بیشتری لازم است. تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد که گوجه فرنگی با پوست، دسترسی به برخی از مواد مغذی را افزایش می دهد.

پوست کدو تنبل و کدو حلوایی

کدو تنبل از نظر بسیاری افراد میوه است، و آنها پوستی دارند که شما می توانید با پختن ، بخورید.4

پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.jadidtarin.com
3.www.asriran.com
4.www.namnak.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد