رالی داکار بدون شک یکی از طاقتفرساترین رویدادهای اتومبیلرانی در جهان است. این مسابقه ۱۴ روزه، رقبا (در بخش خودرو و موتورسیکلت) را در مقابل مراحلی قرار میدهد که میتوانند تا ۹۰۱ کیلومتر (۵۶۰ مایل) ادامه داشته باشند. به گزارش موتوروان، شرکت پرودرایو (Prodrive) به دنبال فروش نسخهی جادهای خودروی مسابقهای هانتر (Hunter) است که طی سال جاری در مسابقات رالی داکار شرکت کرد. این نسخه برای مسیرهای آفرود بسیار مناسب خواهد بود و بدون شک میتواند علاقهمندان بسیاری را به خود جذب کند.
برخلاف بسیاری از خودروهای مسابقهای که وارد بازار محصولات جادهای میشوند، پرودرایو هانتر عمدتا از ابعاد، سیستم تعلیق و شاسی یکسانی با رقبا برخوردار است. نمای بیرونی خودرو تا حد زیادی دستنخورده باقی مانده است؛ اما فضای داخل کابین داستان بسیار متفاوتی دارد. البته برنامههایی وجود دارد که ظاهر بیرونی زیبایی بیشتری برای عابران پیاده داشته باشد.
به گزارش Carscoops، پرودرایو هانتر از بدنهای بهره میبرد که توسط ایان کالوم، مدیر پیشین جگوار، طراحی شده است و درحالیکه نانی روما، راننده اسپانیایی، پشت فرمان این خودرو قرار داشت، در مسابقات رالی داکار امسال پنجم شد. تعداد اندکی تغییر در مدل تولیدی این خودرو ایجاد خواهد شد؛ اما در بیشتر موارد، بسیار شبیه به مدل مسابقهای است.
برخلاف روال معمول برای تبدیل این خودروی مسابقهای به مدل جادهای، شرکت انگلیسی تصمیم به اضافه کردن قدرت پیشرانه گرفت. از آنجا که طبق مقررات رالی داکار، قدرت پیشرانهی ۳٫۵ لیتری توئین توربو اکوبوست (ساخت فورد) BRX هانتر به ۴۰۰ اسب بخار محدود شده بود، افزایش قدرت آن کار چندان دشواری به نظر نمیرسد. پس از مراحل آزمایش گسترده روی دینامومتر پرودرایو، همین پیشرانه V6 اکنون قادر است ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. با توجه به افزایش قدرت پیشرانهی پیشرفته، جعبهدنده پیچیدهتری ساخته میشود که برای استفاده در جاده مناسبتر باشد.
دیو ریچاردز، بنیانگذار و مدیرعامل پرودرایو، در این زمینه گفت:
هیچ فردی قبلاً خودرویی مانند هانتر نساخته است. تصور کنید یک خودروی جادهای قادر به عبور از تپههای شنی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت باشد و این کار را در مسیری حدود ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) ادامه دهد؛ زیرا مخزن سوخت بسیار بزرگی دارد.
تیمی که با خودروی پرودرایو در مسابقات رالی داکار شرکت کرده بود، با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد؛ اما این مشکلات باعث شد پرودرایو تلاشهای زیادی برای بهبود نسخهی مسابقهای و در آینده نسخهی جادهای انجام بدهد. از جمله مشکلاتی که برای تیمها به وجود آمد، ناوبری و لاستیکهای کوچک و ضعیف بود که باعث شد سباستین لوب، رانندهی افسانهای مسابقات اتومبیلرانی، پس از تمام شدن لاستیک خودرو از دور رقابت کنار برود.
مقالههای مرتبط:
دیو ریچاردز افزود:
هنگامی که ما برای اولین بار ایدهی تولید خودروی جادهای را داشتیم، در فکر ساخت نسخهای تضعیفشده بودیم؛ اما از ماه ژانویه تصمیم گرفتیم مسیر دیگری را طی کنیم. قدرت به حدود ۵۰۰ اسب بخار و حتی بیشتر از خودروهای مسابقهای رسیده و بهعلاوه یک جعبهدندهی پیشرفته و کابین بهروزشده مورد استفاده قرار گرفته است. واضح است که رانندگی با این خودرو باید راحتتر از مدلهای مخصوص رالی داکار باشد. ما در حال کار روی امکانات خودرو هستیم. ایان کالوم و تیمش در حال کار روی این موارد هستند.
مثل همیشه، پرودرایو با تلاشهای امیدوارکننده در بازار محصولات جادهای و اتومبیلرانی در انتظار سال آینده است. وقتی فرایند توسعهی مدل جادهای به پایان برسد، نسخهی نهایی تا پایان سال جاری با قیمتی در حدود ۱ میلیون پوند (۱٫۳۸ میلیون دلار طبق نرخ ارز فعلی) به بازار عرضه میشود.