خانه » همه » مذهبی » شباهت امام زمان با پیامبران الهی

شباهت امام زمان با پیامبران الهی


شباهت امام زمان با پیامبران الهی

۱۳۹۵/۰۳/۰۹


۸۳ بازدید

شباهت امام زمان با پیامبران الهی



میان امام زمان علیه السلام و تعدادی از پیامبران الهی شباهت هایی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست در این نوشتار سعی می کنیم به برخی از این شباهت ها اشاره کنیم.


شباهت به حضرت آدم علیه السلام

خداوند، آدم را خلیفة خود در تمام زمین قرار داد و او را وارث آن ساخت و در قرآن چنین فرمود:

شباهت امام زمان با پیامبران الهی



میان امام زمان علیه السلام و تعدادی از پیامبران الهی شباهت هایی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست در این نوشتار سعی می کنیم به برخی از این شباهت ها اشاره کنیم.


شباهت به حضرت آدم علیه السلام

خداوند، آدم را خلیفة خود در تمام زمین قرار داد و او را وارث آن ساخت و در قرآن چنین فرمود:

من در زمین خلیفه ای قرار می دهم. (1) و خداوند حضرت حجت(علیه السلام) را نیز وارث زمین خواهد ساخت و خلیفة خود در زمین خواهد فرمود، چنانکه از حضرت ابی عبدالله صادق(علیه السلام) مروی است خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند وعده داد که در روی زمین جانشین دیگرانشان کند. چنین فرمود: او، قائم و اصحابش می باشند و هنگام ظهورش در مکه، در حالی که دست به صورت می کشد، می گوید: سپاس خدای را که به وعدة خود وفا کرد و زمین را به ارث ما درآورد».(2)

شباهت به هابیل علیه السلام

نزدیک ترین و خویشاوندترین افراد، هابیل را کشت؛ یعنی برادرش قابیل. خداوند متعال در کتاب عزیز خود می فرماید:

و داستان راستین دو پسر آدم را برایشان بخوان، آنگاه که قربانی کردند، از یکی شان پذیرفته آمد و از دیگری پذیرفته نشد. گفت: تو را می کشم. گفت: خدا قربانی پرهیزگاران را می پذیرد. (3)

همچنین نزدیک ترین و خویشاوندترین افراد، قصد کشتن امام قائم ـ روحی و ارواح العالمین فداه ـ را نمود؛ او عموی آن حضرت، جعفر کذاب بود. از امام زین العابدین(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: گویا جعفر کذاب را می بینم که سرکش زمانش را بر تفتیش امر ولیّ خدا و آنکه در غیب الهی محفوظ و بر حرم پدرش موکل است وادار کند، به خاطر جهل او به ولادتش و حرص بر کشتنش ـ اگر بر او دست یابد ـ از روی طمع در میراث پدرش تا آن را به ناحق بگیرد. (4)

امام محمد باقر ـ علیه‌السّلام ـ می‌فرمایند: اما شباهت آن حضرت به عیسی ـ علیه‌السّلام ـ اختلاف مردم درباره اوست که عده‌ای می‌گویند هنوز به دنیا نیامده و گروهی می‌گویند فوت کرده و عده‌ای دیگر می‌گویند کشته شده و به دار آویخته شده است

شباهت به شیث علیه السلام

هبةالله شیث، اجازه نیافت که علم خودش را آشکار کند، حضرت قائم نیز تا روز وقت معین اجازه نیافته؛ چنان که دربارة حضرتش روایت شده است: هنگام ولادت بر زانو قرار گرفت، و دو انگشت سبابه اش را به سوی آسمان بلند کرد؛ عطسه ای زد و گفت: سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است. درود خداوند بر محمد و خاندانش باد. ستمگران پنداشته اند که حجت الهی، باطل و نابود است، و حال آنکه اگر در سخن گفتن به ما اجازه داده شود شک از بین می رود. (5)

شباهت به نوح علیه السلام

نوح شیخ الانبیاء است. از امام صادق و امام هادی(علیه السلام ) روایت است که حضرت نوح(علیه السلام) دو هزار و پانصد سال عمر کرد. و حضرت قائم(علیه السلام)، شیخ الاوصیاء است. (بنا به روایت کافی) آن حضرت در نیمة شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری متولد شد. (6)که براین اساس عمر آن حضرت تاکنون 1171 سال می شود.

حضرت ابراهیم علیه‌السّلام

حضرت امام زین‌العابدین ـ علیه‌السّلام ـ در روایتی می‌فرمایند: امّا سنت ابراهیم ـ علیه‌السّلام ـ در آن حضرت مخفی بودن ولادت و عزلت او از مردم است.(7) و از امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده است: ابراهیم ـ علیه‌السّلام ـ در یک روز به قدری رشد می‌کرد که دیگران در یک هفته رشد می‌کنند و در یک هفته به قدری رشد داشت که دیگران در یک ماه رشد می‌نمایند و در یک ماه به قدری که دیگران در یک سال (8) قائم (عج) نیز چنین بود چنانکه در خبر حکیمه رضی الله عنها آمده است (9).

حضرت عیسی علیه‌السّلام

امام محمد باقر ـ علیه‌السّلام ـ می‌فرمایند: اما شباهت آن حضرت به عیسی ـ علیه‌السّلام ـ اختلاف مردم درباره اوست که عده‌ای می‌گویند هنوز به دنیا نیامده و گروهی می‌گویند فوت کرده و عده‌ای دیگر می‌گویند کشته شده و به دار آویخته شده است. (10)

حضرت یوسف علیه‌السّلام

ابو بصیر از امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ روایت کرده که فرمود: حضرت قائم ـ علیه‌السّلام ـ شباهتی به حضرت یوسف دارد، راوی می‌گوید عرض کردم آن چیست؟ فرمود سرگردانی و غیبت. (11)

امام محمد باقر ـ علیه‌السّلام ـ در قسمتی از روایت دیگری می‌فرمایند: همانگونه که امر حضرت یوسف از پدرش با وجود نزدیک بودن مسافت بین آن حضرت و پدر و خاندانش پوشیده بود مهدی (عج) نیز با وجود نزدیکی به شیعیان از آنان مخفی هستند. (12)

حضرت اسماعیل علیه‌السّلام

خداوند تبارک و تعالی همان گونه که به ولادت اسماعیل ـ علیه‌السّلام ـ بشارت داده است به ولادت و قیام قائم (عج) نیز بشارت داده است. (13) همانگونه که برای حضرت اسماعیل چشمه زمزم از زمین جوشید برای قائم ـ علیه‌السّلام ـ نیز آب از سنگ سخت خواهد جوشید. (14)

حضرت صالح علیه‌السّلام

صالح ـ علیه‌السّلام ـ از قومش غایب شد و پس از آنکه به سوی آنها بازگشت عده کثیری او را انکار کردند. همانا مَثَل قائم ـ علیه السّلام ـ نیز مَثَل صالح است چنانکه امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده‌اند. (15)

از امیر المۆمنین ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که: شعیب ـ علیه‌السّلام ـ قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد تا اینکه عمرش طولانی و استخوان‌هایش کوفته شد. سپس از نظرشان غایب گشت و دوباره به صورت جوانی به سوی آنها بازگشت.

حضرت قائم (علیه السلام) نیز به صورت جوانی ظهور خواهد کرد

حضرت یونس علیه‌السّلام

از امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که فرمودند: امّا شباهت او به یونس بن متی بازگشت او از غیبت به صورت جوان بعد از پیری و کهولت سن است. (16)

حضرت شعیب علیه‌السّلام

از امیر المۆمنین ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که: شعیب ـ علیه‌السّلام ـ قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد تا اینکه عمرش طولانی و استخوان‌هایش کوفته شد. سپس از نظرشان غایب گشت و دوباره به صورت جوانی به سوی آنها بازگشت. (17)

حضرت قائم (علیه السلام) نیز به صورت جوانی ظهور خواهد کرد.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه

امام علی علیه السلام می فرمایند: «اَلَا اِنَّهُ اَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقا وَ خُلْقا وَ حُسْنا بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله؛ همانا او (مهدی علیه السلام ) شبیه ترین مردم از نظر خَلق و خُلق و نیکویی به رسول خدا صلی الله علیه و آله است.» شباهت های میان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله با امام زمان به قدری است که دراین مقال گنجایش بیان آن نیست.

مولا بخوان تو آیه اَمّن یجیــــــب را

زیرا که میرسد به اجابت دعای تو

اول بیا مدینه و بنما که در کجاست

گمگشته قبر مادر درد آشــــنای تو

پی نوشت:

1. سورة بقره (2)، آیة 30.

2. سورة زمر (39)، آیة 74.

3. سورة مائده (5)، آیة 27.

4. شیخ صدوق، همان، ج 1، ص 320.

5. شیخ صدوق، همان، ج 2، ص 430.

6. محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج 1 ، ص 514.

7. امین الاسلام، فضل بن حسن طبرسی، اعلام الوری، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ج1، ص322.

8. بحارالانوار، همان، ج 12، ص 19.

9. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 27.

10. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 212، عن کمال الدین، ج 1، ص 327.

11. بحار الانوار، همان، ج 51، ص 224، عن غیبةالطوسی.

12. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 212، عن کمال الدین، ج1، ص 327.

13. مکیال المکارم، همان، ج 1، ص 366.

14. برگرفته از روایتی از امام باقر(ع) بحار الانوار، ج 52، ص 351، و غیبت نعمانی، ص 238، محمد بن ابراهیم النعمانی، تحقیق علی اکبر غفاری.

15. کمال الدین، ج 1، ص 136،

16. بحار الانوار، ج 51، ص 212، عن کمال الدین، ج 1، ص 327.

17. مکیال المکارم، ج 1، ص 301.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد