خانه » همه » مذهبی » شرایط ازدواج موقت را دارم؟

شرایط ازدواج موقت را دارم؟


شرایط ازدواج موقت را دارم؟

۱۳۹۳/۰۵/۲۷


۶۴۵ بازدید

با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامی از اینکه با ما در ارتباط هستید خرسندیم و امیدواریم که ارتباط شما با این مرکز تداوم داشته باشد.

با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامی از اینکه با ما در ارتباط هستید خرسندیم و امیدواریم که ارتباط شما با این مرکز تداوم داشته باشد.

همان طور که می دانید، دین اسلام کامل، پویا و جامع است و به همین دلیل باید براى همه شرایط و در هر عصر و مکانى پاسخ گو باشد. از ویژگى هاى شریعت اسلامى و نظام حقوقى برخاسته از آن، آرمان خواهى، کمال گرایى و در عین حال واقع گرایى است. به همین جهت دستورالعمل ها و احکام آن، براى قشر خاصى نیست. هم براى انسان هاى آرمان گرا نسخه عمل دارد و هم براى انسان هایى که در سطح ضعیف اخلاق و تقوا قرار دارند، اسلام همه را در قله ندیده است تا کسانى که در دامنه مانده اند، از این سفره مبارک آسمانى و شریعت الهى وامانده باشند. اسلام به عنوان دینى واقع گرا و آرمان خواه، شریعت اعتدال گرا نیز هست؛ لذا نه رهبانیت را تجویز مى کند و نه کمونیسم جنسى را؛ بلکه اساسى ترین راه حل را ازدواج دائم و تشکیل کانون گرم خانواده مى داند که در تعالیم دینى، ازدواج محبوب ترین بنیاد الهى دانسته شده است: «قال رسول اللَّه (صلى الله علیه وآله): لَمْ یُرسِلَنى اللَّهُ تَعالى بِالرهبانیةِ ولکن بَعَثنى بالحَنَفیةِ السهلةِ السمحة… فَمَن اَحبّ فطرتى فَلْیَتَسَنَّن بسنتى و مِن سنتى النکاح»( فروع کافى، ج 5، ص 494 ) «خداوند متعال مرا به رهبانیت نفرستاد، بلکه بر اساس دین یکتاپرستى که آسان گیر و با گذشت و بزرگوارى است برانگیخت… پس هر کس که فطرت و آئین ما را دوست دارد باید بر سنت من الگوگیرى کند و از جمله سنت و آئین من ازدواج است». اگر ازدواج دائم ممکن نشد و بلوغ جنسى به بحران مى انجامید، راه حل اضطرارى به عنوان ازدواج موقت را مقرر نموده است. مشکل آنجاست که ما در زمینه ازدواج و کنترل غریزه جنسی توسط جوانان دچار معضل شده ایم؛ زیرا فضاى فرهنگى و اخلاقى جامعه، به دلایل مختلف – از جمله جوان بودن جامعه، گسترش بى حد و مرز آزادى ها، تهاجم فرهنگى، غفلت مسئولان از جوانان و مشکلات آنان و خلاصه ناامن بودن و تا حدى رواج ابتذال – عفاف و پاکدامنى را به امتحانى سخت مبدل ساخته است. و متأسفانه تکنولوژى مدرن – اعم از اینترنت، ماهواره، موبایل و رسانه ها – نیز ابزارى شیطانى شده اند که به بلوغ زودرس دامن مى زنند. از سوى دیگر ازدواج – که در تعالیم قرآنى و نبوى با آسان ترین شیوه ها و به دور از تشریفات صورت مى گرفت و یک پیمان مقدس بین زن و شوهر بود – متأسفانه با تشریفات فراوان و چشم و هم چشمى، به صورت یک قرارداد و متأسفانه خیابانى و به دور از آگاهى و آینده نگرى صورت مى گیرد و به همین دلیل بسیارى از آنها به جدایى و طلاق مى انجامد. چه قدر از جوانانى که به خاطر مهریه زیاد دختران، نمى توانند ازدواج کنند و یا حتى قدمى پیش نهند، چون وضعیت پسران جوانى را ملاحظه مى کنند که به دلیل مهریه سنگین، (به تعداد تاریخ تولد دختران) قبل از تشکیل خانواده و سامان یابى عاطفى و جنسى، جز احساس مسئولیت سنگین و پرداخت هزینه هاى تشریفاتى فراوان، بهره اى از ازدواج نبرده اند! پسران و دختران زیادى هستند که گرفتار ذهنیات و اوهام چشم و هم چشمى دوستان و خویشاوندان، در مسئله جهیزیه، وا مانده اند! این در حالى است که رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) فرمود: «اَفضلُ نساءِ اُمَّتى اَصبحْنَ وَجهاً و اَقلَّهن مَهراً»( وسائل الشیعه، ج 15، ص 10 و ج 14، ص 78)«بهترین زنان امت من، آنان هستند که سفیدروترند، در حالى که مهریه آنان اندک است».

برخى جوانان نیز دچار توهّمات شده اند و زندگى تجملاتى و آماده از هر جهت را در همان شروع زندگى خواهانند و چون فعلاً موجود نیست، از ازدواج هم خوددارى مى کنند، در حالى که غرایز جوانى، این توهّمات سرش نمى شود و اگر از راه مشروع نشد، از راه دیگر… عفاف هم یک بحث آرمانى است که در اوج شهوت براى همگان میسور نیست. پس چه مصیبتى در انتظار جوانان است تا آنان را به هلاکت معنوى یا مادى اندازد؟!نباید توقع داشته باشیم در همان اوان زندگى همه چیز را داشته باشیم. آیا نمى توان چند سال اول را در کنار پدر یا مادر بسر برد؟ هرچند این امر سخت است، ولى با اندکى تحمل و مدارا امکان پذیر است. اگر ازدواج نکردیم و به گناه افتادیم و مستحق آتش قهر خدا شدیم، باید بدانیم گرفتار آتش عذابى خواهیم بود که بسیار سخت تر و تحمل آن بسیار ناگوارتر است! و این چه بدبختى بزرگى است؟!

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله): «مِن بَرکةِ المَرأةِ خِفّةُ مؤنتها و مِن شُومها شِدّةُ مؤنتها»( وسائل الشیعه، ج 15، ص 11) «یکى از نشانه هاى برکت زن، سبک بودن هزینه زندگى او است و از نشانه هاى بدقدمى زن، آن است که هزینه زندگى او یا هزینه ازدواجش، سنگین باشد». آیا این همه تشویق ها و تأکیدهاى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در ازدواج آسان و بدون تشریفات نباید مورد توجه قرار بگیرد؟! در دوران صدر اسلام گاهى تعلیم چند آیه قرآن به عنوان مهریه پذیرفته مى شد و زندگى همراه با خوشى و ایمان شروع مى شد. جامعه ما به خود آید و در پرتو این فرهنگ نورانى، معضلات خود را حل کند.در فرهنگ اسلامى، آن قدر حفظ عفاف و دورى از گناه و بهره مندى از لطف الهى، مهم است که مسلمانان همه سنت هاى غلط و همه توهمات را به کنار گذاشته و حتى در جبهه جنگ ازدواج مى کردند؛ چنان که در منطقه جنگى یکى از رزمندگان اسلام به نام خالدبن سعید ازدواج کرد. طبقات ابن سعد، ج 4، ص 71 (جنگ اجنادین در سرزمین شام).

چه خوش سروده است شاعر که:

به دخترها دارم نصیحت

که مى باشد پیغمبر را وصیت

که از داماد، سیم و زر نخواهید

به غیر از پاکى گوهر نخواهید

بپرس از او که از ایمان چه دارى؟

نه از سیم و زر و بستان چه دارى؟

اگر داماد با تقوا و دین است

مخور غم زان که دلسوز و امین است

آری با کمی قناعت و پشت پا زدن به آداب و رسوم دست و پا گیر ، مشکلات ازدواج، حل خواهد شد، اگر قرار باشد به دلیل مشکل پسندى، کمبودهاى مادى، آزادى از قید و بند خانواده! عذر ادامه تحصیل، تعصب هاى غلط مانند وجود خواهر یا برادر بزرگ تر و… به گناه بیفتیم و دامن خود را آلوده کنیم و از سعادت دنیا و آخرت محروم بمانیم، کدام منطق و عقلانیت این بهانه را مى پذیرد شایسته نیست با این عذرهاى واهى و بهانه هاى نادرست نشاط و جوانى و پاکدامنى و عفاف خود را مخدوش کنیم. بسیارى از این مشکلات مصنوعى است و برخى از آن ها واقعى است؛ اما به دلیل اهمیت حفظ عفاف و نشاط در سایه ازدواج، باید بر آنها فایق آییم.

با ذکر مطالب بالا در قالب ذکر مواردی به بررسی سوال شما می پردازیم:

1. انسان در زندگی خود با محدودیت های فراوانی روبرو هستند به گونه ای که نمی توانند به تمام خواسته های خود جامه عمل بپوشانند. باید بیاموزیم که، هر چه مى خواهیم، نمى توانیم در این دنیاى مادى – که آمیخته با محدودیت است – به دست آوریم! یکی از این محدودیت ها در جامه ما ازدواج موقت می باشد که متاسفانه از لحاظ فرهنگی هنوز در جامعه ما جایگاه خود را پیدا نکرده است، بنابراین شما نیز خواسته های خود را باید بر اساس عرف جامعه تنظیم کنید.

2. پرسشگر گرامی می خواهم دوباره سوال شما را با خودتان مطرح کنم. چنانچه جوانی چنین سوالی را با شما مطرح می کرد، چه جوابی به او می دادید؟ او را به گناه کردن ترغیب می کردید؟ با او همدردی می کردید؟ او را دل داری می دادید؟ و یا اصلا مشکل او را غیر قابل حل می دانستید و از می خواستید تا بی دلیل دلخوش نباشد؟ کدام راه حل را به او پیشنهاد می کردید؟ به نظر شما راه حل ما کدام یک از این موارد است؟ الان از شما می خواهم تا لحظه ای از پای کامپیوتر بلند شوید و با خود تامل کنید و راه حل پیشنهادی خود را در کاغذی یاد داشت کنید و بعد از آن با دقت این پاسخ را مطالعه کنید.

3. پرسشگر گرامی ما به صورت دقیق از شرایط زندگی و وی‍ژگی های شخصیتی شما آگاهی کافی نداریم، شما باید با بررسی شرایط خود و آگاهی از آسیب های ازدواج موقت به صورت دقیق بررسی کنید که آیا می توانید این آسیب ها را بر طرف کنید و آن را به صورت کامل کنترل کنید که در اینصورت ازدواج موقت شما هیچ اشکالی ندارد در غیر اینصورت باید مقدمات ازدواج دائم خود را فراهم کنید و تا زمانی که شرایط ازدواج برای شما فراهم می شود، غریزه جنسی خود را کنترل کنید.

4.کوران مشکلات:

زمانی که با مشکلات زیادی در زندگی روبرو می شوید و استرس های روانی شما را تحت فشار قرار داده است، درآن زمان که احساس می کنید تمام درها به روی شما بسته است و خود را در تنگنا می بینید، در چنین موقعیتی با شنیدن صدای اذان به یاد چه چیزی می افتید؟ به یاد خدا! آری در کنار تمام این سختی ها خدایی وجود دارد که از رگ گردن به ما نزدیک تر و از مادر نسبت به ما مهربان تر. اکنون یک سوال، آیا با چنین خدایی جای ناامیدی برای من و شما باقی می ماند. پس باور کنیم که مشکلات بزرگ در برابر خدای بزرگ، کوچک و کوچکتر می شوند. پس شما با اتکا و توکل بر خداوند می توانید بر مشکلات ازدواج خود غلبه کنید.

5.انسان و قدرت خواستن:

اگر بخواهید می توانید بر تمام مشکلات زندگی خود غلبه کنید. درست است، تکرار می کنم: اگر بخواهید می توانید بر تمام مشکلات زندگی خود غلبه کنید، پس تا زمانی که نخواسته اید از دست هیچ کس کاری برای شما ساخته نیست، پس برای غلبه بر مشکل خود فقط یک چیز لازم است آن هم خواستن شما.

6. یک مشکل گاهی چند راه حل دارد:

شاید تصور شما از فراهم کردن مقدمات ازدواج این است که تنها یک راه برای این کار وجود دارد و آن هم راهی که به طور مرسوم مردم جامعه ما به آن پایبند هستند اما باید بگویم برای ازدواج راه های مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از آن اشاره می شود(شما می توانید در یافتن سایر راه حل ها به من کمک کنید):

– می توانید با دختری ازدواج کنید و زمان دوران عقد را بیش از حد معمول طولانی کنید تا امکان ازدواج با فرد مورد نظر برای شما فراهم آید.

– تا زمانی که توانایی اداره کردن خانواده را به صورت مستقیم ندارید بهتر است نزد خانواده خود باشید و در کنار آنان از حمایت مادی و معنوی خانواده خود شما را در مواجهه با مشکلات زندگی یاری دهند.

– تا زمانی که به شغل دائمی پیدا نکرده اید،‌ به صورت پاره وقت مشغول به کار شوید.

– هزینه های مقدمات ازدواج(مانند مرسم عقد و عروسی) را برای فراهم کردن امکانات زندگی مشترک صرف کنید.

– با توجه به اینکه در صدد انجام وظیفه خود هستید، بدون شک یاری خداند در انتظار شماست.

– سعی کنید زندگی خود را بر پایه قناعت و ساده زیستی پایه گذاری کنید.

7.پرسشگر گرامی مشکلات متعدد در پیش روی جوانان مجرد نمی تواند دلیلی برای ارتکاب به گناه باشند. همانطور که خود شما هم حتما در اطراف خود مشاهده کرده اید هستند جوانانی که با یاری خدا و اتکاء بر قدرت اراده توانسته اند غریزه جنسی خود را کنترل کنند، شما هم می توانید یکی از آنان باشید به شرطی که با تمام وجود این امر را بخواهید.

نویسنده:محمد صادق آقاجانی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد