شهادت مقدر شده برای امام حسین(ع) و بحث اختیار
۱۳۹۳/۰۹/۲۳
–
۲۱۵ بازدید
اگر شهادت برای امام حسین ع مقدر شده است چرا باید یزید را لعن کنیم؟
مقدر بودن , نافی اختیار و به معنای جبری بودن نیست, زیرا تقدیر الهی قابل تعلق به فعل اختیاری است. به عبارت دیگر, اراده خداوند و مشیت او به این تعلق گرفته است که اگر امام حسین(ع) با اراده و اختیار خود, راه مبارزه با یزید را برگزیند و همه دشواری های موجود در این راه را با جان و دل بپذیرد و در برابر ستم یزید سازش نکند و تا پای مرگ ایستادگی نماید, چنان مقام و جایگاه ارزشمندی را پیدا کند, ولی اگر برعکس تن به تسلیم و سازش دهد و انجام وظیفه را فدای حفظ جان خود کند, هرگز به چنین مقام شامخی نایل نشود.