۱۳۹۵/۰۹/۳۰
–
۵۲۶ بازدید
برای شناخت خدا از طریق سیر درون و شهود باطنی چه راهþهایی وجود دارد؟
برای رسیدن به این هدف بزرگ سه راه وجود دارد.
1. راه وحی، راهی که انبیاء و پیامبران الهی و خلفای معصوم آنها پیشنهاد می کردند؛ راهی که دلیل و مرشد و راهنمایش آنها بودند.
2. راه غیر معصومین، راه ارباب ریاضت، و جمعی از فلاسفة اشراق و مانند آنها، که بدون استفاده از اشعة وحی در این مسیر پر خطر به راه افتادند، و بی همراهی خضر راه ظلمات را پیش گرفته اند، و در بیراهه ها سرگردان مانده اند و گاه چنین می پنداشتند که به مقصد و مقصود رسیده اند و چنان از پیروزی خود سر مست می شدند که می گفتند:
آن را که پیر دیر به ماهی کند تمام در سی هزار سال ارسطو نمی کند!
3. راه تصوف، که راهی است «التقاطی»، بخشی را از تعلیمات انبیاء گرفته و بخشی را از ارباب ریاضت، و با دخل و تصرفهایی که هر گروه با ذوقیات و سلیقه های شخصی در آن کرده اند، فرقه های زیادی را به وجود آورده که تعداد آنها از حد و حساب می گذرد.
جلوه حق، حضرت آیت الله مکارم شیرازی
1. راه وحی، راهی که انبیاء و پیامبران الهی و خلفای معصوم آنها پیشنهاد می کردند؛ راهی که دلیل و مرشد و راهنمایش آنها بودند.
2. راه غیر معصومین، راه ارباب ریاضت، و جمعی از فلاسفة اشراق و مانند آنها، که بدون استفاده از اشعة وحی در این مسیر پر خطر به راه افتادند، و بی همراهی خضر راه ظلمات را پیش گرفته اند، و در بیراهه ها سرگردان مانده اند و گاه چنین می پنداشتند که به مقصد و مقصود رسیده اند و چنان از پیروزی خود سر مست می شدند که می گفتند:
آن را که پیر دیر به ماهی کند تمام در سی هزار سال ارسطو نمی کند!
3. راه تصوف، که راهی است «التقاطی»، بخشی را از تعلیمات انبیاء گرفته و بخشی را از ارباب ریاضت، و با دخل و تصرفهایی که هر گروه با ذوقیات و سلیقه های شخصی در آن کرده اند، فرقه های زیادی را به وجود آورده که تعداد آنها از حد و حساب می گذرد.
جلوه حق، حضرت آیت الله مکارم شیرازی