خانه » همه » مذهبی » شهود قلبى و ریاضت

شهود قلبى و ریاضت


شهود قلبى و ریاضت

۱۳۹۳/۰۶/۲۳


۱۶۷ بازدید

نخستین مسأله بایسته در سلوک الى اللَّه، خروج از حجاب هاى ظلمانى است. این حجاب ها، عبارت است از: حجاب تعلّق به بدن مادى، کفر، شرک و دشمنى با حق و آیات الهى، عقاید و افکار باطل و ناصحیح، اخلاق و اوصاف رذیله، حجاب عادات، اوهام و تخیّلات، تعلق و اسارت به مظاهر مادى و آنچه غیر حضرت حق است و در یک عبارت کوتاه هر خصوصیت و هر رنگى که عارض روح انسان گشته و روح را به سوى غیر خداى متعال سوق داده و در جهت غیر او و دورى از او و فرار از او قرار مى دهد، حجابى است از حجاب هاى ظلمانى و حجاب هایى که ذکر شد و آنهایى که ذکر نشد همه و همه به همین نحو است.

نخستین مسأله بایسته در سلوک الى اللَّه، خروج از حجاب هاى ظلمانى است. این حجاب ها، عبارت است از: حجاب تعلّق به بدن مادى، کفر، شرک و دشمنى با حق و آیات الهى، عقاید و افکار باطل و ناصحیح، اخلاق و اوصاف رذیله، حجاب عادات، اوهام و تخیّلات، تعلق و اسارت به مظاهر مادى و آنچه غیر حضرت حق است و در یک عبارت کوتاه هر خصوصیت و هر رنگى که عارض روح انسان گشته و روح را به سوى غیر خداى متعال سوق داده و در جهت غیر او و دورى از او و فرار از او قرار مى دهد، حجابى است از حجاب هاى ظلمانى و حجاب هایى که ذکر شد و آنهایى که ذکر نشد همه و همه به همین نحو است. «1» هر یک از این حجاب ها داراى واقعیت عینى و ویژگى خاصى در روح انسان است و واقعیت عینى هیچ کدام از حجاب ها، مانند واقعیت عینى حجاب دیگر نیست و از این رو توجه به امور ذیل ضرورى است:

یکم. براى خروج از هر حجاب، راه مخصوصى لازم بوده و باید طریق به خصوصى در پیش گرفته شود و امکان ندارد از همه حجاب هاى ظلمانى از طریق واحدى نجات پیدا کرد. همچنین امکان ندارد در خروج از هر کدام از حجاب ها، طریقى را در پیش گرفت که غیر از طریق مخصوص و تعیین شده در نظام وجود است. مجاهدت هاى علمى و عملى لازم در خروج از آنها مجاهدت هاى به خصوصى است که در نظام وجود و آفرینش تعیین و حساب شده است. این مجاهدت ها در حقیقت، طرق تکوینى خروج از حجاب هاى ظلمانى است و نمى شود تکوین را عوض کرد.

دوم. قرآن راه هاى خروج از حجاب هاى ظلمانى را- که راههاى تکوینى، فطرى و تعیین شده در نظام خلقت است- دین حنیف اسلام مى داند. «1» آیات قرآن کریم تنها هدایت الهى را، راه تکوینى و فطرى خروج از این حجاب ها مى داند «2» و این راه را محکم ترین رشته اى مى داند که باید به آن چنگ زد. «3» سوم. با هر نوع مجاهدت و ریاضت نمى شود از حجاب هاى ظلمانى- آن چنان که باید- نجات پیدا کرد. با مجاهدت هاى انتخابى و ریاضت هاى سلیقه اى نمى توان از انواع مختلف حجاب ها و از ابعاد و مراتب و ریزه کارى هاى متنوع و بى شمار آنها نجات یافت. این قبیل مجاهدت ها ممکن است به نظر خیلى سخت و تحمل آنها و مداومت بر آنها مشکل باشد؛ ولى مسأله تنها این نیست که انسان ریاضت بکشد و به سختى بیفتد؛ بلکه نحوه مجاهدت و ریاضت و کیفیت آن و نوع آن نیز داراى اهمیت است.

چهارم. در خروج از همه حجاب هاى ظلمانى، مجاهدت هاى ناقص علمى و عملى نتیجه مطلوب نخواهد داد؛ بلکه در خروج از همه آنها هم علم جامع و کامل به آنچه از طریق وحى ابلاغ گردیده لازم است و هم عمل کامل و همه جانبه به آن.

سالک الى اللَّه باید همه آنها را- که از جانب خداى متعال ابلاغ گردیده- یاد بگیرد و علم و اطلاع کامل داشته و در تحصیل آنها و اطلاع کامل هیچ گونه مسامحه و سستى نداشته باشد و در این راه، مجاهدت پى گیر و کامل کند و در این مجاهدت (تلاش علمى) هر چه مى تواند سعى کند تا طریق الى اللَّه را به خوبى و به نحو صحیح و جامع و به همان صورت که از جانب خداى متعال ارائه شده است، بشناسد.

امام باقر علیه السلام فرمود:

«الکمال کل الکمال التفقه فى الدین …» «1»

؛ «کمال یک انسان و نهایت کمال او، علم و بصیرت و تفقه در دین است».

در مرحله دوّم به همه آنچه ارائه شده، عمل کند و صراط مستقیم الى اللَّه را در همه ابعاد آن پیش گیرد. به هر روى، در سلوک الى اللَّه تبعیت از طریق تعیین شده در نظام تکوین، بایسته بوده و انحراف از آن، انحراف از تکوین است. «2»

همچو آهن ز آهنى بیرنگ شو در ریاضت آینه بى رنگ شو

خویش را صافى کن از اوصاف خود تاببینى ذات پاک صاف خود

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد