شیطانپرستی و شیطانگرایی (۲) – دوران های مختلف
۱۳۹۴/۰۳/۰۹
–
۵۶۹ بازدید
شیطانگرایی در قرون وسطا
شیطانگرایی در دوره مدرن
شیطان گرایی در دوران معاصر
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>ویل دورانت در کتاب تاریخ
تمدن خود گسترة رواج جادوگری در آن برهه از تاریخ اروپا را اینگونه توصیف نموده
است: «عدّة کسانی که خود را جادوگر می دانستند یا به گمان مردم پیشه جادوگری
داشتند، سریعاً رو به افزایش نهاد. مخصوصاً در ایتالیای مجاور آلپ، ساحری از حیث
ماهیت و مقیاس به صورت یک بیماری ساری درآمد. به موجب گزارش مشهوری، بیستوپنجهزار
تن در جلگه ای نزدیک برشا در یک «شنبه بازار جادوگران» حضور یافته بودند.»[4]
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>
از شخصیت های برجستة
شیطان گرایی در آن دوران که نقش مؤثری در شیوع این جریان داشت می توان به خانم
«کاترین دومدیچی»[6]
از خاندان دومدیچی های یهودی اشاره کرد.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>کاترین پس از مرگ همسرش،
آئینی جادویی با عنوان بلک مس که به نوعی اهانت به مراسم مقدس شام آخر مسیحیان بود
را در بین اشراف و درباریان فرانسه بنیان گذاشت.[7]
حدود یک قرن پس از مرگ کاترین دومدیچی، جادوگر دیگری در دربار فرانسه به نام
«کاترین دِشی» از خاندان «لاوازین»[8]
یهودی اقدامات دومدیچی را ادامه داد. وی مراسمی با عنوان اتاق درخشان را به مراسم
بلک مس اضافه نموده و آیین شیطان پرستی را تکمیل کرد.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>این آیینها در طول
قرنهای هفده و هجده در قالب گروههای سرّی که توسّط اشراف ایجاد و رهبری میشد،
ادامه یافت، که از آن جمله می توان به گروههایی نظیر ژرمن باکسن، پسران نیمه شب،
موهاکسها و نفرینشدگان اشاره کرد.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”> مشهورترین شاخة انجمن آتش
جهنّم توسّط شخصی به نام سرفرانسیس داشوود[15]
در سال 1746 در انگلستان پایهگذاری شد. داشوود در آن زمان یکی از سیاستمداران و از
اعضای پارلمان انگلیس بود و بعدها به عنوان رییس کل خزانهداری انگلستان منصوب شد.
این گروه که در ابتدا تنها 12 نفر عضو داشت پس از مدت کوتاهی اعضای زیادی از میان
طبقه اشراف و سیاستمداران انگلیس را به خود جذب نمود. یکی از مراکز تجمع این گروه
در دهکده وست ویکمب[16]
امروزه به مکانی توریستی با عنوان «غارهای انجمن آتش جهنم»[17]
در انگلستان مبدّل شده است.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>
یکی از شاخصترین افراد در
دوران مدرن شیطان گرایی که به نظر بسیاری از کارشناسان پدر شیطان گرایی مدرن محسوب
می شود، آلیستر کرولی است. وی متولّد سال 1875 انگلستان می باشد. او که ابتدا در
رشتة فلسفه دانشگاه «ترینیتی» کمبریج انگلستان مشغول به تحصیل بود به رشته ادبیات
انگلیسی تغییر رشته داد و به عنوان یک نویسنده و منتقد اجتماعی شهرت پیدا کرد.
10.0pt;font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘>Thoth»
درخواست کمک کرد.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>بعد از این ماجرا کرولی
مدعی شد در تاریخ 8 آوریل فرشته ای به نام «آیواز»[18]
با او صحبت کرده و دستوراتی را به وی الهام نموده است. کرولی این دستورات را به
عنوان یک کتاب با نام «کتاب قانون»[19]
تدوین نمود و خود را پیامبر این الهامات می دانست.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”> Do
what thou wilt shall be the whole of the Law
(هرچه میخواهی انجام بده، این تمام قانون است).
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>
ساختمان فعلی صومعه تلما
در جزیره چوفالو سیسیل که به یک مخروبه تبدیل شده است.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>وی همچنین در سال 1920
معبدی را در جزیره چوفالو سیسیل واقع در کشور
ایتالیا تأسیس نمود و پیروان زیادی را به دور خود جمع کرد. سه سال پس از تأسیس این
صومعه درسال 1923 یکی از پیروان فرقه تلما به نام «رائول لاودی»[22]
که فارغالتحصیل دانشگاه آکسفورد انگلستان نیز بود به صورت مشکوکی در آن صومعه جان
سپرد. همسر وی به نام «بتی می»[23]
علت قتل شوهرش را خوردن خون گربة قربانی شده در یکی از مراسمات فرقه تلما می دانست
و به همین خاطر شروع به فعالیت علیه کرولی و فرقهاش نمود. او در این رابطه با برخی
روزنامه ها و خبرگزاری های لندن نیز مصاحبه نمود. همین عوامل باعث شد که دولت
موسیلینی در 30 آوریل سال 1923 حکم به اخراج کرولی از ایتالیا نمود. پس از صدور این
حکم علیه کرولی صومعه تلما نیز به صورت مکانی مطرود درآمد و قسمت هایی از آن توسّط
ساکنین محلّی آنجا آسیب دید.[24]
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>جریان شیطان گرایی در این
دوران به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم جان تازه ای می گیرد. شوک حاصل از جنایات
بیسابقة بشری در دو جنگ جهانی فضای جامعه جهانی را مستعدّ شکل گیری جنبش های معترض
اجتماعی نمود.
.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>به این ترتیب بازی با
افکار، هیجانات و ارزشهای مردم به صورت یک بازی برای محافل سرّی و قدرتهای پشت
پرده در آمد و آنها دیدند که میتوانند به راحتی به افکار و ارزشهای مردم جهت
بدهند. و تغییر تصوّرات و ایجاد تخیل که در گذشته با علوم جادویی انجام میشد
امروزه با تکنیکها و نظریات علوم جدید در شاخههای گوناگون روانشناسی و
جامعهشناسی و استفاده از تکنولوژی ارتباطات به ترویج علنیتر اندیشهها و
آرمانهای شیطانی پرداخته می شود.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>در نگرش اسلامی شیطان یک
جن است[27]
که در اثر عبادت به جمع فرشتگان راه یافت و به خاطر عصیان در برابر دستور الاهی از
مقام خویش تنزّل پیدا نمود و با فریب آدم(علیهالسلام) و همسرش نسبت به میوة درخت
ممنوعه، باعث هبوط آن دو از بهشت الاهی شد؛[28]
ولی در نگاه یهودی-مسیحی شیطان یک فرشته است که در داستان آدم(علیهالسلام) و حوّا
به نوعی نقش یک منجی را برای نوع بشر بازی می کند و با راهنمایی آن دو به سمت میوه
درخت معرفت! آن ها را از باطن امور آگاه و از یوغ بندگی استثمارگونه خداوند رها
می نماید. به روایت تورات شیطان در قالب یک مار وارد بهشت شد تا آدم و همسرش را
فریب دهد.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>نکتة قابل تأمّل در ادامه
این روایتگری تورات نهفته است. آنجا که خداوند پس از آنکه از سرپیچی آدم و همسرش
مطلع می شود، به نوعی کلام شیطان را تأیید نموده و رو به ملائکه خود می گوید:
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>تفاوت دیگر آن که در نگاه
یهودی-مسیحی شیطان موجودی است بسیار قدرتمند که در برخی موارد قدرت او با قدرت
خداوند رقابت می کند، و به نحوی باعث تسلّط شیطان بر انسان می گردد؛ ولی در
آموزه های اسلامی شیطان کیدی ضعیف داشته[31]
و تنها قدرت وسوسهگری نسبت به انسان دارد.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘>Satanism
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>
یکی از مشهورترین فرقه های
نوظهور با گرایشات شیطانی که در ایالات متحده آمریکا اعلام وجود کرد، فرقه ای با
عنوان
Satanismfont-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>
نگاهی
به مبانی فکری فرقه
Satanism
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>شیطان تنها نماد امیال و
لذتطلبی نفسانی انسان می باشد و در واقع آنچه که یک شیطان پرست می پرستد نفس خودش
می باشد. پیرو همین نگرش اومانیستی است که بزرگترین عید سالیانه برای یک فرد
شیطان گرا، سالروز تولد خود اوست[38]
و همچنین در اجرای مراسمات و آئین های شیطان گرایی یک انسان را در قسمت محراب قرار
داده و عبادات خود را به سمت او انجام می دهند.
[39]
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>این نگرش در مقاطع مختلفی
خصوصاً قرون 17 و 18 میلادی شکلی افراطی و رادیکال به خود گرفت و درصدد حذف هرگونه
اندیشة ماورای طبیعی، وحیانی و دین الوهی برآمد و اندیشه ها و رویکردهای دینی را
به عنوان بزرگترین مانع جدی بر سر راه حاکمیت خرد و ارزش های انسانی قلمداد کرد.[41]
این مطلب را می توان به صراحت در اولین بیانیة اومانیست ها که در سال 1933 منتشر شد
مشاهده نمود. در بند پنجم این بیانیه می خوانیم: «اومانیسم اعتقاد دارد، ماهیت جهان
که با علوم جدید روشن گردیده است، هرگونه تعهد فراطبیعی یا آسمانی را برای انسان
غیرقابل قبول می نماید» و در بند ششم اضافه می کند که «ما معتقدیم زمان خداپرستی،
خداباوری، و انواع عقاید نو سپری شده است».[42]
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>توجّه شیطان گرایی به جادو
و جادوگری از دیگر مواردی است که به صورت برجسته در نگرش ها و آئین های این فرقه
خود نمایی می کند و به عاملی برای جذب افراد به این فرقه مبدل شده است.
font-family:”Tahoma”,”sans-serif”‘ xml:lang=”FA”>از اواخر قرن 19، رهبران و
هدایتکنندگان جریان شیطان گرایی برای آن که بتوانند سریعتر این آموزه های شیطانی
را در میان عموم مردم ترویج نمایند به تدریج شروع به حذف جنبه های خشونتآمیز از
آموزه ها و آئین های شیطان گرایانه نموده و بیشتر بر جنبه های لذتگرایی و
نفسپرستی آن تأکید می نمایند. به همین دلیل است که می بینیم در فرقه های معروف
شیطان گرایی در این مدّت همچون فرقة تلما و سیطنیسم که توسّط آلیستر کرولی و آنتوان
لاوی تأسیس شده اند بیشتر بر جنبه های شهوانی و لذتگرایی وجود انسان تأکید می شود
و برخی آئین های خشن بهجا مانده از دوره های قبل را به صورت نمادین انجام می دهند.
[1]
.
sabath.
[2].
Giovanni Pico della Mirandola
از نامدارترین و مؤثرترین چهرههای فکری رنسانس و به عنوان «پدر کابالیسم
مسیحی» شناخته می شود.
[3].
زرسالاران یهودی و پارسی، ج4، ص94.
[4].
تاریخ تمدن، ج5 ، رنسانس، ص560.
[5].
نک: (زرسالاران یهودی و پارسی،ج2)؛ (زرسالاران یهودی و پارسی، ج4، بخش
ریشههای فراماسونری)؛ (تاریخ جادوگری).
[6]
.
Catherine de Medici.
[7].
سیری در تاریخ جادوگری، ص90.
[8].
La Voisin.
[9].
همان ص 92.
[10].
همان ص 93.
[11]
.
Hellfire Club.
[12]
.
Philip, Duke of Wharton.
[13]
.
Do what thou wilt.
[14]
.
François Rabelais.
[15]
.
Sir Francis Dashwood.
[16].
West Wycombe
[17]
.
West Wycombe Caves.
[18]
.
Aiwass.
[19]
.
The Book of Law.
[20]
.
Thelema.
[21].
در نام این انجمن نظرات مختلفی بیان شده است،که یکی از آنها
Argentium Astrum
می باشد. این لغت به زبان لاتین بوده و در زبان انگلیسی به معنای«ستاره
نقره ای» است.
[22]
.Raoul
Loveday.
[23]
.Betty
May
[24]
.
en.wikipedia.org/wiki/Abbey_of_Thelema.
[25]
.Netherwood.
[26].
مقاله شیطان پرستی موجی در زمان حال یا طرحی برای آینده.
[27].
کهف، آیه 50.
[28].
بقره، آیات 34-38.
[29].
عهد عتیق، سفر پیدایش، فصل 3.
[30].
همان.
[31].
نساء، آیه 76.
[32]
.
Anton Lavey.
[33]
.
Magic Circle.
[34]
.
Knight Templar،
متعلق به دوران قرون وسطی.
[35]
.
Hell fire clu،
قرن 18 میلادی.
[36]
.
Hermetic Order of Golden Down،
قرن 19 میلادی.
[37]
. به همین دلیل است که ترجمه صحیح واژه «Satanism»
شیطانگرایی می باشد، نه شیطانپرستی
(Devil
Worship)
[38]
.
Satanic Bible/religious holiday.
[39]
.
The satanic Bilbe , devices used in a satanicritual,
Altar.
[40]
. فرهنگ واژه ها، ص 41.
[41]
. همان، ص52.
[42].
http://jjnet.com/archives/documents/humanist.htm.
[43]
.
Anti Relegion.
[44]
.
Anti Christ.
[45]
.
Black Mass.