خانه » همه » مذهبی » شیوه مداحی تعیین دستمزد

شیوه مداحی تعیین دستمزد


شیوه مداحی تعیین دستمزد

۱۳۹۲/۰۹/۰۲


۴۴۹ بازدید

سلام.در دانشگاه استادی داریم که در یکی از نقل قولهایش از این سخن گفت که چرا مداحان از هر کاری و از هر تصویر سازی از امام حسین و یارانش استفاده می کنند تا ما را به گریه بیندازند؟و اصلا این چه مداحی است که میگوید تا فلان مقدار پول نگیرم در مراسم شما حاضر نمی شوم؟و کار مداحان مثله معرکه گیری است و مداحی که خود با خواندن روزه امام اشکی جاری نمی کند و یا در مورد مسایل سیاسی کشور اظهار نظر می کند که مداح نیست؟و از هر ۱۰ مداح ۸ نفرشان در جهنم است مگر اینکه امام حسین خود به فریادشان برسد.در یک کلام می گفت که شما نسل دانشجو باید فهم خود را در مورد عاشورا بالا ببرید.به عباتی به شور مراسمات مذهبی و گریه بر امام حسین و مظلومیت او اعتقادی ندارد؟چطور باید جواب ایشان را داد؟

در پاسخ به نکاتی توجه کنید .1. مداح اهل بیت انسان بصیری است که از یک طرف نسبت به مقام و منزلت والای معصومین ع شناخت دارد و با رتبه و درجات ملکوتی و شان و منزلت عرشی آنها اگاه است و از طرف دیگر این توانایی و هنرمندی را دارد که با بیان و مدح و مرثیه انی مقام و منزلت را به دیگران بشناساند و معرفت دیگران را نسیبت به اولیای الهی ع بالا ببرد و در یک کلام خود اهل معرفت و امام شناس باشد و قدرت شناساندن امام را به دیگران داشته باشد . 2. وظیفه مداح ایجاد شور در کنار شعورو معرفت است و این هنر مداح الهی بیت ع است که شور را در کنار شعور و احساس و عاطفه را با معرفت و شناخت و منطق و تعقل همراه و همگام سازد . 3. وظیفه مداح این نیست تا به هر قیمتی و به هر وسیله ای مردم را بگریاند اما بر طبق روایات گریستن و گریاندان در مصائب اهل بیت ع دارای ارزش و شرافت و اجر و مزد الهی است . 4 . مداح اهل بیت کاسب و تاجر نیست تا بری مداحی خود مبلغ تعیین نماید اما وظیفه پیروان اهل بیت ع است که برای مداح صله و انعام و جایزه مناسب و درخور و شایسته در نظر بگیرند چنانچه این کار سیره و سنت خود معصومین ع بوده که نسیبت به مداح و مرثیه خوان احترام خاصی قائل بوده و صله و انعام شایسته ای به انها تقدیم می کرده اند .5. در جریان امور سیاسی بودن وظیفه هر شیعه مومن بصیر است و اظهار نظر در این امور با مداحی منافاتی ندارد بلکه مداح بصیر آگاهی که در جریان امور روزمملکت است باید در برابر جریانات و رخداداهای مختلف موضعگیری مناسب و درست داشته باشد چنانچه مداحان بزرگی مانند کمیت و دعبل چنین روش و برنامه ای داشته اند .
6. این مطلب که از هر 10 مداح 8 نفرشان در آتش جهنم هستند قضاوتی نادرست است . ما انسان ها به دلیل محدودیت علم و اگاهی نمی توانیم در باره بهشت رفتن و یا جهنم رفتن افراد نظر بدهیم و برای آن در صد معلوم کنیم زیرا از سرنوشت حتمی افراد تنها خداوند با خبر است و دیگران حق چنین قضاوتی ندارند . علاوه بر این که این سخن نوعی بدبینی و بد گمانی نسبت به افراد است که شرعا و عقلا و عرفا روا و مطلوب نیست .
7. در مراسم مذهبی و عزاداری معصومین و یا مراسم میلاد آنها وجود دو عنصر شورو شعور و احساس و تعقل لازم و ضرروی است و وجود این دو با هم و در کنار هم نقش موثری در تعمیق رابطه با اهل بیت ع و ازدیاد و استمرار محبت به انها دارد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد