۱۳۹۲/۰۵/۳۰
–
۷۱۵ بازدید
سلام من ی سوال دارم.توی قرآن فقط و فقط دوبار عبارت الصراط المستقیم اومده…ینی هردو کلمه این عبارت معرفه هستش.یکی سوره حمد، یکیم آیه ۱۱۸ سوره صافات “و هدیناهما الصراط المستقیم:و به آنها(اشاره ب موسی و هارون) راه مستقیم را نشان دادیم”…فقط همین دوجا معرفه اومده.اگه اطلاعاتی یا تفسیری در این باره دارید بگید…
من خودم برداشتم این حدیث پیامبر بود ک میگفت علی برای من به منزله هارون برای موسی است…
ک ینی راه مستقیم برای پیامبر و علی هست فقط…
از ی حاج آقا پرسیدم چیزی نگفت…ینی نمیدونست.
در پاسخ به نکاتی توجه کنید . 1. معرفه آمدن لفظ صراط و مستقیم به اقتضای قواعد ادبیات عرب است که بر طبق آن گاهی صفت و موصوف به دلیل مشخص و معین بودن به صورت معرفه و گاهی به دلیل غیر مشخص و نامعین بودن به صورت نکره می آید . 2. معرفه آمدن الصراط المستقیم در این دو ایه به دلیل مشخص بودن و معین بودن آن است . 2. صراط مستقیم در قران کریم در همه موارد معرفه نیست بلکه دربیست و چهار مورد به صورت نکره آمده است. برای نمونه:
وَ لَهَدَیْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقیماً (نساء / 68)
فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فی رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ یَهْدیهِمْ إِلَیْهِ صِراطاً مُسْتَقیماً (نساء/ 175)
لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ یَهْدِیَکَ صِراطاً مُسْتَقیماً (فتح / 2)
وَعَدَکُمُ اللَّهُ مَغانِمَ کَثیرَةً تَأْخُذُونَها فَعَجَّلَ لَکُمْ هذِهِ وَ کَفَّ أَیْدِیَ النَّاسِ عَنْکُمْ وَ لِتَکُونَ آیَةً لِلْمُؤْمِنینَ وَ یَهْدِیَکُمْ صِراطاً مُسْتَقیماً (فتح/ 20)
وَ لَهَدَیْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقیماً (نساء / 68)
فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فی رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ یَهْدیهِمْ إِلَیْهِ صِراطاً مُسْتَقیماً (نساء/ 175)
لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ یَهْدِیَکَ صِراطاً مُسْتَقیماً (فتح / 2)
وَعَدَکُمُ اللَّهُ مَغانِمَ کَثیرَةً تَأْخُذُونَها فَعَجَّلَ لَکُمْ هذِهِ وَ کَفَّ أَیْدِیَ النَّاسِ عَنْکُمْ وَ لِتَکُونَ آیَةً لِلْمُؤْمِنینَ وَ یَهْدِیَکُمْ صِراطاً مُسْتَقیماً (فتح/ 20)