خانه » همه » مذهبی » طبق آيات قرآن اسباب آمرزش در قرآن را بيان كنيد؟

طبق آيات قرآن اسباب آمرزش در قرآن را بيان كنيد؟

طبق آيات قرآن كريم  چه اعمالي باعث از بين رفتن گناهان مي شود؟

در قرآن مجيد امور زيادى به عنوان اسباب مغفرت و از بين رفتن گناهان معرفى شده است كه به قسمتهائى از آن ذيلا اشاره مى شود:
1- توبه: [يا ايها الذين آمنوا توبوا الى الله توبة نصوحا عسى ربكم ان يكفر عنكم سيئاتكم] : (( اى كسانى كه ايمان آورده ايد به سوى خدا باز گرديد و توبه خالص كنيد اميد است خداوند گناهان شما را ببخشد)) (تحريم – 8).
2 – ايمان و عمل صالح: [و الذين آمنوا و عملوا الصالحات و آمنوا بما نزل على محمد و هو الحق من ربهم كفر عنهم سيئاتهم] : (( كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و نيز به آنچه بر محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) نازل شده است ايمان آوردند آياتى كه حق است و از سوى پروردگارشان مى باشد خداوند گناهان آنها را مى بخشد)) (محمد -2).
3 – تقوى:[ ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا و يكفر عنكم سيئاتكم] : (( اگر تقواى الهى پيشه كنيد خداوند براى تشخيص حق از باطل به شما روشن بينى مى دهد، و گناهانتان را مى بخشد)) (انفال – 29).
4 – هجرت و جهاد و شهادت: [فالذين هاجروا و اخرجوا من ديارهم و اوذوا فى سبيلى و قاتلوا و قتلوا لاكفرن عنهم سيئاتهم] : (( كسانى كه هجرت كنند و از خانه و وطن خود رانده شوند و در راه من آزار بينند و پيكار كنندو مقتول گردند گناهانشان را مى بخشم )) (آل عمران – 195).
5 – انفاق مخفى : [ان تبدوا الصدقات فنعما هى و ان تخفوها و تؤ توها الفقراء فهو خير لكم و يكفر عنكم من سيئاتكم]: (( اگر انفاقهاى خود را در راه خدا آشكار سازيد خوب است و اگر آن را پنهان داريد و به فقرا بدهيد به سود شما است و از گناهانتان مى بخشد)) (بقره – 271).
6 – دادن قرض الحسنة : [ان تقرضوا الله قرضا حسنا يضاعفه لكم و يغفر لكم ]: (( اگر به خداوند قرض الحسنه دهيد آن را براى شما مضاعف مى كند و شما را مى آمرزد)) (تغابن – 17).
7 – پرهيزاز گناهان كبيره كه موجب آمرزش گناهان صغيره است:[ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم] : (( اگر از گناهان كبيره كه از آن نهى شده ايد اجتناب كنيد گناهان صغيره شما را خواهيم بخشيد (نساء – 31).
به اين ترتيب درهاى مغفرت الهى از هر سو به روى بندگان باز است كه هفت در آن در بالا به استناد هفت آيه قرآن ذكر شد.

منبع:

تفسير نمونه ج20 ص12و13

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد