خانه » همه » مذهبی » طرح مخالفان سوری برای حمله به دمشق در فصل بهار

طرح مخالفان سوری برای حمله به دمشق در فصل بهار


طرح مخالفان سوری برای حمله به دمشق در فصل بهار

۱۳۹۲/۱۱/۳۰


۴۳ بازدید

گروه بین الملل- رجانیوز: وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که این کشور قصد مداخله نظامی در سوریه را ندارد.

به گزارش رجانیوز به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی که در تونس برگزار شد عنوان داشت: گفت‌وگوها در چارچوب نشست ژنو۲ در خصوص حل بحران سوریه همچنان ادامه دارد و امکان ندارد در دو یا سه نشست بتوان به توافق رسید.

وی ضمن تاکید بر اینکه واشنگتن قصد مداخله نظامی برای حل بحران سوریه را ندارد گفت: بحران سوریه با مداخله نظامی حل نمی‌شود بلکه با گفت‌وگو و مذاکرات با تمامی طرف‌هاست که می‌توانیم به راه‌حلی مناسب برای این بحران دست یابیم.

گروه بین الملل- رجانیوز: وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که این کشور قصد مداخله نظامی در سوریه را ندارد.

به گزارش رجانیوز به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی که در تونس برگزار شد عنوان داشت: گفت‌وگوها در چارچوب نشست ژنو2 در خصوص حل بحران سوریه همچنان ادامه دارد و امکان ندارد در دو یا سه نشست بتوان به توافق رسید.

وی ضمن تاکید بر اینکه واشنگتن قصد مداخله نظامی برای حل بحران سوریه را ندارد گفت: بحران سوریه با مداخله نظامی حل نمی‌شود بلکه با گفت‌وگو و مذاکرات با تمامی طرف‌هاست که می‌توانیم به راه‌حلی مناسب برای این بحران دست یابیم.

این درحالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که همه گزینه‌ها درباره سوریه جز گزینه اعزام نیروی زمینی روی میز است.

کری با بیان اینکه هدف اساسی کاهش شدت اختلافات میان طرف‌های درگیر در سوریه است گفت: من با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در خصوص راه حل‌های بحران سوریه و اقدامات سازمان ملل در این خصوص گفت‌وگو کردم.

قرار است دستیاران بلندپایه اوباما تا چند روز دیگر در کاخ سفید نشست داشته باشند تا گزینه‌ها را درباره سوریه بررسی کنند. چند روز پیش مقامات اطلاعاتی آمریکا و چند کشور دیگر در واشنگتن نشست داشتند.

یک مقام غربی اظهار داشت که این نشست نشان داد که انگیزه جدیدی نسبت به بررسی اینکه چه اقدامات بیشتری می‌تواند انجام شود از جمله تقویت مخالفان میانه‌رو و افزایش کمک‌های انسانی ایجاد شده است.

این تلاش‌های جدید پس از آن شدت گرفته که مذاکرات صلح ژنو 2 ظاهرا به بن‌بست رسیده و نگرانی‌های فزاینده نسبت به تهدید احتمالی تروریستی از جانب سوریه بالا گرفته است. دولت آمریکا اذعان کرده که تسلط بشار اسد بر قدرت در سوریه تقویت شده است. با این وجود حتی گزینه‌هایی که محدود به حملات مستقیم به سوریه شوند مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، مهار کردن تجهیزات پیشرفته دفاع هوایی سوریه و اعمال منطقه پرواز ممنوع در این کشور کاری بسیار دشوار و نیازمند حملات گسترده خواهد بود.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که حملات موشکی از طریق پهپاد و یا جنگنده‌های ارتش علیه نیروهای وابسته به القاعده در سوریه نیز حتی با وجود بعید بودن آن‌ها در آینده نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است.

پنتاگون علیه انجام چنین حملاتی به دلیل اطلاعات نه چندان دقیق ‌آمریکا نسبت به نیروهای شورشی در سوریه هشدار داده است.

طرح مخالفان سوری برای حمله به دمشق در فصل بهار

در همین حال گفته می شود، مخالفان سوری مستقر در جنوب این کشور فاش کردند که در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله گسترده در فصل بهار به دمشق هستند؛ منابعی در دولت سوریه نیز با تایید این خبر گفته‌اند، در این حمله از یگان ویژه‌ مخالفان که با کمک غرب در اردن تشکیل شده است نیز استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه در حال استقرار مجدد سربازان خود در استان قنیطریه واقع در مرز سوریه با سرزمین‌های اشغالی است و برای حمله گسترده مخالفان آماده می‌شود. ارتش سوریه همچنین مواضع مخالفان در درعا، در نزدیکی مرز اردن را نیز زیر آتش گرفته است.

این استقرار نیروها و طرح مخالفان برای حمله به دمشق در بهار امسال، پس از ناکامی نمایندگان دو طرف در دور دوم مذاکرات صلح ژنو و در بحبوحه گزارش‌ها از برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس در تعهد به مسلح کردن مخالفان صورت گرفته است.

منبع آگاه از دو طرف می‌گویند، حمله به پایتخت سوریه شامل یگان ویژه‌ای از نیروهای مخالف نیز می‌شود که در سال گذشته میلادی در اردن به وسیله کشورهای غربی و آمریکا آموزش دیده‌اند. این یگان آموزش‌های فشرده‌ای برای اداره امور پس از سقوط دولت سوریه دیده است.

این یگان توسط افسرانی از آمریکا، انگلیس، اردن، عربستان، ترکیه و چند کشور دیگر آموزش‌های لازم برای حمله سریع به مناطق حساس و کنترل اماکن حیاتی را دیده و گفته می‌شود با بروزترین سلاح‌های غربی تجهیز شده است.

مخالفان سوریه پیشتر و در بحبوحه حمله آمریکا به سوریه، نیروهای خود را در اطراف دمشق مستقر کرده بودند تا به محض شلیک اولین موشک آمریکایی به سمت این کشور، به پایتخت حمله کنند که این طرح با عقب نشینی کاخ سفید از تصمیمش و مقابله ارتش سوریه با برنامه‌ریزی شورشیان، ناکام ماند.

کد خبر:182090 –

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد