خانه » همه » مذهبی » عاشورا؛ مبداء و مقصد آینده موعود جهان

عاشورا؛ مبداء و مقصد آینده موعود جهان


عاشورا؛ مبداء و مقصد آینده موعود جهان

۱۳۹۴/۰۷/۲۵


۹۷ بازدید

از عاشورای حسینی تا ظهور مهدوی//۱

عاشورا؛ مبداء و مقصد آینده موعود جهان

خبرگزاری شبستان: استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مهم ترین پیشگویی عاشورا بازگشت امام حسین (ع) در عصر ظهور است، گفت: عاشورا نه تنها مبداء بلکه مقصد نهایی آینده موعود جهان است.

از عاشورای حسینی تا ظهور مهدوی//۱

عاشورا؛ مبداء و مقصد آینده موعود جهان

خبرگزاری شبستان: استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مهم ترین پیشگویی عاشورا بازگشت امام حسین (ع) در عصر ظهور است، گفت: عاشورا نه تنها مبداء بلکه مقصد نهایی آینده موعود جهان است.

حجت الاسلام رحیم کارگر در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به پویایی و آینده نگری از عاشورا تا ظهور گفت: کربلا امتدادی دارد به فراخنای تاریخ، امتدادی تا آینده همه بشریت، امتدادی تا حضور منتقم انسانیت، امتدادی تا ظهور فرزند پدر بندگان خدا (ابا عبد الله (ع))! عاشورا آینه آینده ماست، همان طور که انعکاس همه گذشته ما بود، انعکاس همه پیامبران و صالحان. گروه بنی امیه، فقط یک گروه محبوس و منفور در تاریخ نیست؛ بلکه بنی امیه و یزید و معاویه؛ یعنی: قابیل، نمرود، فرعون، ابرهه، قارون و بنی العباس و متوکل و هارون الرشید… و امروز یعنی: آل یهود، آل سعود، آل خلیفه، نتانیاهو، اوباما و جرج بوش، اولاند، اردوغان، ملک سلمان و …!!

وی ادامه داد: اینها هستند و تکرار خواهند شد تا آینده محتوم و موعود ما! آینده ای که در عاشورا رقم خورد و در عصر ظهور، محقق و اجرا خواهد شد! البته دیگر نشانی از آل فرعون، آل امیه، آل عباس، آل سعود، آل خلیفه، آل شیطان و…. نخواهد بود و تا ابد به زباله دان تاریخ سپرده خواهند شد.

حجت الاسلام کاگر با بیان اینکه این همان آینده نگری اسلام و پیشگویی وحیانی از آینده است که در روز عاشورا، از زبان امام حسین (ع) نیز شنیده شد، اظهار کرد: این پیشگویی و آینده نگری در راستای آگاهی بخشی به جامعه منتظر و عاشورایی و در جهت پویا سازی نسل های آینده بود، یعنی تاریخ در عاشورا، راکد نشده و در بن بست قرار نگرفته؛ بلکه تا سال ها و قرن های بعد نیز تداوم خواهد یافت و به شکل کامل تر و جهانی تر تکرار می شود، پس باید نسل های عاشورایی همواره مترصد و آماده قرار گرفتن در فرآیند متعالی و رو به جلوی تاریخ تا اضمحلال همه نسل های آلوده و ستمکار باشند.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اصولا پیش‌گویی‌ها در قرآن و روایات درصدد ایجاد پویایی و روحیه آینده نگری و تلاش برای دگرگونی و تغییر مثبت است، تصریح کرد: این‌که انسان بخواهد از اطلاعات آینده برای برنامه‌ریزی‌ و امیدبخشی استفاده کند، بسیار پرفایده و اثربخش است. وقتی انسان بداند آینده‌ ای روشن و شکوه مند در پیش است، امیدوار می‌شود که همیشه این سیر، نزولی نیست و زمانی هم صعودی خواهد بود.

وی افزود: وقتی انبیا و اولیا به مردم امید می دهند که روزی می آید که ظلم‌ها و ستم ها و شرک ها و کفرها و ناپاکی ها نابود می شود و مشرکان و منافقان و نابکاران و ظالمان به‌سزای اعمالشان می رسند، در مردم ایجاد امید می‌کند. وقتی در آنها امید ایجاد شد، فعال و پویا و آماده می‌شوند؛ آن‌وقت زندگی جریان می‌گیرد و جامعه زنده و احیا می گردد.. آیاتی مانند «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛(توبه: 33)، «جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»؛ (اسراء: 81) و …، نوید قطعی می‌دهند «که أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ (انبیا: 105).

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اینها پویایی بخش و رشدآفرین است و مانع می‌شود که جامعه به رکود و دلسردی مبتلا شود، اذعان کرد: بر این اساس آینده نگری مثبت، از ویژگی های مهم مکاتب و أدیان و میزان سنجش و ارزیابی آنها به حساب می آید، اگر مکتبی یا آئینی به آینده فکر نمی کند و نسبت به آینده روشن، طرح و برنامه ندارد، و برای تحقق شیرین آن دستورالعملی آماده نکرده باشد، ناقص و بی پایه و فاقد ارزش های سازندگی است.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بر این اساس پیامبران الهی کیفیت محفوظ ماندن راه پیامبر اسلام (ص)‌را توسط خون های عاشورائیان و سالار شهیدان (ع)‌متذکر شده اند و روشن ساخته اند که عاشورا حفظ کننده دین اسلام، و پشتوانه تکامل ادیان الهی است که در روز ظهور امام زمان (عج) به شکوفایی و بالندگی نهایی رسیده و بشریت را از ظلمت و تاریکی و نابودی و گمراهی نجات می دهد!

آینده سازی از مهمترین فرازهای عاشورا است

وی با بیان اینکه بیشتر معارف و آموزه های عاشورایی، برخاسته از وجودِ فرهنگ ساز و تعالی بخش حسینی است، تاکید کرد: فرهنگی برخاسته از منبع لایزال الهی و سرچشمه وحیانی که افق های روشنی از حقایق زندگی فراروی بشر باز می کند، در این راستا آینده سازی و توجه به آینده یکی از فرازهای مهم و سرنوشت ساز روز عاشورا است.

حجت الاسلام کارگر گفت: امروه دانش آینده پژوهی به شدت بر این مساله پای می فشرد که به جای تلاش در جهت آینده بینی، باید در جهت ساختن و هدایت آینده کوشید، در این رابطه خلق چشم انداز جایگاه مهمی در آینده پژوهی دارد، چشم‌انداز به زبان ساده یعنی تابلویی از آینده مطلوب، بدون داشتن اطلاعات کافی از آینده، چشم‌اندازها در هر سطحی نمی‌توانند قابل اتکا و اعتماد باشند؛ بنابراین ضرورت آینده‌شناسی و آینده‌پژوهی به منظور جهت‌دهی به فرهنگ، تکنولوژی، نیروی انسانی و اتخاذ سیاست های مناسب، بیش از پیش آشکار می‌شود.

وعده ظهور در عاشورا

این استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه بر این اساس وقتی به صحنه عاشورا و سخنان امام حسین (ع) نگاه می کنیم به روشنی آینده نگری و آینده سازی را در مهم ترین آنها می بینیم، تاکید کرد: حضرت سیدالشهداء (ع) در روز عاشورا مسیر آینده را برای یارانشان بیان کردند و ضمن طرح مدینه فاضله الهی، خبر از بازگشت شکوه مندانه خود و آنها دادند؛ یعنی هم وعده ظهور دادند و هم مساله اعتقادی رجعت را مطرح کردند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) می فرمایند: «امام حسین(ع) شب عاشورا به اصحابشان فرمودند: «… فابشروا بالجنة، فوالله انما نمکث ماشاء الله تعالی بعد ما یجری علینا، ثم یخرجنا الله و ایاکم حین یظهر قائمنا فینتقم من الظالمین، و انا و انتم نشاهدهم فی السلاسل و الاغلال و انواع العذاب و النکال…؛ بشارت باد شما را به بهشت، به خدا قسم که بعد از آن چه بر ما جاری شود، مکث خواهیم کرد آن قدر که خدای تعالی خواسته باشد، پس بیرون می آورد ما و شما را در آن هنگامی که قائم ما ظاهر شود، پس انتقام خواهد کشید از ظالمان، و ما و شما مشاهده خواهیم کرد ایشان را در سلاسل و اغلال و گرفتار به انواع عذاب و نکال…» (گزیده کفایة المهتدی، ص 105 و 106، ح 19)

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه در واقع مهم ترین پیش گویی عاشورا بازگشت امام حسین (ع)، در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) بود، گفت: این آینده نگری، همانا روشن نگه داشتن چراغ مبارزه با طاغوت و جریان باطل و بلند کردن پرچم حق طلبی در طول تاریخ است، امام حسین ( ع)، بزرگ مردی الهی است که بر لحظه لحظه آینده اشراف دارد و زمان تحت قدم های اوست …

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه آن حضرت (ع)‌در این روایت، چشم انداز روشنی از آینده را فراروی یارانش قرار می دهد و حسینیان را آماده مواجهه با آینده مطلوب و روشن می کند، اظهار کرد: این آینده نگری، راه ساختن آینده و مسیر زوال و نابودی جبهه متولیان شیطان را نشان می دهد . همچنین اراده الهی را مبنی بر تغییر مثبت تحت ولایت رحمانی را به ولایت مداران نشان می دهد و بر لزوم قدرت یابی آنان در آینده روشن، تاکید می کند.

وی افزود: البته عاشورا خود نه تنها مبدا آینده حتمی است که غایت و مقصد نهایی آن نیز است؛ به همین جهت امر مبارک ظهور در این روز به وقوع خواهد پیوست، امام باقر(ع) می فرمایند: «کانی بالقائم یوم عاشورا یوم السبت قائما بین الرکن و المقام و بین یدیه جبرئیل ینادی….؛ گویا قائم را می بینم که روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند…» ( الغیبة، شیخ طوسی، ص 274).

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه آینده نگری عاشورایی هم امید ایجاد می کند و هم شوق شهادت تصریح کرد: این نوع توجه دادن به آینده در واقع ایجاد حرکت و تلاش برای شوق آینده سازی است، این خون و پیام امام حسین (ع) است که از عاشورا تا ظهور و از ظهور تا رجعت جوشش دارد و آینده را تحت تاثیر و نفوذ معنوی خود قرار می دهد!! اراده های ولایی تحت رهبری الهی، قدرت تاریخ سازی و آینده سازی دارند و هیچ اراده شیطانی نخواهد توانست جلوی آن را بگیرد . به همین جهت گسترش فرهنگ زیارت اربعین و نشان دادن عظمت و شکوت اسلام و اعلام آمادگی بای یاری مهدی موعود (عج)، می تواند در این راستا تفسیر و تبیین شود.

زمان رجعت امام حسین (ع)

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به روایاتی در این مورد گفت: بر اساس روایاتی که درباره رجعت وارد شده، امام حسین (ع) در اواخر حکومت حضرت ولی عصر (عج)، با اصحاب باوفایشان رجعت می کنند و به همه مردمان معرفی می شوند، تا کسی در مورد آن حضرت (ع) دچار تردید نشود، هنگامی که همه مردم او را شناختند، اجل حضرت بقیة الله فرا رسیده، چشم از جهان فرو می بندد. این در حالی است که امام زمان ، قیام خود را با نام و یاد حسین (ع) آغاز می کند و اربعین بهترین فرصت شناساندن فرهنگ ظهور به جهانیان است( الا یا اهل العالم! انا الامام القائم… ان جدی الحسین قتلوه عطشانا…)

وی تاکید کرد: بر این اساس است که می گوییم آینده جهان، در پرتو نهضت عاشورا معنا می یابد و این یعنی چشم انداز آفرینی، این چشم انداز هم مسیر تاریخ و جهت آینده را مشخص می کند و بر استواری و بقای حق و حقیقت تاکید می کند، در ضمن آن پستی و زوال پذیری حتمی راه باطل را نشان می دهد، این چشم انداز آفرینی، یعنی بسیج نیروها و امکانات برای ساختن آینده و رسیدن به آینده وعده داده شده که جز با عزم های راسخ و بصیرت الهی و اراده های پولادین امکان پذیر نیست، این فرهنگنامه عاشورا است که گذشته و حال و آینده ما را تحت تاثیر عمیق و واقعی خود قرار می دهد و ما باید به خوبی از این فرهنگ سترگ، پاسداری کنیم .

حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس هیچ نوع آینده پژوهی و هیچ نوع نظام آینده پژوهی دینی را نمی توان در جامعه متصور شد، مگر آنکه باور به آینده روشن در پرتو مهدویت و پیامدهای مبارک آن در هسته مرکزی آن قرار داشته باشد و این باور به آینده روشن توسط انبیاء و اولیاء الهی به وضوح ترسیم شده است، بنابراین آینده نگری و باور به آینده ی بهتر در جامعه ما، کاملا نهادینه شده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد