خانه » همه » مذهبی » عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه

عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه


عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه

۱۳۹۴/۰۸/۰۹


۸۳ بازدید

عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه

خبرگزاری شبستان: عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه است. براین اساس هدف عاشورا در زمان امام زمان(ع) انجام می گیرد.

عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه

خبرگزاری شبستان: عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه است. براین اساس هدف عاشورا در زمان امام زمان(ع) انجام می گیرد.

خبرگزاری شبستان: “تا جمعه ظهور” یکی از قدیمی‌ترین برنامه های رادیو معارف است که در طول دوره‌های مختلف همواره مورد اقبال شنوندگان رادیو و منتظران حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) قرار گرفته است. این برنامه با هدف گسترش، تعمیق و ترویج فرهنگ مهدوی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان رادیو در حوزه معارف مهدوی و ارتقاء بینش عمومی نسبت به اساسی‌ترین وظایف منتظران (قواعد ظهور) و مقابله با باورهای سست و خرافی و برداشت‌های غلط از نشانه‌های ظهور یا معارف مهدوی طراحی شده است.

حجت الاسلام هادی حسین پور، در این برنامه به بررسی پیوند میان عاشورا و مهدویت می پردازد.

ما برای اینکه بتوانیم پیوند درستی میان عاشورا و مهدویت ایجاد کنیم لازم است قبل از آن مهدویت و عاشورا را بشناسیم و براساس آن تحلیل درست ارائه دهیم. بعد ببینیم آیا این دو در هم اثرگذار است یا نه و آیا می توان از ظرفیت عاشورا در عرصه مهدویت بهره ای برد یا نه؟

تحلیل هر پدیده ای مانند عاشورا و مهدویت مبتنی بر پیش فرض ها اتفاق می افتد، ما با این پیش فرض ها سراغ پدیده می رویم، همچنین درستی و نادرستی پیش فرض ها در تحلیل ما اثرگذار است. به طوری که اگر پیش فرض ها غلط باشند، باعث از بین رفتن واقعه می شود.

عاشورا و مهدویت هر دو مانند قله ای هستند که برای پیوند میان این دو پل هایی لازم است، بنابراین اگر به عاشورا تحلیل غلط داشته باشیم. طبیعتا آن سر پل ما نتیجه غلط می شود و ماموریت غلطی را برای ما تعیین کند و برعکس.

نگاه برخی به عاشورا زمینی و کشورگشایی است. در حالی که نگاه ما به عاشورا نباید جنگ تاریخی و کشورگشایی باشد. چرا که وظیفه ای در قبالش نمی آورد و اگر این طور عاشورا تحلیل شود، نگاهی مادی و غلط است، اگر نگاه ما این باشد که امام حسین(ع) در فتح زمین بود، از همان اول نگاه ما غلط است و این می شود که عده ای گفتند امام حسین(ع) اشتباه کرد و نباید با یزید جنگ می کرد.

این نوع نگاه در پیوند با مهدویت نیز غلط می شود. ما نباید امام حسین(ع) را یک انسان معمولی ببینیم، درحالی که امام به دنبال فتح دل ها نه فتح زمین بود و کاملا هم موفق شدند. زاویه دید فرق می کند، اگر نگاه مادی به جبهه حق داشته باشیم، شکست می خوریم. اما اگر به دنبال فتح دل ها باشیم، موفق می شویم.

امام حسین(ع) رهبری است که عصمت و علم غیب دارد، باید ماموریت امام را الهی بدانیم. به طور مثال عاشورا در یک روز نبود، در روایات آمده است هر امامی ماموریتی دارد. امام حسین(ع) این نامه را باز کردند. بخشی از ماموریت در عاشورا بود که انجام شد و بخشی هم باقی مانده و در عصر ظهور انجام می گیرد.

تحلیل درست عاشورا و ظهور از شناخت درست اهداف و ماموریت ها به دست می آید. پیامبر اسلام(ص) در روایتی فرمودند: حسین آقای جوانان اهل بهشت و باعث نجات امت من است.

امام حسین(ع) چطور می تواند با عاشورا امت را نجات داد، امام دنبال نجات امت بود. همانطور که در سوره لیل آیه اول و دوم خداوند متعال می فرماید: قسم به شب وقتی همه جا را پر از ظلمت می کند و قسم به روز که همه جا را روشن می کند.

در عصر امام حسین(ع) ظلمت همه جا را گرفته بود. امام دنبال این بود که برای نجات امت، ظلمت را از بین ببرد، زیرا هدفش تجلی توحید بود، امام زمان(ع) نیز می خواهد مردم را از ظلمت در بیاورد و به سمت نور ببرد. الان در جامعه اسلامی و بیرون از اسلام همین مفهوم محقق شده است. ماموریت امام زمان(ع) همین است. همان طور که در حدیث است که منظور از روز مهدی(عج) ماست که وقتی می آید با دولتش باطل را کنار می زند.

در زیارت آل یاسین می گوییم: سلام بر تو ای مهدی فاطمه(س). وقتی ظلمت همه جا را می گیرد که نشان می دهد هدف امام زمان(ع) تحقق توحید است. همان طور که امام حسین(ع) همین کار را می خواست انجام دهد. در زیارت آل یاسین می گوییم؛ داعی الله، باب الله، حجت الله، تالی کتاب الله همه حول محور خداست. ماموریت امام زمان(ع) و امام حسین(ع) همین است.

هدف اصلی در زمان ظهور و عاشورا جاری شدن کلمه لااله الاالله است که براساس آن همه خوبی ها حاصل می شود. در تحلیل درست انتظار از دعای ندبه می شود درس گرفت که می گوید کجاست آقایی که می خواهد ریشه های ظلم را برطرف کند که نشان می دهد جهان پر از ظلم است.

عاشورا انتظار برآورده نشده شیعه است و انتظار، عاشورای برآورده شده شیعه است. بر این اساس هدف عاشورا در زمان امام زمان(ع) انجام می گیرد.

شناخت درست انتظار 6 رکن دارد، معرفت به امام زمان(ع) داشته باشیم، شناخت اهداف و آرمان های حضرت از ظهور و قیام، دلدادگی به آرمان ها داشته باشیم. امید به تحقق اهداف داشته باشیم، طراحی نقشه راه برای رسیدن به آرمان ها و اقدام عملی بر تحقق اهداف را آغاز کنیم.

باید در مبدا و مقصد امام حسین(ع) و امام زمان(ع) بدانیم امام کیست. اینکه بشر معمولی نیست و کسی است که از ناحیه خدا ماموریت دارد و واسطه میان ما و خداست، اهداف و آرمان های امام حسین(ع) و امام زمان(ع) را بشناسیم و به غلط نرویم. اینکه اهداف قیام ساده نیست. رفاه، مسکن و خوراک نیست. اینها در حکومت امام حسین(ع) و امام زمان(ع) هدف اصلی نیست.

دلدادگی به آرمان ها پیدا کنیم. اگر کسی امام را بشناسد، اهداف را بشناسد اما دلداده اهداف نباشد، منتظر نیست. نسبت به امام حسین(ع) نیز باید همین طور باشد. این فرد نسبت به جبهه حق میل پیدا می کند و نسبت به هر چه که مانع ظهور باشد، نفرت و لعن پیدا می کند، گام چهارم امید به تحقق اهداف پیدا می کند. به جایی می رسد که یقین پیدا می کند که اهداف امام زمان(ع) پیرو راه امام حسین(ع) محقق می شود.

طراحی نقشه را آغاز می کند و برای دستیابی به آنها بیکار نمی نشیند. اقدام عملی انجام می دهد و برای رسیدن به اهداف و زمینه سازی ظهور فعالیت می کند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد