عاشورا محک سنجش ادعای انتظار و صداقت در ‘یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَک’
۱۳۹۲/۰۸/۲۱
–
۹۷ بازدید
حجت الاسلام نائینی در گفتگو با شبستان:
عاشورا محک سنجش ادعای انتظار و صداقت در ‘یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَک’
پژوهشگر مهدوی عاشورا را محکی برای سنجش صداقت در ادعای انتظار دانست و گفت: کسانی منتظر امام زمان(ع) هستند و نوای ‘یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَک’ سر می دهند، ثبات قدم دارند و با تمام هستی به میدان می آیند.
عاشورا محک سنجش ادعای انتظار و صداقت در ‘یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَک’
پژوهشگر مهدوی عاشورا را محکی برای سنجش صداقت در ادعای انتظار دانست و گفت: کسانی منتظر امام زمان(ع) هستند و نوای ‘یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَک’ سر می دهند، ثبات قدم دارند و با تمام هستی به میدان می آیند.
حجت الاسلام مرتضی نائینی، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان ایام محرم را بهترین فرصت برای تطبیق زمان امام حسین(ع)، عصر حاضر و دوران غیبت دانست و بااشاره به ثمرات این تطبیق، گفت: درحال حاضر که ما ادعای انتظار امام عصر(ع) را داریم. باید این ادعا را با تطبیق زمان امام حسین(ع) بسنجیم.
وی با بیان اینکه عاشورا محکی برای سنجش درستی یا نادرستی ادعای انتظار ماست، خاطرنشان کرد: کسانی که ادعای یاری امام زمان(ع) را دارند، در عین حال که در فراز “یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَک” خطاب به امام حسین(ع) می گویند کاش من با تو بودم تا در رکاب تو به شهادت می رسیدم، درحال حاضر باید این حالت را در خود ایجاد کنند و آرزوی همراهی امام را جامه عمل بپوشاند.
حجت الاسلام نائینی با تاکید بر اینکه اکنون زمانی است که امام زمان(ع) دست یاری به سوی تو دراز کرده است، اظهارداشت: همانطور که امام حسین(ع) در قیام عاشورا منتظر یار بود و ندای “هل من ناصر ینصرنی” سر داده بود، امروز فرزند امام حسین(ع) نیز منتظر یار است.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: بنابراین کسانی که منتظر یاری هستند، الان بهترین زمان است تا این فیض عظیم را به منصه عمل برسانند.
وی بااشاره به ثبات قدم یاران امام حسین(ع) در همراهی با امام، تصریح کرد: آنها این ثبات قدم خود را عملی نشان دادند. به طوری که در شب عاشورا با وجود تاکید امام بر رفتن، کربلا را ترک نکردند و حتی روز عاشورا نیز شهید شدند. این حالت باید امروز در زندگی منتظران امام زمان(ع) وجود داشته باشد.
حجت الاسلان نائینی افزود: کسی که در عاشورا بود و امام حسین(ع) را همراهی کرد. اگر امروز باشد، از منتظران و یاری کنندگان امام عصر(ع) است. همچنین در مقابل کسانی که امروز منتظر واقعی امام زمان(ع) هستند، اگر در زمان عاشورا بودند، دست یاری به سوی امام خود دراز می کردند.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به معرفت و شناخت نسبت به امام به عنوان نخستین محک یاران امام، گفت: باید دید چرا یاران امام حسین(ع) به این اندازه ثبات قدم داشتند و تمام هستی خود را به میدان آوردند، چون معرفت و شناخت داشتند.
وی ادامه داد: بر این اساس اگر معرفت یک شیعه نسبت به امامش در حدی باشد که به محض طلب یاری، یاری دهد به مطلوب خود که همان بندگی و عبودیت است، رسیده است، همچنین باید گفت که زیارت ائمه پاداش دارد به شرطی که به حق امامت معرفت داشته باشی که اگر داشته باشی، تا پای جان خواهی ایستاد.
حجت الاسلام نائینی بااشاره به نمونه این معرفت و شناخت در یاران امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در راه کربلا به روی اسب به خواب می روند و استراحت کوتاهی می کنند. زمانی که بیدار می شوند، آیه استرجاع را می خوانند “انالله و انا الیه راجعون” این آیه، آیه ای است که هنگام یاد مرگ قرائت می شود، حضرت علی اکبر(ع) که کنار امام بودند، از ایشان چرایی قرائت این آیه را پرسیدند که امام پاسخ می دهند: الان در خواب ندا دهنده ای فرمود که این کاروان می رود و مرگ جلوی آن حرکت می کند.
این پژوهشگر مهدوی افزود: حضرت علی اکبر(ع) به امام عرض کرد: آیا ما بر حق نیستیم؟ که امام فرمودند: ما بر حقیم، علی اکبر(ع) پاسخ می دهد: اگر بر حقیم، هیچ باک و هراسی از مرگ نداریم. باید توجه داشت کسی که معرفت به حق امام دارد، می گوید ما ترسی از مرگ نداریم.
وی با بیان اینکه یاران امام حسین(ع)، امام را تنها راه رسیدن به خدا می دانستند، خاطرنشان کرد: در مسیر عبودیت و بندگی راه های مختلفی است که می توان امام را همراهی کرد، به طور مثال روزه، صبر، انفاق و غیره راه هایی است که اگر همراهی امام صورت نگرفت، می توان از آنها استفاده کرد.
حجت الاسلام نائینی ادامه داد: ولی منتظران حضرت ولی عصر(ع) و عاشوراییان این طور نیستند. به طوری که در زیارت امام زمان(ع) می گوییم: سلام بر تو که راه خدایی، راه خدایی که هر که غیر این راه را برود، به هلاکت می رسد و به عبودیت نمی رسد.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام زمان(ع) تنها راه رسیدن به خداست، اظهارداشت: باید بدانیم که اگر رفتن این راه بدون ولایت باشد، نهایتش هلاکت است، همچنین یاران امام حسین(ع) تنها راه رسیدن به خدا را امام می دانستند.
وی بااشاره به معرفت عاشوراییان نسبت به امام حسین(ع) تصریح کرد: با توجه به اینکه یاران عاشورایی امام حسین(ع) تنها راه رسیدن به خدا را امام حسین(ع) می دانستند، به طوری که در شب عاشورا در راه خود ثابت قدم ماندند، باید گفت که اگر عاشورایی باشیم، منتظر واقعی هستیم. چراکه منتظر واقعی تنها راه رسیدن به خدا را یاری امام می داند.