خانه » همه » مذهبی » عبادت یهودیان و مسیحیان

عبادت یهودیان و مسیحیان


عبادت یهودیان و مسیحیان

۱۳۹۴/۱۲/۰۹


۴۳۹ بازدید

در تمام ادیان الهی دستور العمل های بندگی و عبادت خداوند، که به آنها احکام یا شرعیّات گفته می شود وجود دارد، هر چند از حیث کیفیّت و کمیّت متفاوت بوده اند. و از جمله آن احکام، نماز است که از قوانین شرعی ادیان الهی محسوب می شوند . امّا در رابطه با چگونگی و کمیّت نماز و روزه در دین یهود و مسیحیت باید گفت: نماز مسیحیان به دعا نزدیک تر است تا به مجموعه اى از اعمال.

در تمام ادیان الهی دستور العمل های بندگی و عبادت خداوند، که به آنها احکام یا شرعیّات گفته می شود وجود دارد، هر چند از حیث کیفیّت و کمیّت متفاوت بوده اند. و از جمله آن احکام، نماز است که از قوانین شرعی ادیان الهی محسوب می شوند . امّا در رابطه با چگونگی و کمیّت نماز و روزه در دین یهود و مسیحیت باید گفت: نماز مسیحیان به دعا نزدیک تر است تا به مجموعه اى از اعمال. در واقع نماز در آیین مسیحیت همانند دین مقدّس اسلام نیست، که به صورت مفصّل در کتب فقهی و حدیثی مسلمانان ذکر شده است، در یهودیت نماز در کتب یهودیان و مسلمانانی که در رابطه با احکام و شرعیّات یهود تحقیقاتی انجام داده اند به صورت خلاصه و بدون اشاره به جزئیّات ذکر گردیده است. که ذیلاً به آنها اشاره می شود:

یهودیها روزی سه بار نماز می خوانند و در بعضی از کتب خود به چگونگی و اوقات نماز پرداخته اند که به قرار زیر می باشد: برای هر فرد یهودی لازم است که روزی سه نوبت نماز بخواند:

الف: نماز اوّل یا نماز سحری (شحریت) از سحرگاه تا طلوع خورشید خوانده می شود. در این نماز دست دعا به سوی خداوند یکتا دراز شده و از او می خواهند که به آنها سلامتی و روزی و عقل و فهم عطا کند.

ب: نماز دوّم (مینحا) از نیم بعد از ظهر تا پیش از غروب خورشید خوانده می شود .

ج: نماز سوّم ( عرویت) که بعد از غروب آفتاب تا نیمة شب خوانده می شود. این سه تا نماز از نمازهای یومیّة یهودیان است. امّا نمازهایی هم هست که در روزها و اعیاد مخصوص می خوانند. مانند نماز (سوسف) که در روزهای شنبه و اعیاد دینی که بعد از نماز سحر با خواندن فصلی از تورات آن را بجا می آورند. و برای نمازهای خود شرایطی هم ذکر می کنند که در موقع خواندن نماز این شرایط باید رعایت شود:

1. اذکار مخصوص در نماز باید بدون فاصله گفته شود.

2. هنگام خواندن نماز باید پاها به هم چسبیده شود و چشمها به پائین نگاه کند یا به کتابی که در دست دارد.

3. اگر کتابی در دست ندارد باید دستها را روی پائین سینه روی هم بگذارد.

4. به چیزی یا به کسی تکیه نکند. و از جلو او کسی عبور نکند.

5. نه سلام دهد و نه جواب سلام و غیر اینها. و می گویند هر نمازی مورد قبول خداوند است ولی بهتر است که نماز به صورت جماعت خوانده شود و در جماعت باید حداقل ده مرد عاقل یهودی حضور داشته باشند، و بعضی از نماز ها را فقط با جماعت می خوانند که غیر از نمازهای یومیه است.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. نیایش روزانة یهود، سیدور، یشارم، ترجمه: دکتر یونس حمامی.

2. احکام و مقدّرات حضرت موسی ـ علیه السلام- لوی، حبیب.

3. اصل و نسب دینهای ایران باستان، عبدالعظیم، رضایی.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد