۱۳۹۲/۱۰/۰۴
–
۹۲ بازدید
چطوره که وقتی حضرت محمد از کلمه عجم در احادیثی مثل (اگر ایمان در ثریا آویخته بود مردانی از عجم به ان دست میافتند)اینجا میگید منظور با ایرانی هاست ولی در مورد این میگید عجم یعنی غیر اعراب ومنظور با ایرانی ها نیست اینا را هم روشن کنید
پرسشگرگرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز به نکات زیر توجه کنید .
1. اعجمی به معنای غیر عرب است و تعیین مصداق خاصی از آن نیازمند قرینه است .
2. در روایت مذکور تعبیر مردانی از عجم به کار نرفته بلکه به اهل فارس بودن این افراد تصریح شده و چنین آمده است :
…. وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ .
سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر ایمان در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن را به دست مى آورند .
بحارالأنوار، ج،22، ص52، باب 37
3. در برخی روایات امده است که پیامبر ص هنگام بیان این روایت دست خود را بر شانه سلمان ره گذاشتند و بینا داشتند که این افراد از قوم او یعنی اهل ایرانی هستند :
…. فَوَضَعَ یَدَهُ عَلَى کَتِفِ سَلْمَانَ وَ قَالَ لَوْ کَانَ الدِّینُ فَی الثُّرَیَّا لَنَالَتْهُ رِجَالٌ مِنْ هَؤُلَاءِ.
بحارالأنوار 16 310 باب 11
1. اعجمی به معنای غیر عرب است و تعیین مصداق خاصی از آن نیازمند قرینه است .
2. در روایت مذکور تعبیر مردانی از عجم به کار نرفته بلکه به اهل فارس بودن این افراد تصریح شده و چنین آمده است :
…. وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ .
سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر ایمان در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن را به دست مى آورند .
بحارالأنوار، ج،22، ص52، باب 37
3. در برخی روایات امده است که پیامبر ص هنگام بیان این روایت دست خود را بر شانه سلمان ره گذاشتند و بینا داشتند که این افراد از قوم او یعنی اهل ایرانی هستند :
…. فَوَضَعَ یَدَهُ عَلَى کَتِفِ سَلْمَانَ وَ قَالَ لَوْ کَانَ الدِّینُ فَی الثُّرَیَّا لَنَالَتْهُ رِجَالٌ مِنْ هَؤُلَاءِ.
بحارالأنوار 16 310 باب 11