خانه » همه » مذهبی » عدم کراهت کفش سیاه

عدم کراهت کفش سیاه


عدم کراهت کفش سیاه

۱۳۹۳/۰۸/۰۸


۲۹۱۰ بازدید

سلام_آیا موزه(کفش) نعلین را نیز شامل میشود؟اگر میشود در روایت است که:(نعل سیاه مپوش که چشم را ضعیف میکند و ذکر را سست میکند و مورث غم و اندوه است و هر که نعل سیاه بپوشد،روز قیامت با جباران محشور میشود)
درصورتی که در روایت دیگر میفرماید سیاه در سه چیز:موزه،عمامه و عبا اشکال ندارد!
لطفا تناقض بین این دو روایت را بیان بفرمایید.

نعل بر پاپوشی اطلاق می شود که تمام روی پا پوشیده نیست و با بند به پا متصل است و حالت دمپایی دارد اما خف پاپوشی است که روی پا را می پوشاند و در فارسی بر آن موزه اطلاق می شود در وسائل الشیعه به فاصله چند صفحه ابتدا بابی عنوان شده مبنی بر کراهت پوشیدن نعل سیاه ( بَابُ کَرَاهَةِ لُبْسِ النَّعْلِ السَّوْدَاء وسائل الشیعة، ج 5، ص: 67 38) و پس از آن بابی آمده مبنی بر استحباب پوشیدن خف سیاه ( بَابُ کَرَاهَةِ لُبْسِ الْخُفِّ الْأَبْیَضِ الْمَقْشُورِ… وَ اسْتِحْبَابِ لُبْسِ الْخُفِّ الْأَسْوَدِ (وسائل الشیعة، ج 5، ص: 73) که معلوم می شود این دو عنوان متفاوت است .
روایات باب دوم از قرار ذیل است :
5950- 1- «2» مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ زِیَادِ بْنِ الْمُنْذِرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع وَ عَلَیَّ خُفٌّ مَقْشُورٌ فَقَالَ یَا زِیَادُ مَا هَذَا الْخُفُّ الَّذِی أَرَاهُ عَلَیْکَ قُلْتُ خُفٌّ اتَّخَذْتُهُ قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْبِیضَ مِنَ الْخِفَافِ یَعْنِی الْمَقْشُورَ مِنْ لِبَاسِ الْجَبَابِرَةِ وَ هُمْ أَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَهَا وَ الْحُمْرُ مِنْ لِبَاسِ الْأَکَاسِرَةِ وَ هُمْ أَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَهَا وَ السُّودُ مِنْ لِبَاسِ بَنِی هَاشِمٍ وَ سُنَّةٌ.
5951- 2- «3» وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّیِّ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى یَنْبُعَ- فَلَمَّا خَرَجْتُ رَأَیْتُ عَلَیْهِ خُفّاً أَحْمَرَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا هَذَا الْخُفُّ الْأَحْمَرُ الَّذِی أَرَاهُ عَلَیْکَ فَقَالَ خُفٌّ اتَّخَذْتُهُ لِلسَّفَرِ وَ هُوَ أَبْقَى عَلَى الطِّینِ وَ الْمَطَرِ وَ أَحْمَلُ لَهُ قُلْتُ فَأَتَّخِذُهَا وَ أَلْبَسُهَا فَقَالَ أَمَّا فِی السَّفَرِ فَنَعَمْ وَ أَمَّا فِی الْحَضَرِ فَلَا تَعْدِلَنَّ بِالسَّوَادِ شَیْئاً.
مفاد روایت اول این است که کفش (=موزه) سیاه لباس بنی هاشم است و سنت است و در روایت دوم راوی می گوید هنگام رفتنن به سفر دیدم امام صادق کفش قرمز پوشیده اند راوی می گوید از حضرت پرسیدم این کفش قرمز چیست که پوشیده اید حضرت فرمود آنرا برای سفر گرفته ام و دوامش در برابر گل و باران بیشتر است گفتم من نیز چنین کفشی بپوشم فرمود در سفر آری اما در حضر هیچ چیز را با کفش سیاه برابر ندان .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد