عرفان حلقه و عاقبت انسان در دنیای دیگر
۱۳۹۳/۰۶/۱۱
–
۹۶۴ بازدید
بی پایگی نظر عرفان حلقه در این باب روشن است و به نظر ما چندان نیاز به بررسی ندارد. چرا که هیچ پشتوانه ی علمی برای گفته های خود ندارند. به عبارت دقیق تر اگر کسی ادعا کند که پس از مرگ انسان مراحل زمان و مکان را از دست میدهد و به قیامت میرسد، یا باید دلیل نقلی داشته باشد و یا دلیل عقلی و یا تجربی مسلم. به گمان شما عرفان حلقه از کدام دسته از این ادله برای اثبات نظر خود کمک گرفته است؟
![عرفان حلقه و عاقبت انسان در دنیای دیگر d8b9d8b1d981d8a7d986 d8add984d982d987 d988 d8b9d8a7d982d8a8d8aa d8a7d986d8b3d8a7d986 d8afd8b1 d8afd986db8cd8a7db8c d8afdb8cdaafd8b1 609182096d462 - عرفان حلقه و عاقبت انسان در دنیای دیگر](https://trandnews.ir/wp-content/uploads/2021/05/d8b9d8b1d981d8a7d986-d8add984d982d987-d988-d8b9d8a7d982d8a8d8aa-d8a7d986d8b3d8a7d986-d8afd8b1-d8afd986db8cd8a7db8c-d8afdb8cdaafd8b1_609182096d462.jpeg)
یا این جمله که “ماندن در جهنم هدف خلقت انسان نیست” جمله درستی است اما حلقه در تطبیقش به اشتباه رفته است. جهنم رفتن هدفِ خلقت نبوده است، اما لازمه اختیار انسان که بوده است! اتفاقا طبق نص قرآن اکثر مردم گمراهند، حتی اگر پیامبران خود را به مشقت فراوان بیندازند. و ما اکثر الناس و لوحرصت بمومنین. (تو هرچه هم حرص بزنی بسیاری از مردم ایمان نخواهند آورند). این که اکثرِ مردم به اختیار خود جهنم را اختیار می کنند معنایش این نیست که خلقت به هدفش نرسیده است. این همان شبهه ای است که آقای سروش ذکر کرده و علمای دینی پاسخش را به صورت تفصیلی داده اند. اقای سروش بحث اسم هادی خداوند را پیش کشیده اما اقایان حلقه هدف خلقت را به میان آوردهاند. البته مبنای هر دو شبهه مشترک است ، اما جواب هر دو یک جواب است.خداوند ما را از تاویل ذهنی معارف دینی حفظ کند!