خانه » همه » مذهبی » عسر و یسر

عسر و یسر


عسر و یسر

۱۳۹۳/۰۵/۱۴


۱۵۰۹۱ بازدید

سلامدر جایی از قرآن آمده:سَیجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یسْرًا(الطلاق/۷)
و در جایی دیگر:
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا(الشرح/۶)
می خواستم بدونم سر این اختلاف تعبیر چیست که در یک جا صحبت از معیت عسر با یسر است و در جای دیگر بعدیت
(البته تفاسیری مثل المیزان «مع» را به معنی بعدیت گرفتند اما من فکر می کنم باید نکته خاصی داشته باشه)
ممنون

با سلام و ادب و تشکر از ارتباط و اعتماد شمالِیُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً (طلاق/ 7)آنها که امکانات وسیعى دارند باید از امکانات وسیع خود انفاق کنند، و آنها که تنگدستند از آنچه که خدا به آنها داده انفاق نمایند، خداوند هیچکس را جز به مقدار توانایى که به او داده تکلیف نمى کند، خداوند به زودى بعد از سختیها آسانى قرار مى دهد
1. آیه 7 سوره مبارکه طلاق مربوط به موردی خاص یعنی موضوع رسیدگی به زنان مطلقه و لزوم انفاق بر انها و فرزندان شیر خوار آنها است اما در ایه 6 سوره شرح قاعده و قانونی کلی بیان شده که نظر به موردی خاص ندارد .
2. در ایه 7 سوره طلاق خداوند دستور می دهد که به هر حال آنها که توانایى کافى دارند، باید در انفاق بر زنان مطلقه و فرزندان شیر خوار مضایقه و سختگیرى نکنند، و آنها که تمکن مالى ندارند، بیش از توانایى خود مامور نیستند، و زنان نمى توانند ایرادى به آنها داشته باشند و در پایان این آیه، براى اینکه تنگى معیشت، سبب خارج شدن از جاده حق و عدالت نگردد، و هیچ یک از مردم زن زبان به شکایت نگشایند، مى فرماید: خداوند به زودى بعد از سختیها، آسانى و راحتى قرار مى دهد (سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً).
یعنى غم مخورید، بیتابى نکنید، دنیا به یک حال نمى ماند، مبادا مشکلات مقطعى و زودگذر رشته صبر و شکیبایى شما را پاره کند.
اما در ایه 6 سوره شرح : (إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً ) به همه انسانهاى مؤمن مخلص و تلاشگر نوید مى دهد که همیشه در کنار سختیها آسانیها است، حتى تعبیر به بعد نمى کند بلکه تعبیر به مع که نشانه همراهى است مى کند.
آرى چنین است که با هر مشکلى آسانى آمیخته، و با هر صعوبتى سهولتى همراه است، و این دو همیشه با هم بوده و با هم خواهند بود. این نوید و وعده الهى است که دل را نور و صفا مى بخشد، و به پیروزیها امیدوار مى کند، و گرد و غبار یاس و نومیدى را از صفحه روح انسان مى زداید .
در حدیثى آمده است که پیغمبر اکرم ص فرمود:
و اعلم ان مع العسر یسرا، و ان مع الصبر النصر، و ان الفرج مع الکرب:
بدان که با سختیها آسانى است، و با صبر پیروزى و با غم و اندوه خوشحالى و گشایش است .
تفسیر نمونه، ج 27، ص: 128

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد