۱۳۹۲/۰۳/۲۲
–
۳۷۸۷ بازدید
سلام. اون حدیثی رو میخواستم با متنش و ترجمش و آدرسش برام نقل کنید که امام علی ع فرمودند: زمین در برابر آسمان اول مانند حلقه ای است در برابر یک بیابان و همچنین آسمان اول در برابر آسمان دوم مثل حلقه ای است در بیابان و … و آسمان هفتم در برابر عرش مانند حلقه ای است در بیابان و عرش در برابر کرسی مانند حلقه ای است در صحرا. ممنون میشم. خیلی حدیث عالیه. هم از آقای قرائتی شنیدم هم از شیخ احمد کافی رحمت الله علیه.
حدیث مورد سوال را از امیر مومنان نیافتیم این مضمون از پیامبر اکرم در حدیث که راوی آن زینب عطاره است و در بخشی از آن در وصایای پیامبر به ابوذر و در حدیثی از امام صادق علیه السلام به مفضل آمده است که ذیلا حدیث مفضل از امام صادق علیه السلام را می آوریم :
الْمُحْتَضَرُ، مِنْ نَوَادِرِ الْحِکْمَةِ یَرْفَعُهُ إِلَى أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَیْهِ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ فَقَالَ مَسْأَلَةٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ سَلْ یَا مُفَضَّلُ قَالَ مَا مُنْتَهَى عِلْمِ الْعَالِمِ قَالَ قَدْ سَأَلْتَ جَسِیماً وَ لَقَدْ سَأَلْتَ عَظِیماً مَا السَّمَاءُ الدُّنْیَا فِی السَّمَاءِ الثَّانِیَةِ إِلَّا کَحَلْقَةِ دِرْعٍ مُلْقَاةٍ فِی أَرْضِ فَلَاةٍ وَ کَذَلِکَ کُلُّ سَمَاءٍ عِنْدَ سَمَاءٍ أُخْرَى وَ کَذَا السَّمَاءُ السَّابِعَةُ عِنْدَ الظُّلْمَةِ وَ لَا الظُّلْمَةُ عِنْدَ النُّورِ وَ لَا ذَلِکَ کُلُّهُ فِی الْهَوَاءِ وَ لَا الْأَرَضِینَ بَعْضِهَا فِی بَعْضٍ وَ لَا مِثْلُ ذَلِکَ کُلِّهِ فِی عِلْمِ الْعَالِمِ یَعْنِی الْإِمَامَ مِثْلَ مُدٍّ مِنْ خَرْدَلٍ دَقَقْتَهُ دَقّاً ثُمَّ ضَرَبْتَهُ بِالْمَاءِ حَتَّى إِذَا اخْتَلَطَ وَ رَغَا «3» أَخَذْتَ مِنْهُ لَعْقَةً «4» بِإِصْبَعِکَ وَ لَا عِلْمُ الْعَالِمِ فِی عِلْمِ اللَّهِ تَعَالَى إِلَّا مِثْلَ مُدٍّ مِنْ خَرْدَلٍ دَقَقْتَهُ دَقّاً ثُمَّ ضَرَبْتَهُ بِالْمَاءِ حَتَّى إِذْ اخْتَلَطَ وَ رَغَا انْتَهَزْتَ مِنْهُ بِرَأْسِ إِبْرَةٍ نَهْزَةً ثُمَّ قَالَ ع یَکْفِیکَ مِنْ هَذِهِ الْبَیَانِ بِأَقَلِّهِ وَ أَنْتَ بِأَخْبَارِ الْأُمُورِ تُصِیبُ «5» .(بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 25، ص: 385)
ابو بصیر گوید نزد امام صادق ع بودم مفضل بن عمر وارد شد و گفت سوالی دارم ای پسر رسول خدا امام فرمود:بپرس ای مفضل، مفضل گفت منتهای علم عالم (امام) چقدر است ؟ امام فرمود: سوالی بس مهم و بزرگ نمودی آسمان دنیا در برابر آسمان اول نیست مگر همانند حلقه زره ای افتاده در بیابان و همچنین هر آسمانی در نزد آسمان دیگر و همچنین آسمان هفتم در نزد تاریکی و نه تاریکی در نزد نور و نه تمامی اینها در نزد هوا و نیست تمامی زمینها بعضی در بعضی و نه همانند تمامی اینها در نزد علم عالم یعنی امام (مگر) مانند یک مد (مد معادل صد و پنجاه وسه مثقال است)از خردل که آنرا محکم بکوبی و آب در آن ریخته و وقتی در آب مخلوط و رقیق شد انگشت در آن بزنی ویک انگشت بگیری و علم عالم در نزد علم خداوند نیست مگر مانند مدی از خردل که آنرا بحکم بکوبی و با آب مخلوط کنی و به مقدار سر سوزنی از آن برداری آن گاه حضرت فرمود کافی است ترا این بیان که کمی از آن بود و تو به اخبار امور(مربوط به امام) پی خواهی برد .
حدیث پیامبر ص نیز در(الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 8، ص: 153) نقل شده است که مضمون آن عظمت هر زمین در برابر زمین دیگر تا هفت زمین وهمینطور زمینها در برابر هفت آسمان و هفت آسمان در برابر کرسی وکرسی در برابر عرش که هر کدام به حلقه افتاده در بیابان بزرگ تشبیه شده اند .
الْمُحْتَضَرُ، مِنْ نَوَادِرِ الْحِکْمَةِ یَرْفَعُهُ إِلَى أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَیْهِ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ فَقَالَ مَسْأَلَةٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ سَلْ یَا مُفَضَّلُ قَالَ مَا مُنْتَهَى عِلْمِ الْعَالِمِ قَالَ قَدْ سَأَلْتَ جَسِیماً وَ لَقَدْ سَأَلْتَ عَظِیماً مَا السَّمَاءُ الدُّنْیَا فِی السَّمَاءِ الثَّانِیَةِ إِلَّا کَحَلْقَةِ دِرْعٍ مُلْقَاةٍ فِی أَرْضِ فَلَاةٍ وَ کَذَلِکَ کُلُّ سَمَاءٍ عِنْدَ سَمَاءٍ أُخْرَى وَ کَذَا السَّمَاءُ السَّابِعَةُ عِنْدَ الظُّلْمَةِ وَ لَا الظُّلْمَةُ عِنْدَ النُّورِ وَ لَا ذَلِکَ کُلُّهُ فِی الْهَوَاءِ وَ لَا الْأَرَضِینَ بَعْضِهَا فِی بَعْضٍ وَ لَا مِثْلُ ذَلِکَ کُلِّهِ فِی عِلْمِ الْعَالِمِ یَعْنِی الْإِمَامَ مِثْلَ مُدٍّ مِنْ خَرْدَلٍ دَقَقْتَهُ دَقّاً ثُمَّ ضَرَبْتَهُ بِالْمَاءِ حَتَّى إِذَا اخْتَلَطَ وَ رَغَا «3» أَخَذْتَ مِنْهُ لَعْقَةً «4» بِإِصْبَعِکَ وَ لَا عِلْمُ الْعَالِمِ فِی عِلْمِ اللَّهِ تَعَالَى إِلَّا مِثْلَ مُدٍّ مِنْ خَرْدَلٍ دَقَقْتَهُ دَقّاً ثُمَّ ضَرَبْتَهُ بِالْمَاءِ حَتَّى إِذْ اخْتَلَطَ وَ رَغَا انْتَهَزْتَ مِنْهُ بِرَأْسِ إِبْرَةٍ نَهْزَةً ثُمَّ قَالَ ع یَکْفِیکَ مِنْ هَذِهِ الْبَیَانِ بِأَقَلِّهِ وَ أَنْتَ بِأَخْبَارِ الْأُمُورِ تُصِیبُ «5» .(بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 25، ص: 385)
ابو بصیر گوید نزد امام صادق ع بودم مفضل بن عمر وارد شد و گفت سوالی دارم ای پسر رسول خدا امام فرمود:بپرس ای مفضل، مفضل گفت منتهای علم عالم (امام) چقدر است ؟ امام فرمود: سوالی بس مهم و بزرگ نمودی آسمان دنیا در برابر آسمان اول نیست مگر همانند حلقه زره ای افتاده در بیابان و همچنین هر آسمانی در نزد آسمان دیگر و همچنین آسمان هفتم در نزد تاریکی و نه تاریکی در نزد نور و نه تمامی اینها در نزد هوا و نیست تمامی زمینها بعضی در بعضی و نه همانند تمامی اینها در نزد علم عالم یعنی امام (مگر) مانند یک مد (مد معادل صد و پنجاه وسه مثقال است)از خردل که آنرا محکم بکوبی و آب در آن ریخته و وقتی در آب مخلوط و رقیق شد انگشت در آن بزنی ویک انگشت بگیری و علم عالم در نزد علم خداوند نیست مگر مانند مدی از خردل که آنرا بحکم بکوبی و با آب مخلوط کنی و به مقدار سر سوزنی از آن برداری آن گاه حضرت فرمود کافی است ترا این بیان که کمی از آن بود و تو به اخبار امور(مربوط به امام) پی خواهی برد .
حدیث پیامبر ص نیز در(الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 8، ص: 153) نقل شده است که مضمون آن عظمت هر زمین در برابر زمین دیگر تا هفت زمین وهمینطور زمینها در برابر هفت آسمان و هفت آسمان در برابر کرسی وکرسی در برابر عرش که هر کدام به حلقه افتاده در بیابان بزرگ تشبیه شده اند .