عقیده به مهدویت از فطرت انسان سرچشمه گرفته است
۱۳۹۲/۱۰/۰۶
–
۷۴ بازدید
عقیده به مهدویت از فطرت انسان سرچشمه گرفته است
یک کارشناس دینی گفت: از راه غیر تعبد نیز میتوان ضرورت تحقق قیام در آخرالزمان را به اثبات رساند، منشأ این فکر، یک رشته اصول قوی است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است.
حجتالاسلام عباس دهقان، کارشناس دینی گفت: یکی از سؤالهایی که در مورد مهدویت ممکن است در ذهن ما پدید آید این است که فلسفه حکومت عدل جهانی چیست و چرا در آخرالزمان باید حکومتی توحیدی و جهانی برپا شود و آیا صرفاً جنبه تعبدی دارد و این امر از جمله اموری است که قرآن و سنت به آن خبر داده و تعبداً باید به آن اعتقاد پیدا کرد.
عقیده به مهدویت از فطرت انسان سرچشمه گرفته است
یک کارشناس دینی گفت: از راه غیر تعبد نیز میتوان ضرورت تحقق قیام در آخرالزمان را به اثبات رساند، منشأ این فکر، یک رشته اصول قوی است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است.
حجتالاسلام عباس دهقان، کارشناس دینی گفت: یکی از سؤالهایی که در مورد مهدویت ممکن است در ذهن ما پدید آید این است که فلسفه حکومت عدل جهانی چیست و چرا در آخرالزمان باید حکومتی توحیدی و جهانی برپا شود و آیا صرفاً جنبه تعبدی دارد و این امر از جمله اموری است که قرآن و سنت به آن خبر داده و تعبداً باید به آن اعتقاد پیدا کرد.
وی افزود: در برخی کتب، این قیام جهانی از علایم قیامت شمرده شده است و یا اینکه از غیر راه تعبد نیز میتوان آن را اثبات کرد و به آن ایمان آورد و به نظر میآید که از راه غیر تعبد نیز میتوان ضرورت تحقق این حکومت و قیام را در آخرالزمان به اثبات رساند و برای آن، زیربنای عقلی یا عقلایی فرض کرد که این بحث از دو منظر بررسی میشود که ضرورت حکومت عدل جهانی از دید اندیشه و خرد و لزوم حکومتی عدلگستر در آخرالزمان بخشی از آن است.
حجتالاسلام دهقان با اشاره به اینکه ضرورت حکومت عدل جهانی را از چند راه میتوان اثبات کرد، تصریح کرد: راه فطری، فلسفی، عقلی، تکامل و تاریخی از جمله آنهاست.
وی در تشریح راه فطری که موردی از موارد یاد شده است، گفت: ایمان به حتمیت ظهور منجی عالم در فکر عموم انسانها وجود دارد و منشأ این فکر، یک رشته اصول قوی است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است؛ زیرا فطرت بشر طالب رسیدن به کمال در تمام مجالات مربوط به خود است و او میداند که این کمال تنها در سایه حکومت عدل توحیدی الهی تحقق مییابد.
این کارشناس دینی در معنای فطرت نیز اظهار کرد: دانشمندان معتقدند که انسان از نوعی کشش و میل همراه با آگاهی که عقلی و کلی است و از غزیزه آگاهانهتر است، مثل حس حقیقتجویی، حس گرایش به زیبایی و حس پرستش که در مجموع آن را فطرت مینامیم برخوردار است و در اثبات آن این مورد کافی، که آن را در خود میبینیم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ﴿۲۱﴾ لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ ﴿۲۲﴾؛ پس تذکر ده که تو تنها تذکردهنده اى (۲۱) بر آنان تسلطى ندارى (۲۲)»، سوره غاشیه آیات ۲۱ و ۲۲.
این کارشناس دینی در پایان افزود: همچنین در آیه ۹ سوره زمر آمده است «إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ؛ منحصرا خردمندان عالم را متذکر شوند» که از این آیات و آیاتی دیگر استفاده میشود که انسان، معلوماتی فطری دارد که قرآن، در واقع تذکری بر آنهاست.
مرجع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)