طلسمات

خانه » همه » مذهبی » علاقه به شغل_محبت به دنیا_علاقه به حرفه

علاقه به شغل_محبت به دنیا_علاقه به حرفه


علاقه به شغل_محبت به دنیا_علاقه به حرفه

۱۳۹۳/۰۷/۱۵


۵۰۹ بازدید

با توجه به اینکه محبت به دنیا مورد نکوهش قرار گرفته است، آیا اگر فردی به حرفه یا شغلی علاقه داشته باشد و با انگیزه و نشاط کار کند و به آن کار عشق بورزد این کار او اشکال دارد؟

با اهدای سلام؛
علاقه به پیشه، حرفه و شغل لزوماً محبت دنیا نیست. برای روشن شدن فضای موضوع چند نکته ای را به اطلاع می رسانم؛
1. ساختار وجودی انسان به نحوی است که معمولاً چند گرایش یا علاقه در به وجود آمدن یک عمل موثر هستند یا مشارکت می کنند. اما غالباً یکی از آن ها عامل و مشوق اصلی انسان به آن عمل است. لذا اینطور نیست که در پاسخ پرسش شما یک بله یا خیر بگوییم و خود را راحت کنیم. به عبارت دیگر صفر و یکی نیست بلکه ممکن است تاثیر محبت دنیا در شغل شما یا فرد دیگر بیست درصد باشد یا هشتاد درصد.
2. انسان خود بصیر به نفس خویش است. می داند به خاطر پولِ بیشتر فلان شغل را انتخاب کرده و دوست دارد یا به خاطر کلاس اجتماعی آن و یا به خاطر راحتی آن یا و … . همچنین هر فرد با اندکی تفکر می تواند بفهمد خود شغل را دوست دارد یا مزایا و عوارض آن را. مثلاً اگر کسی پزشکی را دوست داشته باشد واقعا باید بدون هزینه هم در مسجد بنشیند و نیازمندان را درمان کند. اگر نکرد معلوم می شود علاقه اش به پول و کلاس اجتماعی است نه درمان. اگر دانشجویی به ریاضی علاقه دارد باید در کتابخانه اش هم پر باشد از کتاب های علم ریاضی که در اوقات فراغت آن ها را مطالعه می کند. نه اینکه تنها کتب دانشگاهی و امتحانی ریاضی را خریداری کرده باشد.
3. خیلی در این نوع مسائل دقیق نشویم بهتر است؛ زیرا حب دنیا شعبات بسیار پنهان و پیچیده ای دارد که به راحتی قابل تشخیص نیست و در اینجا نیز گنجایش مقال نمی باشد. هر کسی حرفه ای را انجام می دهد یا حرفه پدری او بوده یا در آن حرفه استعداد دارد یا دغدقه اوست یا محیط اطراف او را به آن سمت سوق داده است. اما مهم این است که آداب آن شغل را رعایت کند. اگر کارمند است به ارباب رجوع احترام بگذرد و اگر بازاری است در خرید و فروش مسائل شرعی را رعایت کند و در هر دو حال حسن خلق و خوش اخلاقی را ترک نکند، خدمت به خلق را پیشه خود کند، خیرخواه مردم باشد و به آن ها محبت کند، روزی را از خدا بداند و نسبت به جمع مال حرص نزند.
4. برای اینکه سوء تفاهمی نشود عرض می کنم که در منش و مرام اسلام تولید کالا یا خدمت بسیار ارجمند است و از تولید زیاد منع نشده است بلکه از مصرف زیاد و اشرافیگری یا بی بندباری در مصرف نعمت خدا منع شده است. لذا علاقه به کار و شغل هیچ اشکالی نداشته و خداوند آن را دوست دارد. همچنین علاقه به شغل اگر از سر محبت دنیا باشد نباید علاقه را از بین برد بلکه باید سعی کرد با تقوا و رشد معنوی آن علاقه را تبدیل به علاقه آخرتی کنیم. موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد