خانه » همه » مذهبی » علت قطع رابطه با آمریکا؟

علت قطع رابطه با آمریکا؟


علت قطع رابطه با آمریکا؟

۱۳۹۲/۰۹/۰۵


۹۳۸ بازدید

دانشجوی گرامی ضمن تشکر از تماس شما با این مرکز در پاسخ به سوال شما لازم است بگوییم :

اولا ما هرگز قراردادهای ننگینی که باعث جدا شدن بخش های مهمی از پیکره کشورمان شدند را فراموش نکرده و نخواهیم کرد و داشتن ارتباط با کشورهایی که اسلافشان بانی چنین قراردادهایی بودند به معنای فراموش کردن این قرار دادها نمی باشد . ما در واقع با این کشورها در چارچوب اصول سیاست خارجی خود تعامل داریم اما نه حوادث تلخ گذشته را فراموش کرده ایم و نه آنها را بخشیده ایم .

دانشجوی گرامی ضمن تشکر از تماس شما با این مرکز در پاسخ به سوال شما لازم است بگوییم :

اولا ما هرگز قراردادهای ننگینی که باعث جدا شدن بخش های مهمی از پیکره کشورمان شدند را فراموش نکرده و نخواهیم کرد و داشتن ارتباط با کشورهایی که اسلافشان بانی چنین قراردادهایی بودند به معنای فراموش کردن این قرار دادها نمی باشد . ما در واقع با این کشورها در چارچوب اصول سیاست خارجی خود تعامل داریم اما نه حوادث تلخ گذشته را فراموش کرده ایم و نه آنها را بخشیده ایم .

ثانیا علت رابطه برقرار نکردن کشور ما با کشوری همچون آمریکا نیز صرفا به خاطر ماجرای کودتای 28 مرداد نیست تا امروزه با توجه به گذر زمان و اموری از این دست ، شرایط رابطه با این کشور فراهم شده باشد و اساسا این ما نبودیم که با این کشور قطع رابطه کرده ایم بلکه این دولت آمریکا بود که به دلیل سیاست های استکباری و استعماری خود برای نخستین بار اقدام به قطع رابطه با کشور ما کرد و در حال حاضر نیز با توجه به مضراتی که در پس برقراری رابطه مجدد وجود دارد همچنان این رابطه به صورت قطع شده می باشد .

ثالثا به منظور آشنایی با دیدگاه اصولی کشور ما در ارتباط با کشورهای مختلف دنیا لازم است مطالب زیر مورد مطالعه قرار گیرد تا راز قطع رابطه با آمریکا و یا داشتن رابطه با برخی دیگر از کشورها مشخص شود :

سیاست های کلی نظام در بخش های مختلف نظام از جمله در زمینه سیاست خارجی بر عهده رهبر معظم انقلاب اسلامی می باشد و البته شیوه های اجرای این سیاست ها بر اساس سلیقه های مختلفی که دولتها دارند به شرطی که با اصول قانون اساسی و نیز سیاست های کلی نظام در تعارض نباشد ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد . از طرفی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز خط مشی هایی را که باید دولت های مختلف در زمینه سیاست گذاری خود مد نظر قرار دهند مشخص می کند . بر این اساس در این قانون چنین آمده است : «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هر گونه سلطه جویی و سلطه پذیری ، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است .»(اصل 152 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) از این رو مقام معظم رهبرى بر اساس این اصول سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را محور سیاست خارجى کشور و مبنای ارتباط کشورمان با کشورهای دنیا معرفی کرده اند . (روزنامه جمهورى اسلامى 13/ 2/ 69)

حال با در نظر گرفتن این مطالب باید بگوییم که جمهوری اسلای ایران به عنوان یک کشور مستقل همواره در تلاش است تا با همه کشورهای دنیا (به غیر از کشوری مثل رژیم صهیونیستی که اساسا نامشروع بوده و در خاک ملتی دیگر به وجود آمده است) ارتباط متقابل توام با احترام متقابل و رعایت عزت ، حکمت و مصلحت را داشته باشد و بر اساس همین مبنا ، کشور ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی غیر از اسرائیل و آفریقای جنوبی آن زمان ارتباط خود با تمامی کشورهای جهان حتی آمریکا را حفظ نمود و به تلاش در گسترش ارتباط با کشورهای دیگر دنیا نیز پرداخت . اما متاسفانه سیاست های استکباری برخی کشورها از جمله آمریکا باعث شد تا این روابط از هم گسسته شود و حتی در جریان رابطه با آمریکا ، این آمریکا بود که نخستین بار رابطه خود با کشور ما را قطع نمود و البته این قطع ارتباط هم ناشی از سیاست استکباری این کشور بود چرا که تصور می کرد با قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران ، کشور ما به دلیل وابستگی های فراوان سالهای قبل از انقلاب به این کشور ، به سرعت از هم فروخواهد پاشید و پس از اینکه متوجه شد ملت ایران با عزم و اراده خود اعتنایی به این قطع رابطه نکرده وبه سرعت عوارض ناشی از قطع ارتباط را جبران کردند و قطع ارتباط را به جای تهدید تلقی کردن به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کردند از در ادعای دوستی در آمده و بارها و بارها خواهان ارتباط مجدد با ایران شدند که این پیشنهاد ها به دلیل عدم صداقت در سخنانشان ، همواره از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی رد شده است . همین مطلب در مورد سایر کشورهای دنیا نیز صادق است و هر کشوری که خواستار ارتباط با جمهوری اسلامی ایران باشد جمهوری اسلامی ایران از این ارتباط استقبال می کند و به همین دلیل کشور ما با اکثر کشورهای دنیا در ارتباط می باشد . اما اگر کشوری تلاش داشته باشد تا از ارتباط پلی برای ضربه زدن به منافع ملی کشور درست نماید طبیعتا کشور ما نمی تواند این رابطه خصمانه راتحمل نمایدو قطعا با آن برخورد صورت خواهد پذیرفت . با این حال و با تمامی دشمنی هایی که از سوی بسیاری از کشورهای غربی بر علیه ملت ایران صورت میگیرد باز هم نظام اسلامی از در مماشات وارد شده و بااین کشور ها ارتباط دارد و این ارتباطات به گونه ای شده است که امروزه حتی خودغربی ها حاضر به قطع ارتباطات با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

در هر صورت ملت ایران در طول تاریخ اثبات کرده اند که همواره به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با ملت های جهان هستند و هرگز به دنبال تعرض و تعدی به هیچ کشوری نبوده و نیستند . بنابر این تقابل میان ایران و آمریکا قطعا دلایلی دارد که خارج از توان و اراده ایرانیان می باشد و آن سلطه طلبی و زورگویی آمریکایی ها می باشد که بر اساس آن آمریکایی ها چندین دهه است که خواستار تسلط بر تمامی ملت های جهان بوده و در این راستا از هیچ جنایتی در حق ملت های آزاد و مستقل فروگذاری نکرده است . در این میان ملت ایران نیز از تیر ترکش های آمریکایی ها در امان نبوده و تاریخ روابط ایران و آمریکا در طی حدود نیم قرن اخیر شاهد بزرگی بر این جنایتها می باشد کارنامه این کشور در قبال ایران چه در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پر است از خیانتها و جنایتهایی که در حق ملت ایران روا داشته شده است که به برخی از مهمترین آنها در این جا اشاره می نماییم :

· طراحی و اجرای کوتای 28مرداد و ساقط کردن دولت کمابیش مردمی مصدق که مهمترین نمود نخستین دخالتهای ایالات متحده در امور داخلی کشور ما به شمار می رود و متجر به تحکیم پایه های استبداد محمد رضا شاه در ایران شد .

· حمایت بی دریغ از جنایتهای شاه در طی 25 سال پس از کودتا و چراغ سبز نشان دادن به شاه برای سرکوب اعتراضات مردم ایران و کشتارهای فجیع مردم ایران به ویژه در ماهها و روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به گونه ای که حتی در روزهای منجر به پیروزی انقلاب اسلامی قصد انجام کودتا و قتل عام وسیع مردم و به ویژه رهبران انقلاب اسلامی و در راس آنها امام خمینی را داشتند که این کودتا به لطف خدا در نطفه خفه شد اما اسناد آن از جمله خاطرات ژنرال هایزر با عنوان ماموریت در تهران گواه این مطلب می باشد .

· اهانت به ملت ایران که از جمله نمودهای آن گرفتن حق توحش و نیز فشار بر شاه برای تصویب قوانینی از جمله کاپیتولاسیون و سرکوبی منتقدان آمریکا در ایران از جمله روحانیت می باشد .

· حمایت از شاه پس از خروج از کشور و پناه دادن به سلطنت طلبانی که علاوه بر غارت اموال ملت ایران دستشان به خون این ملت آلوده بود .

· توطئه برای سرنگونی و شکست انقلاب اسلامی از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که مهمترین جلوه آن طراحی انواع کودتاها و حمایت از گروهکهای تجزیه طلب و … بود .

· حمایت از گروهکهای تروریستی ، اقدامات تروریستی آنان و پناه دادن به آنان پس از طرد آنان از سوی ملت ایران به گونه ای که به عنوان مثال هنوز مخوفترین گروهک تروریستی یعنی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که با توصیه مسئولین آمریکایی در این کشور گاه با نام های دیگری غیر از نام این سازمان فعالیت می کنند در حوالی ساختمان وزارت خارجه آمریکا دارای دفاتر متعدد بوده و هر از چند گاهی به بهانه های مختلف گردهما یی هایی بر علیه نظام اسلامی بر گزار می کنند که در آن ها معمولا مقامات رسمی ایالات متحده شرکت و حتی به ایراد نطق می پردازند .

· انواع حمایت ها از هر گروهی که به نوعی بانظام جمهوری اسلامی مشکلی داشته باشد ولو اینکه زمانی خود جزء هواداران و منتسبان نظام اسلامی و از جمله دشمنان آمریکا بوده باشد .

· تحریک صدام برای بر پا کردن جنگ تحمیلی علیه ایران که منجر به شهادت نزدیک به نیم میلیون نفر از ملت ایران از جمله بهترین جوانان این ملت شده و باعث بروز خسارتهای جبران ناپذیر فراوانی شد که مهمترین آن اخلال در روند پیشرفت کشور بود .

· حمایت علنی از صدام و به ویژه در اختیار قرار دادن انواع امکانات پیشرفته از جمله انواع سلاحهای کشتار جمعی و حتی ورود مستقیم به جنگ با ایران در ماههای منتهی به پایان جنگ که از جمله مهمترین آنها جنگ نفتکش ها و حمله به جزیره خارک و … را می توان نام برد و در طی این مدت دست به اقدامات خصمانه دیگری نیز زد که شاید مهمترین آنها حمله نظامی به هواپیمای مسافربری کشورمان باشد که طی آن حدود 300 تن از شهروندان بی گناه کشورمان مظلومانه به شهادت رسیدند .

· سالها تحریم بر علیه ایران که فارغ از موثر بودن یا بی تاثیر بودن آن نشاندهنده نهایت تخاصم یک کشور نسبت به کشور دیگر می باشد .

· بلوکه کردن اموال و دارایی های ایران و برداشت غیر قانونی از آنها به بهانه های مختلف

· حمایت از هر گونه توطئه ای که بر علیه ملت ایران توسط بدخواهان طراحی می شود به ویژه حمایت از فتنه های گوناگونی که درطول تاریخ انقلاب اسلامی ملت از سر گذرانده که آخرین نمونه آن حمایت رسمی و علنی دولتمردان کاخ سفید از فتنه های پس از انتخابات 88 بود که طی آن حتی رئیس جمهور آمریکا شخصا وارد عمل شده و به حمایت از قانون شکنان و آشوبگران پرداخت .

· سنگ اندازی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران اسلامی از طریق تحریم بر علیه جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت ورود بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در عرصه توسعه تکنولوژیکی و مهمتر از همه سنگ اندازی در راه رسیدن ایران به حقوق خویش در زمینه فناوری هسته ای

· دخالت در امور داخلی کشورمان به ویژه با بهانه قرار دادن مسائلی همچون حقوق بشر و … با وجود اینکه خود این کشور با داشتن پرونده هایی همچون جنایتهای فراوان بر علیه ملتهای جهان ، پرونده زندان گوانتانامو و ابوغریب و سایر زندانهای مخفی در اروپا ، بدرفتاری و قتل های مکرر رنگین پوستان در این کشور و صدها جنایت دیگر بر علیه بشریت بزرگترین ناقض حقوق بشر می باشد

و …. .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد