خانه » همه » مذهبی » علم غیب ائمه و برخورد آنها با مسائل

علم غیب ائمه و برخورد آنها با مسائل

باید به چند نکته توجه کرد :
1 – در خصوص این نوع مسائل ما باید دنبال دو علت باشیم یکی علت ظاهری و دیگری علت معرفتی، دلایل ظاهری مانند آنچه در عرف جامعه و باصطلاح امروزی کوچه بازار مردم عادی می گویند و دنبال می کنند بدون توجه به دلایل معرفتی و اخبار غیب، که ائمه(ع) در برخورد با آدم های اطراف خود بر اساس زبان و فهم آنها صحبت می کنند، مانند آنچه شما از سخنرانی امام علی (ع) نقل کردید که فرمودند به خدا قسم هرگز فکر نمی کردم که قریش حکومت رو از خاندان پیامبر بگیرند!! اما در مواجهه با افراد خاص و ویژه مانند معصومین یا شاگردان خاص دلایل معرفتی و علم غیب مطرح می شود، که در اینجا عوام مردم داخل نیستند صحبت از نهایت بندگی و رضایت به اراده الهی است چون می دانند رضایت خدا بر کدام تصمیم آنها تعلق گرفته لذا همان را انتخاب می کنند .
2- حضرات معصومین به خصوص حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از حوادث آینده با خبر بودند . مصحف فاطمه در باره حوادث آینده است . علم پیامبر و امامان معصوم در حد علم خدا نیست ولی خداوند بخشی از این علم را به آنان داده است . اگر روایتی بگوید آنان به حوادث آینده علم نداشتند این روایت را نمی پذیریم.
3- حکم علم غیبی که خداوند به معصومان داده مانند حکم علم غیب خداوند است . خداوند می داند فلان کس قاتل است ولی هیچ کس نمی داند ، همه دنبال قاتل می گردند و پیدا نمی کنند . خداوند این قاتل را معرفی نمی کند و حتی در این دنیا کیفر هم نمی دهد . پیامبر و معصومان دیگر اگر با چشم خود ببینند که فلان کس کسی را کشت این مورد را آشکار می کنند ولی اگر با چشم سر قاتل را در حین قتل نبینند او را معرفی نمی کنند و کیفر نمی دهند گرچه به علم غیب قاتل را بشناسند.
مثال دیگر : حضرت علی علیه السلام کنار دیوار نشسته و عده ای دنبال قاتل می گردند . به حضرت علی علیه السلام می رسند و می گویند : یا علی! نمی دانید قاتل کیست؟ ! امام می گوید : نمی دانم گرچه به علم غیب می داند.
بنابراین علم غیب معصومان تاثیری در زندگی متعارف آنان و مردم ندارد .
پس حضرت علی و فاطمه زهرا سلام الله علیهما نمی توانند در این زندگی بر اساس علم غیب رفتار کنند بلکه باید به طور متعارف زندگی کنند . فاطمه زهرا سلام الله علیها می داند در فلان تاریخ فلان حادثه برای او پیش خواهد آمد و از آن جلوگیری نمی کند، چون می دانند خداوند به این قضا و قدر در باره آنها رضایت دارد
امام حسین(ع) می داند نهایت حرکت او به سمت کربلا کشته شدن او و یاران با وفایش و اسارت اهل بیت اوست اما چون می داند رضایت الهی در این مسیر و سرنوشت است آن را می پذیرد و به آن سمت حرکت می کند .
4- روایاتی که با آیات قرآن و یا با اصول اعتقادی یقینی تضاد دارند کنار گذاشته می شوند مثلا پیامبر و معصومان دیگر به اذن الهی علم غیب دارند و اگر حدیثی متضاد با این اعتقاد شد پذیرفته نیست .
5- در باره فاطمه زهرا سلام الله علیها بهتر است به کتاب رنجهای زهرا س ترجمه ماساه الزهرا مراجعه کنید تا علت اصلی پشت درب آمدن فاطمه زهرا س روشن شود . ماساه الزهرا نوشته سید جعفر مرتضی عاملی لبنانی است و آقای سپهری به فارسی ترجمه کرده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد