۱۳۹۳/۱۱/۱۸
–
۸۸۵ بازدید
با سلام، پاسخ به سوال شماره یک منفی است و خلبانان عملیات کمان ۹۹ که در آن با ۱۴۰ فروند هواپیما به دشمن بعثی حمله گردید، ارتباطی با عاملان کودتای نوژه ندارد. به دلیل اینکه پس از کشف و خنثی سازی عملیات کودتای نوژه در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۵۹، با مشارکت کنندگان در کودتای نوژه برخورد شد و ۱۲۱ نفر از عوامل این عملیات در دادگاه محکوم به اعدام و در نتیجه تیرباران شدند.(منبع: گزارش خبرگزاری پارس که هنوز به «ایرنا» تغییر نام نداده بود، در ۲۵ مرداد ۱۳۵۹ و تبیان)
با سلام، پاسخ به سوال شماره یک منفی است و خلبانان عملیات کمان 99 که در آن با 140 فروند هواپیما به دشمن بعثی حمله گردید، ارتباطی با عاملان کودتای نوژه ندارد. به دلیل اینکه پس از کشف و خنثی سازی عملیات کودتای نوژه در تاریخ 18 تیر 1359، با مشارکت کنندگان در کودتای نوژه برخورد شد و 121 نفر از عوامل این عملیات در دادگاه محکوم به اعدام و در نتیجه تیرباران شدند.(منبع: گزارش خبرگزاری پارس که هنوز به «ایرنا» تغییر نام نداده بود، در 25 مرداد 1359 و تبیان)
اما در پاسخ به سوال دوم گفتنی است: زمانی که حمله هوایی سراسری عراق علیه میهن اسلامی آغاز شد، عملیات تاکتیکی «انهدام نیروی هوایی عراق» به منظور کسب برتری هوایی توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نهاجا) در روز یکم مهرماه 1359 انجام شد. این عملیات بر پایه طرح «نبرد البرز» صورت گرفت. آستانه طلوع آفتاب صبح روز یکم مهرماه 59 با ابلاغ رمز «کمان-99» هواپیماهای جنگنده بمب افکن و شکاری رهگیر نهاجا در هفت پایگاه هوایی کشور به غرش درآمدند و باندهای پروازی را پشت سر نهادند. هر گروه با بهرهگیری از سوختگیری هوایی برای انهدام هدفهای دوردست و یا بدون عملیات سوختگیری در هوا، فضای کشور عراق را شکافتند و اهداف خود را در سراسر خاک عراق در هم کوبیدند. اهدافی که در داخل پایگاههای هوایی دشمن مورد توجه خلبانان بود، شامل باندهای پروازی، پناهگاههای هواپیماها، راههای خزش، انبارهای مهمات، انبارهای آمادی و قطعات پشتیبانی کننده هواپیماها، مخازن سوخت هواپیماها و خوروها، رادارهای هدایت کننده هواپیماها، برجهای مراقبت و کنترل، سیستمهای فرماندهی کنترل پایگاهها، مراکز مخابراتی و انواع آنتنهای آن میشد.
الف: خلبانان پایگاه دوم شکاری در تبریز با 48 فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن تایگر «اف- 5» پایگاه هوایی موصل در بخش شمالی عراق در استان نینوا را درهم کوبیدند.
ب: خلبانان پایگاه سوم شکاری در همدان با 16 فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن فانتوم «اف-4 ئی » پایگاه هوایی کوت در استان میسان یا العماره عراق را در هم کوبیدند.
ج: خلبانان پایگاه چهارم شکاری در دزفول با تعداد 40 فروند هواپیمای جنگنده بمبافکن تایگر «اف-5» پایگاه هوایی ناصریه را در استان ذیقار عراق بمباران کردند.
د: خلبانان پایگاه ششم شکاری در بوشهر با تعداد12 فروند هواپیمای فانتوم «اف-4 یی» پایگاه هوایی شعیبیه در استان بصره عراق را درهم کوبیدند.
هـ: خلبانان پایگاه یکم شکاری در مهرآباد تهران با تعداد 12 فروند هواپیمای فانتوم «اف -4 یی» و «اف-4 دی » پایگاه هوایی الرشید در جوار بغداد را درهم کوبیدند.
و : پایگاههای هوایی حبانیه شامل «تموز » و «هضبه » در غرب بغداد فرودگاه بینالمللی بغداد، پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک، فرودگاه المثنی و برخی فرودگاههای دیگر در امواج بعدی حملات هوایی بمباران شدند در موج دوم حملات هوایی پایگاه یکم و دوم شکاری هر یک با 50 درصد از هواپیماهای آماده خود حمله ور شدند.
نیروی هوایی عراق برای مدت طولانی نتوانست بیش از حدود 56 درصد از توانایی خود را به کار گیرد. پایگاه رشید در جوار بغداد که علی القاعده باید به سرعت آماده و درگیر نبرد شود، برابر گزارش اداره دوم سماجا سرانجام در تاریخ 9 آذر ماه 59 مجدداً عملیاتی شد و این روند کم و یبش در سایر پایگاههای هوایی عراق نیز صادق بود.
خلبانان شهید و مجروح و اسیر این عملیات به شرح زیر هستند:
سروان خلبان «منصور ناظریان» با هواپیمای تایگر اف – 5 یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد، سروان خلبان «داریوش یزدانفر» و ستوانیکم «خلبان رهبر» با هواپیمای اف – 4 یی هر دو خلبان سالم اما هواپیما آسیب دید. سروان «خدابخش عشقیپور» و ستوان یکم «عباس اسلامی» نیا با هواپیمای فانتوم اف – 4 یی هر دو خلبان شهید و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «غلامحسین عروجی» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «شهرام اویسی» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان مجروح و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «پرویز حاتمیان» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان اسیر دشمن شد و هواپیما منهدم شد. سرگرد «محمد جواد ورتوان» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان مجروح و هواپیما منهدم شد. ستوانیکم «تورج یوسف» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «علیمراد جهانشاهلو» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد.
روی هم 11 فروند هواپیمای جنگنده بمبافکن از دست رفت و هشت نفر خلبان شهید شده، دو نفر اسیر و یک نفر مفقودالاثر شد که بعدها او هم به جمع شهدا پیوست.(منبع: کتاب نیروی هوایی در دفاع مقدس)
اما در پاسخ به سوال دوم گفتنی است: زمانی که حمله هوایی سراسری عراق علیه میهن اسلامی آغاز شد، عملیات تاکتیکی «انهدام نیروی هوایی عراق» به منظور کسب برتری هوایی توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نهاجا) در روز یکم مهرماه 1359 انجام شد. این عملیات بر پایه طرح «نبرد البرز» صورت گرفت. آستانه طلوع آفتاب صبح روز یکم مهرماه 59 با ابلاغ رمز «کمان-99» هواپیماهای جنگنده بمب افکن و شکاری رهگیر نهاجا در هفت پایگاه هوایی کشور به غرش درآمدند و باندهای پروازی را پشت سر نهادند. هر گروه با بهرهگیری از سوختگیری هوایی برای انهدام هدفهای دوردست و یا بدون عملیات سوختگیری در هوا، فضای کشور عراق را شکافتند و اهداف خود را در سراسر خاک عراق در هم کوبیدند. اهدافی که در داخل پایگاههای هوایی دشمن مورد توجه خلبانان بود، شامل باندهای پروازی، پناهگاههای هواپیماها، راههای خزش، انبارهای مهمات، انبارهای آمادی و قطعات پشتیبانی کننده هواپیماها، مخازن سوخت هواپیماها و خوروها، رادارهای هدایت کننده هواپیماها، برجهای مراقبت و کنترل، سیستمهای فرماندهی کنترل پایگاهها، مراکز مخابراتی و انواع آنتنهای آن میشد.
الف: خلبانان پایگاه دوم شکاری در تبریز با 48 فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن تایگر «اف- 5» پایگاه هوایی موصل در بخش شمالی عراق در استان نینوا را درهم کوبیدند.
ب: خلبانان پایگاه سوم شکاری در همدان با 16 فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن فانتوم «اف-4 ئی » پایگاه هوایی کوت در استان میسان یا العماره عراق را در هم کوبیدند.
ج: خلبانان پایگاه چهارم شکاری در دزفول با تعداد 40 فروند هواپیمای جنگنده بمبافکن تایگر «اف-5» پایگاه هوایی ناصریه را در استان ذیقار عراق بمباران کردند.
د: خلبانان پایگاه ششم شکاری در بوشهر با تعداد12 فروند هواپیمای فانتوم «اف-4 یی» پایگاه هوایی شعیبیه در استان بصره عراق را درهم کوبیدند.
هـ: خلبانان پایگاه یکم شکاری در مهرآباد تهران با تعداد 12 فروند هواپیمای فانتوم «اف -4 یی» و «اف-4 دی » پایگاه هوایی الرشید در جوار بغداد را درهم کوبیدند.
و : پایگاههای هوایی حبانیه شامل «تموز » و «هضبه » در غرب بغداد فرودگاه بینالمللی بغداد، پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک، فرودگاه المثنی و برخی فرودگاههای دیگر در امواج بعدی حملات هوایی بمباران شدند در موج دوم حملات هوایی پایگاه یکم و دوم شکاری هر یک با 50 درصد از هواپیماهای آماده خود حمله ور شدند.
نیروی هوایی عراق برای مدت طولانی نتوانست بیش از حدود 56 درصد از توانایی خود را به کار گیرد. پایگاه رشید در جوار بغداد که علی القاعده باید به سرعت آماده و درگیر نبرد شود، برابر گزارش اداره دوم سماجا سرانجام در تاریخ 9 آذر ماه 59 مجدداً عملیاتی شد و این روند کم و یبش در سایر پایگاههای هوایی عراق نیز صادق بود.
خلبانان شهید و مجروح و اسیر این عملیات به شرح زیر هستند:
سروان خلبان «منصور ناظریان» با هواپیمای تایگر اف – 5 یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد، سروان خلبان «داریوش یزدانفر» و ستوانیکم «خلبان رهبر» با هواپیمای اف – 4 یی هر دو خلبان سالم اما هواپیما آسیب دید. سروان «خدابخش عشقیپور» و ستوان یکم «عباس اسلامی» نیا با هواپیمای فانتوم اف – 4 یی هر دو خلبان شهید و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «غلامحسین عروجی» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «شهرام اویسی» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان مجروح و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «پرویز حاتمیان» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان اسیر دشمن شد و هواپیما منهدم شد. سرگرد «محمد جواد ورتوان» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان مجروح و هواپیما منهدم شد. ستوانیکم «تورج یوسف» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد. ستوان یکم «علیمراد جهانشاهلو» با هواپیمای تایگر اف-5یی خلبان شهید و هواپیما منهدم شد.
روی هم 11 فروند هواپیمای جنگنده بمبافکن از دست رفت و هشت نفر خلبان شهید شده، دو نفر اسیر و یک نفر مفقودالاثر شد که بعدها او هم به جمع شهدا پیوست.(منبع: کتاب نیروی هوایی در دفاع مقدس)