خانه » همه » مذهبی » غبطه نسبت به دنیا

غبطه نسبت به دنیا


غبطه نسبت به دنیا

۱۳۹۲/۱۲/۰۳


۹۶۴ بازدید

در آموزه های دینی توصیه می شود که با از دست دادن داشته هایمان غبطه نخوریم اگر کسی پس از اعلام وجست وجو از یافتن گم شده اش ناامید شد وغبطه هم نخورد اجر اخروی آن چگونه براو بر می گرددآیا معادل آن در آخرت به او داده خواهد شد؟؟


با تشکر از ارتباط شما با این مرکز به مطالب زیر توجه کنید .
1.      در ایات و روایات زهد حقیقی   تاسف نخوردن بر آنچه از دست می رود و دلخوش و شادمان نبودن به انچه به دست می اید معرفی شده است .
خداوند در ایه 23 سوره مبارکه حدید می فرماید :
لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ
  این به خاطر آن است که براى آنچه از شما فوت شده تاسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید، و خداوند هیچ متکبر فخرفروشى را دوست ندارد.
  امیر مؤمنان على ع در باره این آیه   مى فرماید :
الزهد کله بین کلمتین من القرآن: قال اللَّه تعالى لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ و من لم یاس على الماضى، و لم یفرح بالاتى فقد اخذ الزهد بطرفیه!:
تمام زهد در میان دو جمله از قرآن است، آنجا که خداوند متعال مى فرماید:                       
این براى آن است که به خاطر آنچه از دست داده اید غمگین نشوید، و به آنچه خدا به شما داده دلبسته و مغرور نباشید، بنا بر این هر کس بر گذشته تاسف نخورد و به آنچه در دست دارد دلبسته نباشد، زهد را از هر دو طرف در اختیار گرفته .
2. بر طبق ایات و روایات صبر کردن بر از دست دادن چیزهایی که انسان به آن دلبسته و مورد علاقه انسان است دارای اجر و پاداش الهی است .
3. اجر و پاداش الهی متناسب با میزان صبر انسان مومن و نیز متناسب با ماهیت و حقیقت عالم اخرت است و در هر صورت اجری پایدار و ارزشمند است .
4. این پاداش اخروی بسی بالاتر و ارزشمندتر از چیز مادی از دست رفته است زیرا نعمتی ماندگار و بی زوال است .
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد