خانه » همه » مذهبی » غرقد؛ درختی بیابانی با سرنوشتی عجیب در آخرالزمان

غرقد؛ درختی بیابانی با سرنوشتی عجیب در آخرالزمان


غرقد؛ درختی بیابانی با سرنوشتی عجیب در آخرالزمان

۱۳۹۳/۰۵/۰۸


۱۵۰۳ بازدید

غرقد؛ درختی بیابانی با سرنوشتی عجیب در آخرالزمان

غرقد، آخرالزمان، اسرائیل، یهود

غرقد، درختی است بیابانی و به ظاهر کم ارزش؛ اما این درخت موجب توجه و بحث و جدل مسلمانان با غربیها و صهیونیستها شده است. دلیل این امر چیست؟

ریشه این توجهات به حدیثی منقول از پیامبر گرامی اسلام ص در مورد آخرالزمان و نقش این درخت در آن دوران بازمی گردد. آنچه در پی می آید بررسی حدیث، پررنگ شدن آن توسط رهبران اسلامی و نوع نگاه غرب به این موضوع است.

غرقد؛ درختی بیابانی با سرنوشتی عجیب در آخرالزمان

غرقد، آخرالزمان، اسرائیل، یهود

غرقد، درختی است بیابانی و به ظاهر کم ارزش؛ اما این درخت موجب توجه و بحث و جدل مسلمانان با غربیها و صهیونیستها شده است. دلیل این امر چیست؟

ریشه این توجهات به حدیثی منقول از پیامبر گرامی اسلام ص در مورد آخرالزمان و نقش این درخت در آن دوران بازمی گردد. آنچه در پی می آید بررسی حدیث، پررنگ شدن آن توسط رهبران اسلامی و نوع نگاه غرب به این موضوع است.

غرقد درختی است خاردار و بی ثمر که در مناطق گرمسیر و بیابانی می روید؛ 70 تا 80 گونه داشته و در مناطق مختلف شمال آفریقا، استرالیا و نیز آسیا (و به ویژه چنانچه گفته شده در منطقه فلسطین (اسرائیل)[1]) قابل مشاهده است. گفته می شود نام انگلیسی این گیاه ” Lycium” است[2] و در کتاب عهد عتیق نیز بدان اشاره شده است.[3]

دلیل توجه به درخت غرقد به حدیثی بر می گردد که کتب حدیثی اهل سنت از پیامبر گرامی اسلام ص نقل کرده اند. متن حدیث چنین است:

عن أبی هریرة؛ أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال “لا تقوم الساعة حتى یقاتل المسلمون الیهود. فیقتلهم المسلمون. حتى یختبئ الیهود من وراء الحجر والشجر. فیقول الحجر أو الشجر: یا مسلم! یا عبدالله! هذا یهودی خلفی. فتعال فاقتله. إلا الغرقد. فإنه من شجر الیهود[4]

پیامبر ص فرمودند: قیامت نخواهد آمد تا اینکه مسلمانان با یهودیان بجنگند و آنها را بکشند تا حدی که یهودیان پشت سنگ­ها و درختان پنهان شوند و سنگ یا درخت خواهد گفت: ای مسلمان و بنده خدا، یک یهودی پشت من است. بیا و او را بکش مگر درخت غرقد چراکه این درختِ یهود است.

حدیث فوق چندی است به طور وسیعی توسط سایت های غربی و یهودی مورد توجه قرار گرفته است و تکرار می شود. دلیل این امر را می توان در موارد زیر دانست:

1- اثبات یهود ستیز بودن اسلام از آغاز تاکنون

2- تکرار این حدیث در سایتهای اسلامی و نیز توسط علما و سخنرانان مذهبی مسلمان (غالبا سنی مذهب)

3- اخذ این حدیث توسط گروههای مبارز فلسطینی به عنوان شعار علیه اسرائیل

4- نگاه منفی اسلام به یهودیان در آخرالزمان و یهود ستیز بودن منجی مسلمانان (مهدی ع)

مناسب است به چند نمونه از توجه سایت های غربی به این موضوع پرداخته شود:

1- سایت خبرگزاری یهود (Jewish Press) در مقاله­ ای با ذکر این حدیث می­ نویسد:

به نظر می رسد کسانی که امروز به طبل یهود ستیزی می­ کوبند به امثال این حدیث تمسک می­ کنند. کسی که درک درستی از روایات داشته باشد به راحتی نادرستی این حدیث را درک می­کند چراکه با آیات قرآن در تضاد است علاوه بر اینکه شنیدن صدا از سنگ و کشتن یک انسان بی­گناه امری غیر معقول است….[5]

2- سایت “Joel’s Trumpet” که نوشته ­های جوئل ریچاردسون در مورد مسائل آخرالزمانی مسیحیت و اسلام را پوشش می ­دهد، در این باره می­ نویسد:

روایت فوق حدیثی محبوب در میان رهبران فلسطینی است که چندین بار در منشور حماس ذکر گردیده[6] و بر زبان ایشان تکرار می­شود … گرچه برخی منتقدان به این حدیث وقعی نمی­ نهند ولی باید گفت چگونه اسرائیل می­ تواند با کسانی که معتقدند خدا به آنها دستور کشتن یهودیان را داده، صلح کنند… هیچ کس توجه ندارد که اسلام خود مقصر و منبع واقعی نژادپرستی، نفرت و خشونت است.[7]

برخی علما و رهبران اسلامی (اهل سنت) نیز به این حدیث توجه زیادی نشان داده و آنرا در سخنرانی های خود ذکر نموده اند. توجه زیاد سایت های غربی به این موضوع جالب دقت و تامل است. از جمله این افراد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- طلعت عفیفی، وزیر اوقاف مصر در کابینه هشام قندی (2012-2013)[8]: وی در جواب خبرنگاری که از او می پرسد آیا شما با گذرنامه فلسطینی به این کشور سفر می کنید؟ چنین پاسخ می دهد:

سوال شما نابهنگام است. بگذارید وقتی در این باره صحبت کنیم که لازم باشد. البته ما امیدواریم هرچه زودتر گفته محمد ص پیامبر گرامی اسلام محقق شود که “قیامت نخواهد آمد تا اینکه مسلمانان با یهودیان بجنگند و آنها را بکشند تا حدی که یهودیان پشت سنگ­ها و درختان پنهان شوند و سنگ یا درخت خواهد گفت: ای مسلمان و بنده خدا، یک یهودی پشت من است. بیا و او را بکش مگر درخت غرقد چراکه این درختِ یهود است.” ما عمیقا معتقدیم که آینده این سرزمین برای اسلام و مسلمانان است.[9]

2- محمد العریفی، مفتی وهابی که به واسطه چند فتوا از جمله فتوای جهاد نکاح معروفیت بالایی کسب نموده است[10]: او در سخنرانی که توسط شبکه الاقصی پخش شده می گوید:

تحقیقاتی که در سرزمینهای فلسطینی تحت اشغال صهیونیستها صورت گرفته نشان می دهد آنها در حال کاشت درختان غرقد در کنار خانه هایشان هستند به این خاطر که پیامبر گرامی اسلام فرموده که مسلمانان با یهودیان خواهند جنگید و هر سنگ و درختی در آن هنگام خواهد گفت: ای مسلمان و بنده خدا پشت من یک یهودی مخفی شده بیا و او را بکش. یک استثنا در این میان وجود دارد و آن درخت غرقد است چرا که از درختان یهودیان است و اگر آنها در پشت این درخت مخفی شوند حضور ایشان را افشا نمی­کند.. طبق گزارشات افرادی که به آنجا رفته اند و خودشان به چشم این را دیده اند بسیاری از یهودیان در کنار خانه هایشان درخت غرقد کاشته اند تا در هنگام جنگ در پشت آن مخفی شوند چراکه آنها سربازان کافی برای مقابله با شما مسلمانان ندارند.[11]

3- محمد احمد حسین مفتی اعظم بیت المقدس و امام جماعت مسجدالاقصی[12]: وی در جمع فلسطینیان به مناسبت سالروز انتفاضه می گوید:

در هر دو کتاب معتبر حدیثی بخاری و مسلم آمده که “قیامت نخواهد آمد تا اینکه مسلمانان با یهودیان بجنگند و آنها را بکشند تا حدی که یهودیان پشت سنگ­ها و درختان پنهان شوند و سنگ یا درخت خواهد گفت: ای مسلمان و بنده خدا، یک یهودی پشت من است. بیا و او را بکش مگر درخت غرقد چراکه این درخت یهود است” و به همین دلیل عجیب نیست که ما درختان غرقد را در کنار مناطق مسکونی و دیگر مناطق اسرائیل می بینیم.[13]

نکات:

1- حدیث مذکور در منابع اهل سنت آمده و به شکل کنونی در منابع مستقل شیعی دیده نمی شود. البته حدیثی مشابه این رویات در منابع شیعی وجود دارد که شیوه نقل آن به صورت ذیل می­باشد:

عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِیلُهَا بَعْدُ وَ لَا یَنْزِلُ تَأْوِیلُهَا حَتَّى یَخْرُجَ الْقَائِمُ ع فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ ع لَمْ یَبْقَ کَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ وَ لَا مُشْرِکٌ بِالْإِمَامِ إِلَّا کَرِهَ خُرُوجَهُ حَتَّى أَنْ لَوْ کَانَ کَافِراً أَوْ مُشْرِکاً فِی بَطْنِ صَخْرَةٍ لَقَالَتْ یَا مُؤْمِنُ فِی بَطْنِی کَافِرٌ فَاکْسِرْنِی وَ اقْتُلْهُ [14]

چنانچه مشاهده می­شود در نقل شیعی، عبارت یهودی وجود ندارد و به جای آن کافر یا مشرک آمده است که طبعا تفاوت آن با حدیث مذکور روشن است.

2- به نظر می رسد استناد به احادیث اسلامی در مورد آخرالزمان پس از بررسی صحت سندی و دلالی باید صورت گیرد و جوانب مختلف آن نیز بررسی گردد تا مورد سوء استفاده و حتی تمسخر دشمنان اسلام قرار نگیرد. به عنوان نمونه به متن زیر که استفاده مسلمانان از این حدیث را به سخره گرفته دقت نمایید:

منابع فلسطینی (حماس) می گویند طبق مطالعات صورت گرفته در اسرائیل صهیونیستها در حال حاضر پروژه ملی عظیمی را آغاز نموده­اند تا در سراسر فلسطین درخت “غرقد” بکارند تا روح و جان خود را از خشم الله و مجاهدین حفظ کنند. البته اینجا مشکل کوچکی وجود دارد: درخت غرقد درختی بیابانی است و نمی تواند در رطوبت بالای تل آویو دوام بیاورند و بنابراین در آنجا درختی باقی نخواهد ماند![15]

تهیه گزارش: آقای دهقانی

توضیح: ویدیوی سخنان سه شخصیت ذکر شده در گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت موجود می باشد.

——————————————————————————–

[1] – http://ms.wikipedia.org/wiki/Gharqad [2] – http://en.wikipedia.org/wiki/Lycium [3] – کتاب امثال سلیمان 22:5 – خارها و دامها در راه کجروان است، اما هرکه جان خود را نگاه دارد از آنها دور می‌شود. [4] – صحیح مسلم، کتاب الفتن وأشراط الساعة، ح 2922 [5] – http://www.jewishpress.com/tag/gharqad-tree/ [6] – http://www.thejerusalemfund.org/www.thejerusalemfund.org/carryover/documents/charter.html [7] – http://www.joelstrumpet.com/?p=6493 [8] – http://en.wikipedia.org/wiki/Talaat_Afifi [9] – http://www.memritv.org/clip/en/0/0/0/0/0/0/3786.htm [10] – http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamad_al-Arefe [11] – http://www.memritv.org/clip/en/0/0/0/0/0/0/1867.htm [12] – http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Ahmad_Hussein [13] – http://www.memritv.org/clip/en/3275.htm [14] – کمال الدین ج 2 ص 670 [15] – http://www.politicsforum.org/forum/viewtopic.php?f=32&p=13250863

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد