خانه » همه » مذهبی » فاران

فاران


فاران

۱۳۹۸/۱۲/۰۴


۲۳۵۳ بازدید

چه دلایلی وجود دارد که اثبات کند پاران همان مکه است؟

1.به طور خلاصه می توان گفت که فاران نام کوهی در مکه مکرمه در شبه جزیره عربستان است که محل نزول وحی بر پیامبر اعظم ص بوده است و عبارت ظهور در کوه فاران مربوط به بشارت ظهور رسول خدا ص در کتب عهدین است . 2.در کتب اسمانی مختلف ظهور حضرت محمد (ص) به طرق گوناگون نوید داده شده است ، به این موضوع در قران هم اشاره شده . خداوند در ایه 157 سوره اعراف فرموده: 
الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ … 
آنها که از پیامبر امى پیروى مى کنند کسى که صفاتش را در تورات و انجیلى که نزدشان است مى یابند … 
3. در تورات و انجیل ایات مختلفی وجود دارد که بر ظهور ان حضرت دلالت دارد . در باب 33 سفر پنجم میخوانیم : 
این است برکتی که موسی مرد خدا قبل از مرگش به قوم اسراییل داد: خداوند از کوه سینا امد ، از کوه سعیر طلوع کرد و از کوه فاران درخشید. ده ها هزار قدیس همراه او بودند و اتشی مشتعل در دست راست او .(تثتیه 33:2) 
این ایه به حضرت موسی (ع) عیسی (ع) و محمد (ص) اشاره دارد چرا که کوه سینا جایی است که موسی (ع) با خدا صحبت کرد و کتاب اسمانی دریافت نمود ، سعیر مکانیست در فلسطین که عیسی (ع) در انجا وحی دریافت کرد و فاران ، رشته کوهی است در مکه ، جایی که خداوند اخرین پیام خود را به پیامبر اسلام محمد ( ص) وحی فرمود. و همچنین در ادامه به همراه بودن ده ها هزار قدیس با ایشان، که میتواند اشاره به فتح مکه و ورود به ان با پیروانشان باشد و داشتن اتشی مشتعل در دست به شریعت اسلام اشاره دارد . 
در سایت ادیان و مذاهب آمده است :
موضوع بشارتهای کتاب مقدس به ظهور پیامبری در آخرالزمان، جذاب و موثر است. اهل کتاب در پی تشکیک در این بشارت‌ها، هستند. یک مورد از این بشارتها بر اساس منطقه‌ی فاران، تبیین می‌شود. مسیحیان منکر وجود فاران در شبه جزیره‌ی عربستان می‌شوند.
یکی از شبهاتی که اینان وارد می‌کنند مربوط به بشارتی از سفر تثنیه است.
در سفر تثنیه از اسفار پنج گانه‌ی توراتِ عهد عتیق چنین آمده است: «و این است برکتی که موسی، مرد خدا، قبل از وفاتش به بنی اسرائیل داده، گفت: “یهوه از سینا آمد، و از سعیر بر ایشان طلوع نمود و از جبل فاران درخشان گردید»[1].
شبهه‌ای که مسیحیان در این راستا مطرح می‌کنند این است که می‌گویند:
از دیر باز بین مسلمین شایع شده که مقصود از فاران در تورات، مکه مکرمه است. از همین‌جا اشتباه تاریخی مسلمین آغاز می‌شود چراکه در هیچ جای تورات نشانی نیست که  مقصود از فاران بیابان‌های شبه جزیره باشد که گزاره هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فاران بیابان‌های نزدیک سرزمین مقدس یهودیان و احتمالا در سرزمین اردن امروزی است[2].
برخی از اینان گاه به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی اصلا ممکن نیست فاران به عنوان مکانی غیر از جغرافیای کتاب مقدسی یهود، موجود باشد! در خصوص این بخش از شبهه که در هیچ جای تورات نشانی مبنی بر این که مقصود از فاران شبه جزیره‌ی عربستان باشد، وجود ندارد، در نوشتاری پیشین پاسخ داده شده است [3].
اما در مورد این که: آیا فاران صرفا یک مکان و منطقه آن هم نزدیک سرزمین مقدس یهود است و یا خیر؟ پاسخی کوتاه و مستند به گفته‌ای از یاقوت حموی جغرافی‌دان و تاریخ نویس مشهور قرن هفتم هجری داده می‌شود.
وی در این باره می نویسد: فاران نام سه جایگاه است؛ 
یکی: دهکده ‌اى است در سغد سمرقند. از منسوبان بدان: ابو منصور محمد پسر بکر پسر اسماعیل سمرقندى فارانى. 
دوم –به نقل از ابو عبد اللّه قضاعى-: بلوکی از بلوک‌هاى روبروی مصر است.
سوم: -به نقل از ابن ماکولا-: من شنیده‌ام که: ابوبکر نصر پسر قاسم پسر قضاعه قضاعى فارانى اسکندرانى منسوب به همین کوه‌هاى فاران است که کوه‌هاى حجاز است [4].
پی‌نوشت‌ها
[1]- تثنیه ۳۳: ۲.
[2]-http://www.ebnmaryam.com/vb/t3389,html
[3]-http://www.adyannet.com/news/12741.
[4]- الحموی، شهاب‌الدین ابی‌عبدالله یاقوت، معجم البلدان، ج 4، ص 225.

 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد