خانه » همه » مذهبی » فراگیری توحید در عصر ظهور

فراگیری توحید در عصر ظهور


فراگیری توحید در عصر ظهور

۱۳۹۲/۰۵/۰۵


۱۰۲ بازدید

فراگیری توحید در عصر ظهور

در شانزدهمین شماره از سلسله یادداشت های “یک آیه یک حدیث از مهدویت” به قلم حجت الاسلام مرتضی عبدی، پژوهشگر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به بررسی موضوع فراگیری توحید در عصر ظهور می پردازیم.

فراگیری توحید در عصر ظهور

فراگیری توحید در عصر ظهور

در شانزدهمین شماره از سلسله یادداشت های “یک آیه یک حدیث از مهدویت” به قلم حجت الاسلام مرتضی عبدی، پژوهشگر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به بررسی موضوع فراگیری توحید در عصر ظهور می پردازیم.

فراگیری توحید در عصر ظهور

آیه: “أَمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنیهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدی قالُوا نَعْبُدُ إِلهَکَ وَ إِلهَ آبائِکَ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ : آیا وقتی که یعقوب را مرگ فرا رسید، حاضر بودید؟ هنگامی که به پسران خود گفت: “پس از من، چه را خواهید پرستید؟” گفتند: “معبود تو و معبود پدرانت، ابراهیم و اسماعیل و اسحاق ـ معبودی یگانه ـ را می پرستیم و در برابر او تسلیم هستیم.”(بقره: 133)

روایت: “عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) قَال سَأَلْتُه عَنْ تَفْسِیرِ هَذِهِ الْآیَةِ مِن قَوْلِ اللَّهِ إِذْ قالَ لِبَنِیهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِی قالُوا نَعْبُدُ إِلهَکَ وَ إِلهَ آبائِکَ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً [2] قَالَ جَرَت فِی الْقَائِمِ(عج)”[3]: جابر از امام باقر(ع) درباره تفسیر آیه “هنگامی که [حضرت یعقوب] به پسران خود گفت: پس از من، چه چیز را خواهید پرستید؟ گفتند: معبود تو و معبود پدرانت، ابراهیم و اسماعیل و اسحاق: ـ معبودی یگانه ـ را می پرستیم” سؤال نمود؛ امام در پاسخ فرمود: این آیه درباره حضرت قائم(عج) جاری شده است.

نکته: ذکر روایت در ذیل آیه، دال بر صحت آن روایت نیست و نیاز به توضیح بیشتری درباره سند و صحت روایت است؛ اما بنای ما در این نوشتار به بیان روایات ذیل آیات است، صحت و وثاقت روایات نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق علمی دارد؛ که در این نوشتار نمی­گنجد. البته پژوهشگران و کاربران محترم می­توانند نکته، نظرات، نقد وپیشنهاد خود را به آدرس ما بفرستند؛ و ما نیز با بررسی نظرات محققان در صورت لزوم در ذیل روایت با عنوان دیدگاه محققان قرار می­دهیم تا بر غنای و کیفیت مباحث افزوه شود.

پی نوشت ها:

تفسیر عیاشی، ج 1، ص 61، ح 102.

البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 336، ح 648.

تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 131، ح 387.

تفسیر الصافی، ج 1، ص 192.

تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج 2، ص 165.

[1] . علی الظاهر منظور امام(ع) پرستش خدای واحد که همان خدای حضرت یعقوب و پدرانش: است به صورت کامل در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) تحقق پیدا خواهد کرد.

[2] . بقره: 133.

[3] . [و قال بعضهم “هو الفیض الکاشانی فی تفسیر الصافی 1/ 192″ فی توجیه الحدیث: لعلّ مراده(ع) إنها جاریة فی قائم آل محمّد: فکل قائم منهم یقول حین موته ذلک لبنیه و یجیبونه بما أجابوا به. أقول: و یمکن أن یکون مراده (ع) بکون الآیة جاریة فی القائم (ع) کون الوصیّة و التّقریر بالقائم(ع) داخلین فی وصیّة یعقوب و تقریره لبنیه، أی: وصّی بنیه و قرّرهم بالإقرار بالقائم(ع) فیما أوصاه و قرّره. و یؤیّد هذا التّوجیه ما کتبه : صاحب نهج الإمامة، قال: روی صاحب شرح الأخبار، بإسناده یرفعه. قال: قال أبو جعفر الباقر(ع) فی قوله عزّ و جلّ و وصّی بها إبراهیم بنیه و یعقوب یا بنیّ إنّ اللّه اصطفی لکم الدّین فلا تموتنّ إلّا و أنتم مسلمون بولایة علیّ(ع)”] تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج 2، ص 165.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد