۱۳۹۸/۱۱/۳۰
–
۷۹۸۶ بازدید
سلام علیکم.
در دعای زیر، (فرجنا به) درست است یا (فرجنا بهم)؟
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و فرجنا …
معنا چه می شود؟
ابتدا باید بدانید که این دعا با ترکیبی که اشاره نموده اید ، در منابع معتبر وجود ندارد. جملات این دعا به صورت جدا گانه همان گونه که ذیلا آورده ایم( در دعاهای که در رابطه با امام زمان نقل شده) آمده است. این دو دعا از امام صادق علیه السلام نقل شده است در دعای اول امام صادق علیه السلام دستور به خاوندن دعایی داده اند در تعقیب نماز که در آن تعجیل در فرج ولی خداوند همراه با عافیت وپیروزی از خداوند در خواست شده وسخنی از امام زمان به میان نیامده ولیّ خدا که در این دعا برای او درخواست فرج شده است میتواند بر هر یک از ائمه صادق باشد در دعای دوم امام صادق میفرماید هر کس میخواهد قائم ما را درک کند این دعا را بخواند : وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر(مصباح المتهجد ص : ۵۸)
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه (بحارالأنوار ج : ۵۳ ص : ۹۶).
اما در کامل الزیارات زیارتی برای امام علی النقی الهادی و امام حسن عسکری سلام الله و صلواته علیهما نقل شده است که مورد سووال شما در آن وجود دارد. در انتهای این زیارت اینگونه دعا میکنیم: اللَّهُمَ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِیِّکَ وَ ابْنَ وَلِیِّکَ وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَعَ فَرَجِهِمْ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین ؛ خدایا در گشایش امر ولیت و فرزند ولیت تعجیل بفرما و گشایش ما را همراه با گشایش ایشان قرار ده ای مهربانترین مهربانان.
بر اساس این فراز ، فرج و گشایش در کارهای ما ، در کنار فرج و گشایش در امور اهل بیت بخصوص امام زمان است و منفک از ان نیست. آنچه میخواهیم فرج “آل محمد” سلاماللهعلیهم اجمعین است و در کنار و به همراه فرج ایشان است که فرج ما نیز هست. و اصلاً آنکه محبت آل الله سلاماللهعلیهم اجمعین در قلبش غلیان دارد، به فکر فرج “ایشان” است؛ تمنای او از ظهور اینست که اهل بیت خوشحال شوند که به این خوشحالی او نیز خوشحال و مسرور خواهد شد. ناراحتی او از غیبت اینست که محبوب او یعنی حضرت صاحب الزمان سلاماللهعلیه و عجلاللهتعالیفرجهالشریف ناراحت هستند و “ضر” دارند. آنچه ما هم در ادامه صلوات خود میخواهیم همین است: عجل فرجهم: فرج”هُم”؛ فرج ایشان را میخواهیم.
اصل اینست که روز ظهور آلالله سلاماللهعلیهم اجمعین مسرور هستند و ما این را میخواهیم؛ سرور قلب این خاندان معصوم مظلوم غریب را و به این لحظه است که نحن نقول الحمد الله رب العالمین. این معنا که اصل، فرج ایشان است و خواست ما ابتدائاً فرج ایشان است و فرج ما در کنار و به همراه فرج ایشان است، در ادعیه دیگر نیز فرموده شده است:
– فَعَجِّلْ یَا مَوْلَایَ فَرَجَهُمْ وَ فَرَجَنَا بِهِمْ
– اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِیِّکَ وَ ابْنِ وَلِیِّکَ، وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَقْرُوناً بِفَرَجِهِمْ.
– أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَرَجَنَا بِفَرَجِهِمْ
– اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ رُوحَهُمْ وَ رَاحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ-وَ أَذِقْنِی طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ أَهْلِکْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس
و همه اینها یعنی همه “اللهم عجل فرجه”های ما نه برای برطرف شدن مشکلات ما بلکه برای این است که قلب آلاللهو مولای مهربان و بزرگوار ما مسرور شود؛ و اگر صادقانه “بخواهیم” که خداوند فرج ایشان را برساند، بهتر و زیباتر و واقعیتر از خداوند میخواهیم و دعا میکنیم.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه (بحارالأنوار ج : ۵۳ ص : ۹۶).
اما در کامل الزیارات زیارتی برای امام علی النقی الهادی و امام حسن عسکری سلام الله و صلواته علیهما نقل شده است که مورد سووال شما در آن وجود دارد. در انتهای این زیارت اینگونه دعا میکنیم: اللَّهُمَ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِیِّکَ وَ ابْنَ وَلِیِّکَ وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَعَ فَرَجِهِمْ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین ؛ خدایا در گشایش امر ولیت و فرزند ولیت تعجیل بفرما و گشایش ما را همراه با گشایش ایشان قرار ده ای مهربانترین مهربانان.
بر اساس این فراز ، فرج و گشایش در کارهای ما ، در کنار فرج و گشایش در امور اهل بیت بخصوص امام زمان است و منفک از ان نیست. آنچه میخواهیم فرج “آل محمد” سلاماللهعلیهم اجمعین است و در کنار و به همراه فرج ایشان است که فرج ما نیز هست. و اصلاً آنکه محبت آل الله سلاماللهعلیهم اجمعین در قلبش غلیان دارد، به فکر فرج “ایشان” است؛ تمنای او از ظهور اینست که اهل بیت خوشحال شوند که به این خوشحالی او نیز خوشحال و مسرور خواهد شد. ناراحتی او از غیبت اینست که محبوب او یعنی حضرت صاحب الزمان سلاماللهعلیه و عجلاللهتعالیفرجهالشریف ناراحت هستند و “ضر” دارند. آنچه ما هم در ادامه صلوات خود میخواهیم همین است: عجل فرجهم: فرج”هُم”؛ فرج ایشان را میخواهیم.
اصل اینست که روز ظهور آلالله سلاماللهعلیهم اجمعین مسرور هستند و ما این را میخواهیم؛ سرور قلب این خاندان معصوم مظلوم غریب را و به این لحظه است که نحن نقول الحمد الله رب العالمین. این معنا که اصل، فرج ایشان است و خواست ما ابتدائاً فرج ایشان است و فرج ما در کنار و به همراه فرج ایشان است، در ادعیه دیگر نیز فرموده شده است:
– فَعَجِّلْ یَا مَوْلَایَ فَرَجَهُمْ وَ فَرَجَنَا بِهِمْ
– اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِیِّکَ وَ ابْنِ وَلِیِّکَ، وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَقْرُوناً بِفَرَجِهِمْ.
– أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَرَجَنَا بِفَرَجِهِمْ
– اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ رُوحَهُمْ وَ رَاحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ-وَ أَذِقْنِی طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ أَهْلِکْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس
و همه اینها یعنی همه “اللهم عجل فرجه”های ما نه برای برطرف شدن مشکلات ما بلکه برای این است که قلب آلاللهو مولای مهربان و بزرگوار ما مسرور شود؛ و اگر صادقانه “بخواهیم” که خداوند فرج ایشان را برساند، بهتر و زیباتر و واقعیتر از خداوند میخواهیم و دعا میکنیم.