فرق اشیاع و أتباع و أولیا در زیارت عاشورا
۱۳۹۲/۰۹/۳۰
–
۷۴۵ بازدید
لطفا فرق اشیاع و أتباع و أولیا را که در زیارت عاشورا آمده بیان کنید.
از این که این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود می دانید صمیمانه سپاسگزاریم. در پاسخ به این پرسش به نکاتی توجه کنید .
1. اولیاء جمع ولی به معانی متعدی مانند سرپرست و اداره کننده امر و نیز به معنى دوست و یارى کننده و غیره امده است . اولیاء در زیارت عاشورا به معنای دوستان و یاوران است .
2. اشیاع جمع شیعه به معنای أتباع و انصار یعنی پیروان و یاوران است و اصل آن از شاع یشیع به معنای پیروی کردن است . مانند آیه 15 سوره مبارکه قصص :
«فَوَجَدَ فِیها رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شِیعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ» قصص: 15. موسى در شهر دو مرد دید که مقاتله میکردند یکى از پیروان و یکى از دشمنانش بود .
البته گاهی اشیاع به معنای نظائر و مانند ها نیز به کار رفته است مانند آیه 51 سوره مبارکه قمر :
قوله: وَ لَقَدْ أَهْلَکْنا أَشْیاعَکُمْ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِر ؛ : ما افرادى را در گذشته که شبیه شما بودند هلاک و نابود کردیم، آیا کسى هست که متذکر شود و پند گیرد .
3. اتباع جمع تبع به معنای پیرو و دنباله رو است و با اشیاع مترادف است.
4. به طور خلاصه می توان گفت :
تبع بر وزن فرس بمعنى تابع است که از پى کسى راه رفتن باشد و این لفظ تابع بر مفرد و جمع اطلاق میشود، مثل : انا کنا لکم تبعا و جمع او اتباع است .
اشیاع جمع شیع است که شیع هم جمع شیعه میباشد و شیعه بمعنى انصار و اتباع است و اشتقاق آن از مشایعت بمعنى متابعت و همراه کسى رفتن باشد و لفظ مشایعت و تشییع اموات از همین باب است .
اولیاء جمع ولى است که بمعنى دوست میباشد چون ولى معانى دیگرى هم دارد ولى اینجا مراد دوست است