خانه » همه » مذهبی » فضیلت خواندن سوره مبارکه یاسین

فضیلت خواندن سوره مبارکه یاسین


فضیلت خواندن سوره مبارکه یاسین

۱۳۹۳/۰۲/۰۷


۳۳۹۴ بازدید

بسم لله الرحمان الرحیم
با سلام
سوال: در موررد سوره مبارکه یاسین راهنمایی می خواستم
الف: آداب خواندن سوره؟
ب: چگونگی خوادن سوره برای برآورده شدن حاجات (دنیوی و اخروی)؟
ج: برای خواننده سوره یاسین چه ثوابی می باشد ( به لحاظ دنیوی و اخروی)؟


با سلام و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
1. سوره مبارکه یس قلب قران است و مشتمل بر معارف و حقایق بسیار است و قرائت ان فضیلت فراوان دارد .
2. خواندن این سوره اداب خاصی ندارد و مانند سایر سوره های قران قرائت می شود .
3. خواندن سوره یس به قصد بر اورده شدن حاجت روش خاصی ندارد و می توان برای این منظورثواب خواندن ان را به روح پاک معصومین ع خصوصا حضرت زهرا ع هدیه کرد .
4. محتواى سوره یس
این سوره در مکه نازل شده است، بنا بر این محتواى آن از نظر کلى همان محتواى عمومى سوره هاى مکى است که از توحید و معاد و وحى و قرآن و انذار و بشارت سخن مى گوید، در این سوره چهار بخش عمده مخصوصا دیده مى شود:
1- نخست سخن از رسالت پیامبر اسلام ص و قرآن مجید و هدف از نزول این کتاب بزرگ آسمانى و گروندگان به آن است و تا آیه یازده آن را ادامه مى دهد.
2- بخش دیگرى از این سوره از رسالت سه نفر از پیامبران الهى، و چگونگى دعوت آنها به سوى توحید و مبارزه پى گیر و طاقت فرساى آنها با شرک سخن مى گوید که در حقیقت یک نوع تسلى و دلدارى به پیامبر ص و ارائه طریق در انجام رسالت بزرگ او است.
3- بخشى از این سوره که از آیه 33 شروع مى شود و تا آیه 44 ادامه دارد مملو از نکات جالب توحیدى، و بیان گویا از آیات و نشانه هاى عظمت پروردگار در عالم هستى است، در قسمتهاى اخیر سوره نیز مجددا به همین بحث توحیدى و آیات الهى باز مى گردد.
4- بخش مهم دیگرى از این سوره در مسائل مربوط به معاد و دلائل گوناگون آن و چگونگى حشر و نشر، و سؤال و جواب در روز قیامت، و پایان جهان، و بهشت و دوزخ سخن مى گوید، که در این قسمت نکته هاى بسیار مهم و دقیقى نهفته شده است.
و در لابلاى این بحثهاى چهارگانه آیاتى تکان دهنده براى بیدارى و هشیارى غافلان و بیخبران آمده است که اثرى نیرومند در دلها و جانها دارد.
خلاصه اینکه: در این سوره انسان با صحنه هاى مختلفى از آفرینش و قیامت و زندگى و مرگ و انذار و بشارت روبرو مى شود که مجموعه اى بیدار کننده و نسخه اى شفابخش را تشکیل مى دهد.
5.فضیلت سوره یس
سوره یس به گواهى احادیث متعددى که در این زمینه وارد شده یکى از مهمترین سوره هاى قرآنى است، به گونه اى که در احادیث به عنوان قلب قرآن نامیده شده است.
در حدیثى از پیامبر اسلام مى خوانیم:
ان لکل شى ء قلبا و قلب القرآن یس:
هر چیز قلبى دارد و قلب قرآن یس است! .
در حدیثى از امام صادق ع نیز همین معنى آمده است و در ذیل آن مى افزاید:
فمن قرء یس فى نهاره قبل ان یمسى کان فى نهاره من المحفوظین و المرزوقین حتى یمسى، و من قرأها فى لیله قبل ان ینام و کل به الف ملک یحفظونه من کل شیطان رجیم و من کل آفة:
هر کس آن را در روز پیش از آنکه غروب شود بخواند در تمام طول روز محفوظ و پر روزى خواهد بود، و هر کس آن را در شب پیش از خفتن بخواند خداوند هزار فرشته را بر او مامور مى کند که او را از هر شیطان رجیم و هر آفتى حفظ کنند … و به دنبال آن فضائل مهم دیگرى نیز بیان مى فرماید .
باز در حدیثى از پیامبر مى خوانیم که فرمود:
سورة یس تدعى فى التوراة المعمة! قیل و ما المعمة؟ قال تعم صاحبها خیر الدنیا و الآخرة …
سوره یس در تورات به عنوان عمومیت آفرین نامیده شده، سؤال شد از چه رو به آن عمومیت آفرین گفته مى شود؟ فرمود: به خاطر اینکه کسى که همدم و همنشین این سوره باشد او را مشمول تمام خیر دنیا و آخرت مى کند … .
روایات دیگرى نیز در این زمینه در کتب شیعه و اهل سنت آمده است که اگر بخواهیم همه آنها را نقل کنیم سخن به درازا مى کشد.
به این ترتیب باید اعتراف کرد که شاید کمتر سوره اى در قرآن مجید داراى اینهمه فضیلت بوده باشد.
و همانگونه که بارها گفته ایم این فضیلت براى کسانى نیست که تنها الفاظ آن را بخوانند، و مفاهیم آن را به طاق نسیان زنند، بلکه این عظمت به خاطر محتواى عظیم این سوره است.
محتوایى بیدارگر ایمان بخش و مسئولیت آفرین و تقوازا که وقتى انسان در آن اندیشه کند و این اندیشه در اعمال او پرتوافکن گردد خیر دنیا و آخرت را براى او به ارمغان مى آورد.
فى المثل در آیه 60 این سوره سخن از پیمانى به میان مى آورد که خداوند از تمام فرزندان آدم گرفته که شیطان را پرستش نکنند که شیطان دشمن آشکارى است أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ.
روشن است هر گاه انسان به این پیمان الهى پایبند باشد، همانگونه که در احادیث فوق آمده، از هر شیطان رجیمى در امان خواهد بود ولى اگر این آیه را سرسرى مى خواند و در عمل از دوستان مخلص و یاران وفادار شیطان است، نمى تواند به این افتخار بزرگ نائل گردد، همچنین درباره فرد فرد آیات و کلمات این سوره باید این محاسبه را انجام داد.
                        تفسیر نمونه، ج 18، ص: 310

 
                                                                                                                                                    
 

 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد