خانه » همه » مذهبی » فضیلت مردن در روز جمعه

فضیلت مردن در روز جمعه


فضیلت مردن در روز جمعه

۱۳۹۳/۰۲/۱۳


۱۰۲۳۰ بازدید

با سلام
فضیلت مردن در روز جمعه چیست؟ ممنون

رسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز.بایدعرض کرد .از فضیلت‌های شب و روز جمعه، این است که مردن در آن، باعث تخفیف و یا رفع عذاب و نجات از فشار قبر می‌شود.
1- رفع عذاب: امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: لیله ی الجمعه ی لیله ی غرّاء و یوُمها یومُ أزهر، و مَن مات لیله ی الجمعه ی کُتِبَ له بَراءه ی من ضَغطَه ی القبر، وَ من مات یوم الجمعه ی کُتِبَ له بَراءه ی مِن النّار؛  شب جمعه، شب نمایان و چهره سفید) ، و روز آن، نورانی است. و کسی که در شب جمعه بمیرد، برایش برائت از فشار قبر نوشته می‌شود و کسی که در روز جمعه بمیرد، نجات از جهنم برای او نوشته می‌شود.
2. پاداش شهید: امام صادق  علیه السلام فرمود: انّ لله عُتَقَاءٌ فی کلِّ لیله ی جمعه ی فتعرّضوا لِرحمه ی الله فی لیله ی الجمعه ی و یوم الجمعه ی، و من مات لیله ی الجمعه ی او یوم الجمعه ی وقاه الله فتنه ی القبر و طُبِعَ علیه طبائع الشهداء، لا یقولنّ احدکم کان و کان و کتب له براءه ی من ضغطه ی القبر، و کان شهیداً؛ راستی برای خدا در هر شب جمعه، آزادشدگانی است-از آتش-، پس خود را در معرض رحمت الهی در شب و روز جمعه قرار دهید. و کسی که در شب یا روز جمعه بمیرد، خداوند او را از آزمایش قبر حفظ می‌کند و بر او مهر شهدا زده می‌شود. کسی نگوید در گذشته چنان بوده و-عملش فلان- بوده. برای او برائت از فشار قبر نوشته می‌شود و به منزلی شهید خواهد بود.این روایت اشاره به این مطلب دارد که این تفضّلات و رحمت الهی را کسی بعید نشمارد و با توجّه به گذشتی متوفّا نگوید: فلانی، فلان کاره بود. زیرا در شب جمعه مردن، باعث نجات و یا رسیدن به مقام شهید می‌شود. البته این‌گونه نیست که هر بی سرو پایی که در شب و روز جمعه بمیرد، چنین مقامی دارد، بلکه شروطی نیز برای آن بیان شده است، از جمله آگاه بودن به مقام امامان و داشتن ولایت و محبت آنان؛ لذا امام باقرعلیه السلام فرمود: و من مات یوم الجمعه ی عارفاً بحق هذا البیت کتب اللهُ له براءه ی من النّار و براءه ی من عذاب القبر، و من مات لیله ی الجمعه ی اُعتِقَ من النّار؛ و کسی که شب جمعه بمیرد در حالی که آگاه به حقّ این خانواده است، خداوند برائت از آتش و برائت از عذاب قبر را برای او می‌نویسد. و کسی که شب جمعه بمیرد، از جهنم آزاد شده است.در این روایت، قید عارف به حق این خانواده آمده است و در روایت دیگر تصریح شده که مراد، معرفت به حقّ اهل بیت و امامان علیهم السلام می‌باشد. حضرت صادق علیه السلام فرمود: من مات یوم الجمعه ی عارفاً بحقّنا عُتق من النّار و کُتِب له براءه ی من عذاب القبر؛ کسی که روز جمعه بمیرد و آشنای به حق(امامت) ما باشد، از آتش رهایی یافته و برائت از عذاب قبر برای او نوشته می‌شود.
_____________________
وسائل الشیعه، ج 5، ص 65، ح13.
 مستدرک الوسائل، ج 6، ص64، ح16) .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد