خانه » همه » مذهبی » فطری بودن حب امام حسین علیه السلام

فطری بودن حب امام حسین علیه السلام


فطری بودن حب امام حسین علیه السلام

۱۳۹۳/۰۷/۳۰


۴۳۷ بازدید

اگر حب امام حسین علیه السلام یک امر فطرى است ؟! چرا بعضى ها ندارند؟

1. حب کمال و دوست داشتن کمال و نیز حب و دوست داشتن موجود دارای کمال امری فطری است و در همه انسان ها وجود دارد .
2. انبیا و اولیای الهی از بالاترین کمال الهی و انسانی برخوردارند و به همین دلیل مورد علاقه و حب انسان ها قرار دارند .
3. به طور کلی قران کریم اموری مانند توحید و معرفت الهی و پذیرش ولایت اولیای الهی را اموری فطری می داند و می فرماید :
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (روم/ 30)
روى خود را متوجه آئین خالص پروردگار کن این فطرتى است که خداوند انسانها را بر آن آفریده دگرگونى در آفرینش خدا نیست این است دین و آئین محکم و استوار ولى اکثر مردم نمى دانند.
4. فطری بودن یک امر و همگانی بودن آن مانند توحید و حب اولیای الهی به این معنا نیست که بالفعل در همه وجود دارد و هر انسانی دوستدار ولی خدا امام حسین علیه السلام است زیرا گاهی اینه فطرت با زنگار اعمال بد و رفتار ناشایست و معصیت و انحراف از حقیقت زنگار می گیرد و توانایی انعکاس نور و سیمای حق را از دست می دهد و وظیفه پیامبران الهی این بوده که گرد و غبار را از چهره فطرت خدا جو حقیقت بین بزدایند و این امور عارضى را زایل کنند و به فطرت اصلى انسان امکان شکوفایى دهند.
در خطبه اول نهج البلاغه نیز از امیر مؤمنان على علیه السلام در عبارتى کوتاه و پر معنى چنین آمده است:
فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیائه لیستادوهم میثاق فطرته و یذکروهم منسى نعمته و یحتجوا علیهم بالتبلیغ و یثیروا لهم دفائن العقول:
خداوند رسولان خود را به سوى انسانها فرستاد و انبیاى خود را یکى پس از دیگرى ماموریت داد تا وفاى به پیمان فطرت را از آنها مطالبه کنند، و نعمتهاى فراموش شده الهى را به آنها یادآور شوند، از طریق تبلیغ بر آنان اتمام حجت نمایند، و گنجینه هاى اندیشه ها را براى آنها فاش سازند! طبق روایات فوق، نه تنها معرفة اللَّه، که مجموع اسلام به صورت فشرده در درون سرشت انسانى نهاده شده، از توحید گرفته تا رهبرى پیشوایان الهى و جانشینان راستین پیامبر و حتى فروع احکام.
بنا بر این طبق تعبیرى که در نهج البلاغه آمده بود، کار پیامبران شکوفا ساختن فطرتها، و به یاد آوردن نعمتهاى فراموش شده الهى، از جمله سرشت توحیدى، و استخراج گنجهاى معرفت است که در درون جان و اندیشه انسانها نهفته و مستور مى باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد