عالم غیب در مقابل عالم شهادت است و از آن رو که شهادت و حضور نیز دارای مراتبی همانند: 1-حضور مکانىّ ؛ 2- حضور نزد حواسّ ظاهری؛ 3- حضور در فکر و علم؛ 4- حضور در مقام معرفت و بصیرت، است در قبال هر یک از این مراتب، نیز مرتبه ای از غیب قرار دارد.
اگر مراد از موجودات عالم غیب، همان جواهر عقلیه از مجردات باشد در این باره باید بگوئیم که دلایل زیادی ضرورت وجود چنین موجوداتی را تبیین می کنند. مثل این که:
لازمه نامتناهی بودن کمالات الاهی خلق چنین عالمی است؛ زیرا خداوند متعال واجد تمام کمالات است و اظهار موجود صاحب کمال (موجودات غیبی و عالم غیب) نیز یکی از کمالات است و از این رو خلق چنین عالمی از ناحیه خدا ضروری است علاوه این موجودات در سلسله علل فاعلی این عالم قرار دارند.