فهم حقیقت رمضان جز با توسل به صاحب الزمان(عج) میسر نمی شود
۱۳۹۵/۰۳/۲۶
–
۱۰۰ بازدید
فهم حقیقت رمضان جز با توسل به صاحب الزمان(عج) میسر نمی شود
اگر ماه رمضان، ماه ویژه سیر و سلوک است، پس باید با امام زمان عجل الله تعالی فرجه که برترین سالک و رهروی خداست، پیوندی خاص داشته و بین سلوک معنوی ما در این ماه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه هم رابطه ویژه ای باشد.
به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، پیامبر (ص)می فرماید: «ماه رمضان برترین ماه سال قمری است.» همچنین در جایی دیگر ایشان فرموده اند: «مهدی عجل الله تعالی فرجه سید و آقاست.»
اگر ماه رمضان، ماه ویژه سیر و سلوک است، پس باید با امام زمان عجل الله تعالی فرجه که برترین سالک و رهروی خداست، پیوندی خاص داشته و بین سلوک معنوی ما در این ماه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه هم رابطه ویژه ای باشد.
به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، پیامبر (ص)می فرماید: «ماه رمضان برترین ماه سال قمری است.» همچنین در جایی دیگر ایشان فرموده اند: «مهدی عجل الله تعالی فرجه سید و آقاست.»
اگر امروز امام مهدی عجل الله تعالی فرجه برترین و کامل ترین انسان روی زمین است و ماه رمضان هم بهترین ماه خداست، پس باید بین این دو پیوندی عمیق باشد. اگر ماه رمضان، ماه ویژه سیر و سلوک است، پس باید با امام زمان عجل الله تعالی فرجه که برترین سالک و رهروی خداست، پیوندی خاص وجود داشته و بین سلوک معنوی ما در این ماه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه هم رابطه ویژه ای باشد.
در ماه رمضان سه نوع رابطه است:
• پیوند امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و ماه رمضان،
• پیوند سلوک عبادی و معنوی ما در ماه رمضان با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه،
• رابطه سه گانه، یعنی رابطه ویژه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه با ما در ماه رمضان.
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و ماه رمضان
زیارت آل یاسین شرح حالات عبادی و معنوی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه است. امام مهدی که راهش، امتداد راه پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین و امام زین العابدین علیه السلام است. عبودیت و بندگی او نه از سر نیاز یا ترس، بلکه از سر درک حقیقت هستی و سپاسگزاری از خداست، عبودیتی که همیشه در وجود امام (عج) جاری است و در برخی حالات به نقطه اوج خود می رسد و ماه رمضان نقطه اوج بندگی امام است.
رسیدن به معبود در ماه رمضان به واسطه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه
فهم حقیقت رمضان و توفیق رسیدن به معبود جز با توسل به پیشگاه مهدی عجل الله تعالی فرجه میسر نمی شود. دعای افتتاح هم در ماه رمضان درس سلوک می دهد که پروردگارا من خواهان تمام خوبی ها و کمالات هستم و می دانم که راه رسیدن به این کمالات توسل به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه است. پس مرا به برکت وجود او به نهایت نزدیکی به خود برسان.
هدایت معنوی و باطنی انسان ها به دست امام مهدی عجل الله تعالی فرجه است و به برکت وجود معنوی و نورانی اوست که عالم هستی از فیض حق تعالی بهره مند می شود. حال اگر امام در نهایت بندگی باشد، در عبودیت او رحمت و مهربانی خدا نیز اوج می گیرد.
دعای امامان (ع) نشان می دهد که آن ها هم به درگاه حق تعالی رو می آوردند و برای کل هستی و به ویژه برای ما انسان ها از خداوند طلب بخشش می کردند. به همین دلیل است که می گویند به برکت سلوک معنوی امام (عج)، حیات بشری شکل می گیرد و امتداد می یابد و عالم به سوی کمال حرکت می کند و تنها با این تعبیر شب قدر معنا می یابد.
راه مهدی عجل الله تعالی فرجه ادامه راه محمد صل الله علیه وآله و علی علیه السلام و قرآن است. اینک راه مهدی عجل الله تعالی فرجه چهارمین راه است. این چهار راه به یک مقصد منتهی می شوند و آن حق و حقیقت است. پس چهارراهی است که با یک مساوی است. چهار راهی است که نظیر ندارد و بی مانند است.
خانه کعبه، قبله گاه اهل حق نیز چهار سو دارد: شمال، جنوب، مشرق، مغرب. به شمالش رو کنید، به قبله رو کرده اید. به جنوبش رو کنید، به قبله رو کرده اید. به مشرقش چنین است. به مغربش نیز چنین است و همگان رو به کعبه نماز می گزارند، با آن که رو در روی یکدیگرند. این چهار نیز مساوی است با یک.
قبله همگان یکی است و انحراف از قبله، انحراف از حق است، انحراف از شریعت است و طریقت و حقیقت. پیامبران و اولیای خدا راهنمایان راه حق بوده و هستند. آن ها بسیارند، ولی از نظر هدف یکی هستند. همه آن ها راه حق را نشان دادند و مردم را به سوی حق دعوت کردند. راه حق، صراط مستقیم است و باید تا رسیدن به مقصد، این راه طی شود. انحراف از آن در هر قدم، انحراف از حق است.
پذیرفتن موسی علیه السلام و انکار عیسی علیه السلام نادرست است. ایمان به عیسی و انکار محمد صلوات الله علیه وآله راهی است باطل و انحراف از حق و حقیقت است. به رسول خدا ایمان داشتن و خلفا و جانشینان آن حضرت را انکار کردن و اصل مقدس امامت را نادیده گرفتن، انحراف از حق است.
حضرت علی علیه السلام را پذیرفتن و از امامت دو سرور جوانان اهل بهشت بی خبر بودن انحراف از راه حق است. پنج تن را پذیرفتن و با دگران سروکار نداشتن، انحراف از حق است. شش امامی بودن، انحراف است، هفت امامی شدن انحراف است، دوازده امامی بودن، صراط مستقیم است و بس. بر دوازده افزودن نیز انحراف است. جانشینان رسول خدا دوازده تا هستند، بی کاهش و بی افزایش. راه خدا همین است و راه مهدی (عج) هم چنین است.