خانه » همه » سلامت » فواید آلو سیاه

فواید آلو سیاه

فواید شگفت انگیز آلو سیاه

آلو سیاه یک میوه خوشمزه است که خواص غذایی بسیار زیادی دارد و در این مطلب با بهترین خواص این میوه آشنا می شوید.

12474699 146 compressed - فواید آلو سیاه

آلو سیاه میوه خوشمزه که اواخر بهار می توانیم آن را در بازار پیدا کنیم. در آشپزی هم از نوع خشک شده ای این آلو استفاده می شود. میوه‌های کمی هستند که دارای رنگ و طعمی مانند آلو سیاه باشند. آلو سیاه از دسته آلو‌ها و از خانواده هلو، شلیل و بادام می‌باشد. همه این میوه‌ها پوستی ضخیم دارند که بدور هسته می‌باشد و از آن محافظت می‌کند. آلو‌سیاه خشک شده را آلو بخارا می‌گویند.
 
آلو سیاه تنوع زیادی دارد . حدوداً ۲۰۰۰ نوع آلو سیاه وجود دارد که هر یک از آنها خاستگاه متفاوتی دارد. بنظر می‌رسد که آلو سیاههای اروپایی حدود ۲۰۰۰ سال پیش در اطراف دریای خزر دید شده‌اند.حتی در روم باستان نیز حدود ۳۰۰ نوع آلو سیاه دیده شده است که توسط مسافران از طریق اقیانوس اطلس به آمریکایی ها معرفی شده است.

فواید آلو سیاه

آلوی تازه و خشک شده آن(آلو بخارا) از گیاهانی هستند که نام علمی آنها پرونزدامیستیکا(Prunus domestica) می‌باشد و محققان بر روی مواد آن از نظر سلامتی تحقیق می‌نمایند. یکی از موادی که در آلو سیاه و آلو بخارا یافت می‌شود فنول نام دارد و عملکرد آنها بعنوان آنتی اکسیدان برنامه‌ریزی شده است.

مواد موجود در ۱۰۰ گرم آلوسیاه

ویتامین C
۶٫۲۷ میلی گرم

ویتامین A
۲۱۳٫۱۸ واحد

فیبر
۰٫۹۹ گرم

پتاسیم
۱۱۳٫۵۲ میلی گرم 1

آنتی اکسیدان

میوه های پرطرفداری که حاوی میزان بالایی ویتامین C می باشند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند بهترین داروی طبیعی برای سلامتی بدن به شمار می روند. آلو یکی از آن میوه های پرخاصیت است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان طبیعی و بسیار بالایی که دارد قادر به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو بوده و بدن را در برابر بیماری های مختلف مقاوم می سازد. به نحوی می توان گفت که آلو یک نوع سم زدا برای بدن به شمار می رود.

هضم راحت تر

آلو فیبر بالایی دارد. فیبر هم از عواملی است که به سیستم گوارش کمک بسیاری می کند و مشکلات گوارشی را بر طرف می سازد. مشکلاتی همچون یبوست به کمک فیبر موجود در میوه جات بر طرف می شود. فیبر موجود در آلو سیاه در کاهش کربوهیدرات، کاهش کلسترول، بهبود سلامت قلب و عروق بسیار موثر است.

کاهش کلسترول

کلسترول یا همان LDL در صورتی که افزایش پیدا کند می تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند که اولین آن ها آسیب های جدی به قلب و عروق است. آلو سیاه کلسترول شما را به سطح متعادل می رساند و مشکلات ناشی از آن را برطرف می کند. در حقیقت آلو سیاه یک منبع جذب کلسترول است.

قلب و عروق سالم

آلو سیاه ترکیبات ضد التهابی قوی به همراه دارد که مانع از بالا رفتن کلسترول خون می شود. این عامل کمک می کند تا دیابت و بیماری های قلب و عروق پیشرفت نکنند. این میوه حاوی ویتامین K است که سلامت قلب را از طریق انتقال کلسیم به خارج از رگ ها تامین می کند. این کار مانع ایجاد پلاکت در خون می شود و عروق کمتر دچار گرفتگی می شوند.

پارکینسون

با توجه به مزایایی که در آلو سیاه وجود دارد التهابات در مغز کاهش پیدا می کند. این میوه از سلامت شناختی مغز انسان حمایت می کند. مطالعات نشان می دهد که آلو می تواند در ابتلا به بیماری های عصبی مرتبط با سن از جمله آلزایمر و پارکینسون موثر باشد و خطر ابتلا آن ها را از بین ببرد.

پوست شاداب و جوان

همان طور که می دانید میوه جات برای سلامتی و جوان ماندن پوست موثر هستند. آلو سیاه به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان جهت کاهش چین و چروک پوست و خشک شدن که با پیر شدن بروز پیدا می کند، بسیار موثر است. زخم های پوستی نیز به کمک آلو سیاه بسیار با سرعت و راحت تر درمان می شوند.

دیابت

آلوسیاه دارای شاخص گلیسمی پایین می باشد به این معنا که می تواند یک غذای مناسب برای افرادی باشد که از بیماری دیابت رنج می برند. خواص آلو سیاه برای افراد دیابتی این است که در برابر انسولین بسیار مقاوم بوده و به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها فیبر محلول به درمان دیابت و تعادل سطح قند خون می پردازند.2

مبارزه با سلول‌های سرطانی

طبق بعضی از تحقیقات، آلو می‌تواند در جلوگیری از بعضی سرطان‌ها موثر باشد، از جمله در جلوگیری از سرطان‌های سینه، روده، و مجاری تنفسی. رنگدانه‌های آبی‌قرمز موجود در گوشت این میوه، معروف به آنتوسیانین، رادیکال‌های آزاد را دفع و در نتیجه از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کنند. ویتامین آ موجود در آلو نیز از سرطان‌های دهانی جلوگیری می‌کند. آلو به‌ویژه در جلوگیری از سرطان سینه بسیار موثر است. قدرت آنتی‌اکسیدانی این میوه و فیتونوترینت‌های (مواد مغذی گیاهی) این میوه پیشرفت سلول‌های سرطان سینه را متوقف می‌کنند بدون اینکه به سلول‌های سالم آسیبی برسانند.

بهبود جریان خون

آلو و آلوبخارا توانایی بدن را در جذب آهن افزایش می‌دهند، چون این میوه حاوی ویتامین سی زیادی است. بدن برای تولید سلول‌های خونی به‌شدت به آهن موجود در آلو نیاز دارد. آهن باعث می‌شود گردش خون بهبود پیدا کند و نمی‌گذارد بدن دچار کم‌خونی شود.

کمک به کاهش وزن

آلو سموم را از بدن می‌زداید، از یبوست جلوگیری می‌کند، و به‌صورت طبیعی وزن را کاهش می‌دهد. سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است و هر دوی این‌ها به هضم راحت‌تر و سوخت‌وساز بهتر یاری می‌رسانند. حاوی اسیدسیتریک است که نمی‌گذارد عضلات بگیرند و بدن دچار خستگی شود. عملکرد کبد و روده‌ها را تقویت می‌کند. بنابراین، خوردن آلو یا نوشیدن آب‌آلو به‌صورت مرتب شما را از شر این چند کیلو اضافه‌وزن خلاص می‌کند.

پشتیبانی از سیستم ایمنی

آلو به بدن کمک می‌کند تا بافت‌هایی سالم و سیستم ایمنی قوی‌ای داشته باشد. آلو جلوی سرماخوردگی و آنفولانزا را می‌گیرد و به کسانی که مرتب دچار عفونت می‌شوند کمک می‌کند.

افزایش سلامت استخوان‌ها

محققان در تحقیقات متعددی به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن آلو می‌تواند سلامت استخوان‌ها را افزایش دهد، به‌خصوص در زنان یائسه. آلو، به‌خاطر مقادیر زیاد ترکیبات فنولی و فلاوانوئیدی که دارد، روند پوکی استخوان را معکوس می‌کند. این میوه حاوی عنصر بور نیز هست که نقش مهمی در تشکیل استخوان دارد و نقش فعالانه‌ای در حفظ تراکم استخوان‌ها و سرپاماندن چارچوب بدن دارد.

حاوی منیزیم است

منیزیم آلو برای انقباض عضلات و ارسال پالس‌های عصبی بسیار مورد نیاز است.

میزان اسیدفولیک آن زیاد است

آلو مقدار زیادی اسیدفولیک و کلسیم دارد که نیاز بدن به فولات را تامین می‌کنند. فولات برای زنان باردار و رشد جنین بسیار حیاتی است.

خاصیت ادرارآوری و سم‌زدایی دارد

خوردن آلو باعث ادرارآوری و سم‌زدایی در بدن می‌شود.3

پی نوشت:
1.www.talab.org
2.www.netnevesht.com
3.www.fardanews.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد