فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَی عَلَی اللّهِ کَذِبًا
۱۳۹۲/۰۶/۲۴
–
۹۷۵ بازدید
در قرآن فکرکنم بیش از ده بار این مورد یا موارد مشابهش گفته شده که (من اظلم ممن افتری علی الله کذب)دقیقا منظورازافتری بستن به خدا چیست؟
سپاسگزارم از شما عزیزان ارجمند
پرسشگر گرامی ؛ ازاین که مرکز را پاسخگوی سوالات خود انتخاب نمودید صمیمانه متشکریم و اهتمام شما به مسایل دینی واخلاقی قابل تقد ی ر بوده وامیدواریم با کمک خداوند متعال پله های تقوا و ایمان را به نحو احسن بپیمایید. افترا بستن به خدا یعنی چیزی را به دروغ به خدا نسبت دادن و این از بزرگترین ظلمها و گناهان است که به بیان شیوای خود قران کریم مرتکب این عمل از ظالمترین افراد است .
در آیات متعددی به این اشاره شده مثل آیه 17 سوره یونس : فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَی عَلَی اللّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِآیَاتِهِ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ . یا آیه 93 سوره انعام : وَ مَنْ أَظلَمُ مِمَّنِ افْترَی عَلی اللَّهِ کَذِباً أَوْ قَالَ أُوحِی إِلی وَ لَمْ یُوحَ إِلَیْهِ شی ءٌ
یا آیه 37 اعراف فَمَنْ أَظلَمُ مِمَّنِ افْترَی عَلی اللَّهِ کَذِباً أَوْ کَذَّب بِئَایَتِهِ أُولَئک یَنَالهُُمْ نَصِیبهُم مِّنَ الْکِتَبِ حَتی إِذَا جَاءَتهُمْ رُسلُنَا و چند آیه دیگرکه خداوند متعال قبل از هر یک از این آیات به نکته مهمی اشاره دارد که بلا فاصله بعد از آن این جملات را تکرار نموده و به کسانی که منکر آنها بشوند یا نسبت ناروا به خداوند بدهند هشدار می دهد و این رفتارشان را بزرگترین ظلم می داند.
بنابراین برای فهم اینکه منظور از افترا در هر آیه چیست باید به ماقبل آنها نگاه کرد و دقت کرد که خداوند در مورد چه چیز مهمی بیان کلام نموده و تکذیب چه چیزی را افترا می داند. مثلا در آیه 37 اعراف به این نکته اشاره دارد که کسانی که از احکام دینشان شانه خالی می کنند یا به دروغ به خدا افترا می بندد و یا بجای پذیرفتن دین توحید که انبیا به سوی آن دعوت می کنند ، دین دیگری به خدا نسبت می دهد ظالمترین افراد هستند و می فرمایند: کیست ستمگرتر از آن کس که به دروغ بر خدای تعالی افتراء ببندد ؟ و یا آیات او را تکذیب کند ؟ .
پس برای فهم نوع افترا باید به تک تک آیات مراجعه نموده و با دقت منشا و عامل این بیان را پیدا کرد.
( الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ )
در آیات متعددی به این اشاره شده مثل آیه 17 سوره یونس : فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَی عَلَی اللّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِآیَاتِهِ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ . یا آیه 93 سوره انعام : وَ مَنْ أَظلَمُ مِمَّنِ افْترَی عَلی اللَّهِ کَذِباً أَوْ قَالَ أُوحِی إِلی وَ لَمْ یُوحَ إِلَیْهِ شی ءٌ
یا آیه 37 اعراف فَمَنْ أَظلَمُ مِمَّنِ افْترَی عَلی اللَّهِ کَذِباً أَوْ کَذَّب بِئَایَتِهِ أُولَئک یَنَالهُُمْ نَصِیبهُم مِّنَ الْکِتَبِ حَتی إِذَا جَاءَتهُمْ رُسلُنَا و چند آیه دیگرکه خداوند متعال قبل از هر یک از این آیات به نکته مهمی اشاره دارد که بلا فاصله بعد از آن این جملات را تکرار نموده و به کسانی که منکر آنها بشوند یا نسبت ناروا به خداوند بدهند هشدار می دهد و این رفتارشان را بزرگترین ظلم می داند.
بنابراین برای فهم اینکه منظور از افترا در هر آیه چیست باید به ماقبل آنها نگاه کرد و دقت کرد که خداوند در مورد چه چیز مهمی بیان کلام نموده و تکذیب چه چیزی را افترا می داند. مثلا در آیه 37 اعراف به این نکته اشاره دارد که کسانی که از احکام دینشان شانه خالی می کنند یا به دروغ به خدا افترا می بندد و یا بجای پذیرفتن دین توحید که انبیا به سوی آن دعوت می کنند ، دین دیگری به خدا نسبت می دهد ظالمترین افراد هستند و می فرمایند: کیست ستمگرتر از آن کس که به دروغ بر خدای تعالی افتراء ببندد ؟ و یا آیات او را تکذیب کند ؟ .
پس برای فهم نوع افترا باید به تک تک آیات مراجعه نموده و با دقت منشا و عامل این بیان را پیدا کرد.
( الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ )