هواپیماهای نظامی دماغه ی نوک تیزی دارند. هر چه دماغه تیزتر باشد، سرعت هواپیما بیشتر می شود. اما هر چه طول دماغه بیشتر باشد، این مسأله باعث می شود خلبان ها نتوانند باند فرود را به درستی ببینند. به همین دلیل است که هواپیماهای مسافربری دماغه ی گردی دارند. اما مهندسان روسی در دهه ی ۶۰ میلادی این مشکل را برطرف کردند. آن ها سریع ترین هواپیمای مسافربری را اختراع کردند که دماغه ی آن قابلیت خم شدن داشت. دماغه ی این هواپیما هنگام بلند شدن از زمین و فرود، به سمت پایین خم می شد و در طول پرواز به حالت اولش یعنی رو به جلو برمی گشت.
۲۲۷۲۲۷