توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » قاتل امام علی(ع) ابن ملجم است یا معاویه؟

قاتل امام علی(ع) ابن ملجم است یا معاویه؟

آنچه مشهور است ابن ملجم قاتل حضرت علی علیه السلام از باقی مانده خوارج بوده است؛ و در انتقام نهروان و در پی تئوری و شعار «ان الحکم الا لله» حضرت علی علیه السلام را به شهادت رساند؛ اما با کمی تامل و با تحلیلی دقیق تر؛ به نظر می‌رسد متهم اصلی و پشت پرده شهادت حضرت علی علیه السلام معاویه و عمر عاص باشد. این دو متهم اصلی شهادت حضرت علی علیه السلام هستند.
توجه به این نکات ضروری است که:
1. معاویه قطعا درصدد قتل حضرت علی علیه السلام بوده است؛ چرا که شهوت قدرت وآرزوی خلافت او را به کشتن عثمان واداشت با اینکه عثمان هم حزبی او بود.
2. معاویه همیشه از جنگ مستقیم با حضرت علی علیه السلام فرار می‌کرد درصفین برای فرار از جنگ قرآن‌ها را بر سر نیزه زد و ماجرای حکمیت را پیش کشید. این نکته زمانی حائز اهمیت است که بدانیم حضرت علی علیه السلام در حالی به شهادت رسید که در تدارک جنگی بر علیه معاویه بود از این رو تنها راه حل معاویه در برخورد با امام علی علیه السلام ترور است.
3. ترورهای مخفیانه سیره بنی امیه بود. ایشان در ترورهای پیچیده و اسرار آمیز بسیار زبردست و چیره دست بودند و معاویه و حزب بنی امیه همواره تکیه بر سیاست ترور داشتند و این جمله از او معروف است بعد از ترور مالک اشتر گفت: «و لله جنود من العسل» برای خداوند لشکریانی از عسل است.
ترورهای مخفیانه سیره بنی امیه است
تنها راه معاویه برای رسیدن به آرزوی خویش ترور امیرالمومنین است و او هیچ راهی جز این پیش رو ندارد، از اینکه او و طایفه او در ترورهای مختلف موفق بوده‌اند و افراد بسیاری که در مقاطع مختلف با سیاست‌های ایشان همراه نبودند را به وسیله ترور حذف فیزیکی می‌کردند. برخی از کسانی که مخفیانه و ناجوانمردانه ترور شدند عبارتند از:
1- کعب بن ابی و عبد الرحمن عوف که این دو توسط عثمان مسموم و مقتول شدند
2- سعد بن ابی وقاص و زیاد بن ابیه که توسط سم معاویه کشته شدند
3- مالک اشتر که توسط سم معاویه به شهادت رسید
4- امام حسن مجتبی علیه السلام که توسط توطئه معاویه مسموم و به شهادت رسید
ترورهای مخفیانه از سیاست‌های همیشگی بنی امیه از قبل از اسلام تا زمان معاویه بوده است از طرف دیگر هنگامی به شخصیت ابن ملجم نگاه می‌شود این نظریه که ابن ملجم عامل و مجری فرمان معاویه در به شهادت رساندن حضرت علی علیه السلام بوده است تقویت می‌شود.
ابن ملجم نه از اهل کوفه بود نه از خوارج
گزارشات تاریخی خبری مبنی بر اینکه ابن ملجم خانه ای در کوفه داشته باشد را حکایت نمی‌کنند حتی برای ابن ملجم اهل و همسر یا فرزندی را در میان کوفه گزارش نداده‌اند نه قبل از به درک رفتن ابن ملجم نه بعد ازآن او در بیت قطام یا اشعث بوده است.
خوارج به عبادت بسیار مشهور و معروف هستند، عباد و زاهدانی بی بصیرت؛ اما اثری از زهد و عبادت در ابن ملجم دیده نمی‌شود و رفتارهایی که تاریخ از او ثبت کرده است او را بیشتر شبیه به امویان گزارش داده است تا خوارج.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد