قبولی اعمال و مستحبات شخص بی نماز
۱۳۹۷/۰۹/۲۱
–
۸۶۱ بازدید
سلام,من درگذشته پرسیده بودم که کسیکه درطول عمرنمازنمیخواند ایاتوبه اش ازسایرگناهان کبیره قبول است که پاسخ دادید بله ایا کسیکه درطول عمرنمازنمیخواندولی ذکر ودعا وصلوات بسیار میفرستدوازهمه گناهان کبیره دیگرتوبه کرده ایا چون نماز نمیخواند درطول عمرایا امکان دارد درنهایت وارد بهشت کسانی که نماز میخوانند شوددرنهایت چون ذکرودعاوصلوات بسیار میفرستدوازهمه گناهان کبیره جزنمازتوبه کرده .باتشکر اجرتان بااقاامام زمان علیه السلام
پرسشگر گرامی ، به نکات زیر توجه نمایید :
1 . در آیه قرآن هست که از بعضی از اهل جهنم در حالی که معذب هستند می پرسند: «مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ﴿مدثر/۴۲﴾» چه چیزی شما را در این جهنم قرار داد؟ یکی از دلایلی که جهنمیان ذکر می کنند این است که «قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ﴿مدثر/۴۳﴾» گویند از نمازگزاران نبودیم.
فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ﴿ماعون/۴﴾ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ﴿ماعون/۵﴾ پس واى بر نمازگزارانى که از نمازشان غافلند.
2 . همه کسانى که وارد جهنم مى شوند، براى همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصى (مانند کافران) براى همیشه در جهنم خواهند بود.
براساس آیات و روایات، حقیقت آن است که اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه، مؤمن، و دوستدار حضرت رسول اکرمصلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام باشد؛ ولى در اینجا خود را از آلودگى ها و تعلّقات پاک نسازد، در قیامت با عذاب ها و فشارها رو به رو بوده و به طبقه اعلاى جهنم خواهد رفت که اگر به باطنش بنگرى، بهشت خواهد بود. مؤمن گناهکار، در این جهنم موقت ، مدتى قرار خواهد گرفت تا بدین عذاب ها تطهیر شود و به بهشت قدم بگذارد.
3 . مراتب بهشت و بهشتیان
1 . 3 . عدالت خداوند ایجاب می کند که بهشت دارای درجات متنوع باشد جایگاه بعضی همچون ستارگان آسمان نسبت به اهل زمین باشد. و بعضی همچون گناهکاران آزاد شده از جهنم، در پایین ترین درجات بهشت زندگی کنند .
در تفسیر امام علیه السّلام است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله فرمود: اى گروه شیعیان از خداوند بترسید، بهشت از دست شما نمى رود اگر چه گناهان شما موجب شود که شما از ورود در آن تاخیر داشته باشید، اکنون براى بدست آوردن درجات بهشت با هم مسابقه دهید.(ایمان و کفر-ترجمه الإیمان و الکفر بحار الانوار،ج 1، 278 )
در بعضی از اخبار آمده است که فاصله هر درجه ای از درجه دیگر صد سال راه است. و در بعضی، سخن از فاصله بین زمین و آسمان است .
«إنّ أهل الجنّة لیتراءون أهل الغرف فی الجنّة کما تراءون الکواکب فی السّماء؛ اهل بهشت صاحبان غرفه هاى بالا را چنان مى بینند که شما ستارگان آسمان را می بینید.»
اما به هر حال بهشت، بهشت است. پایین ترین درجه آن نیز از بالاترین درجات دنیا برتر است. چنانکه پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: یک وجب از بهشت بهتر است از دنیا و هر چه در آن است.(الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى 248)
اما درباره تعداد درجات آن در برخی از روایات سخن از برابری آن با شماره آیات قرآن است .
«بر شما باد بخواندن قرآن که درجات بهشت به شماره آیات آنست و روز قیامت به قارى قرآن گویند بخوان و بالا رو و هر آیه که بخواند یک درجه بالا رود.(امالى شیخ صدوق-ترجمه کمره اى، متن 359)»
اما کسی که وارد بهشت شود در هر شان و مرتبه و درجه ای که قرار داشته باشد، از یک سری خدمات عمومی بهشت و از امتیازات کلی زندگی بهشتی برخوردار می شود. از جمله اینکه در بهشت، مرگ و بیماری، غم و اندوه، رنج و درد وجود ندارد. هیچ نوع عذاب روحی و جسمی بهشتیان را آزار نخواهد داد؛ که اصلا آزار و سختی با اصالت بهشت سازگار نیست.
بنابراین افراد رده های پایین تر به ممتازان رده های بالاتر حسرت نمی برند. حسرت از جمله عذابهای سخت روحی است که در بهشت راه ندارد. این افراد همچون کودکانی هستند که از بازی های کودکانه متلذذ می شوند و هیچ درکی از لذتهای بزرگتری همچون لذات جنسی ندارند و آرزوی آن را هم در سر نمی پرورانند. زیرا برای متلذذ شدن به لذاتی بزرگتر، لازم است که کودک بالغ شود و ظرفیت ها و تواناییهای لازم را بیابد تا ادراک لذت برایش میسر شود .
همچنین کسانی که در دنیا عشق را تجربه نکرده اند، نه درکی از لذت وصال به محبوب دارند، و نه به عشاق حسرت می برند. اما آنکه عاشق شده است، می داند هیچ لذتی با لذت وصال به معشوق برابری نمی کند. عاشق ظرفیت روحی برتری پیدا کرده که دیگران از آن بهره ای ندارند. از همین رو می توان گفت کسانی که در دنیا لذت عبادت را درک نکرده و آنقدر ظرفیت معنوی خود را رشد نداده اند که روح عبادت را درک کند، در بهشت هم درکی از لذاتی که پاداش عباداتند، پیدا نخواهند کرد.
کسی که وارد بهشت شود در هر شان و مرتبه و درجه ای که قرار داشته باشد، از یک سری خدمات عمومی بهشت و از امتیازات کلی زندگی بهشتی برخوردار می شود. از جمله اینکه در بهشت، مرگ و بیماری، غم و اندوه، رنج و درد وجود ندارد. هیچ نوع عذاب روحی و جسمی بهشتیان را آزار نخواهد داد؛ که اصلا آزار و سختی با اصالت بهشت سازگار نیست
2 . 3 . نعمات بهشتی متناسب با درجات
نعمات بهشتیان اعم از مادی و معنوی همه بر اساس شان و مرتبت ایشان تقسیم می شود. لذا اگر چه همه از قصرهای مجلل و همسران و دیگر نعمات بهشتی برخوردارند، اما کیفیت آنها متناسب با درجاتشان فرق دارد. من جمله میزان دیدار و همنشینی با بزرگان بهشتی همچون پیامبران و امامان نیز بسته به درجات بهشتیان متغیر است. همچنین بالاترین نعمت بهشت که بنابر نقل، لذت درک خدا و رضایت اوست، نیز بستگی به شان بهشتیان دارد .
روای گوید از حضرت رضا علیه السّلام پرسیدم: نظر شما در باره این حدیث که أهل حدیث نقل مى کنند: «أهل ایمان از منازل و مقامات خود در بهشت، خدا را زیارت مى کنند» چیست؟
حضرت رضا علیه السّلام فرمود: اى أبا صلت، خداوند تبارک و تعالى حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله را بر تمام مخلوقین، حتى فرشتگان و انبیاء عظام، برترى داده است، و بیعت کردن با او را به منزله بیعت با خود ساخته و زیارت و دیدار پیامبر را در دنیا و آخرت به منزله زیارت و دیدار خود شمرده است،… و درجه و مقام پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله در بهشت از تمام درجات بالاتر است، پس هر کس از درجه و مقام خود در بهشت؛ آن حضرت را زیارت کند، خداوند تبارک و تعالى را زیارت کرده است.
3 . 3 . پایین ترین و بالاترین درجات
بالاترین درجات، از آن انبیاء، اولیاء، شهدا و … می باشد. نیز برای مخلصینی که در جوانی راه طاعت الهی در پیش گرفته اند.
پیامبر خدا فرمود: بهترین امت من کسى است که جوانى را در طاعت خدا بگذراند، دل از لذت دنیا برگیرد و در آخرت آویزد، تا خدا بالاترین درجات بهشت را به وى پاداش دهد.(نصایح،31)
پایین ترین درجات نیز از آن کسانی است که اگرچه افتخار مسلمانی را دارند، اما آنقدر گناه کرده اند که باید مدتی را در دوزخ سپری کنند و سپس از آن نجات یافته و بهشتی شوند .
نعمات بهشتیان اعم از مادی و معنوی همه بر اساس شان و مرتبت ایشان تقسیم می شود. لذا اگر چه همه از قصرهای مجلل و همسران و دیگر نعمات بهشتی برخوردارند، اما کیفیت آنها متناسب با درجاتشان فرق دارد. من جمله میزان دیدار و همنشینی با بزرگان بهشتی همچون پیامبران و امامان نیز بسته به درجات بهشتیان متغیر است. همچنین بالاترین نعمت بهشت که بنابر نقل، لذت درک خدا و رضایت اوست، نیز بستگی به شان بهشتیان دارد
از عبد اللَّه بن مسعود روایت شده است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود:
«من [حال و وضع ] آخرین کسى را که از آتش جهنم نجات مى یابد و آخرین کسى که به بهشت در مى آید، مى دانم: مردى چهار دست و پا از آتش جهنم بیرون مى آید و خداوند متعال به او مى فرماید: «برو وارد بهشت شو. به بهشت مى آید، اما برایش چنان وانمود مى شود که بهشت پر شده است. باز مى گردد و عرض مى کند: پروردگارا، آن را پر یافتم.
خداوند متعال به او مى فرماید: «برو و وارد بهشت شو». باز به بهشت مى آید و برایش چنان وانمود مى شود که بهشت پر است. باز بر مى گردد و عرض مى کند: پروردگارا، آن را پر یافتم!
باز خداوند متعال به او مى فرماید: «برو و وارد بهشت شو. پس همانا تو [پاداشى ] مانند دنیا و ده برابر دیگر مانند آن خواهى داشت، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: او عرض مى کند: [خداوندا] آیا مرا به ریشخند گرفته اى، در حالى که تو فرمانروایى [هیچ گاه چنین کارى نمى کنى ]؟ راوى گفت: چون به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نگریستم، دیدم که لبخندى زد و دندانهاى آسیاى آن حضرت آشکار شد و فرمود: گفته مى شود: «چنین کسى کم منزلت ترین بهشتیان است (پیام پیامبر، ترجمه فارسى، ص: 283)
1 . در آیه قرآن هست که از بعضی از اهل جهنم در حالی که معذب هستند می پرسند: «مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ﴿مدثر/۴۲﴾» چه چیزی شما را در این جهنم قرار داد؟ یکی از دلایلی که جهنمیان ذکر می کنند این است که «قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ﴿مدثر/۴۳﴾» گویند از نمازگزاران نبودیم.
فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ﴿ماعون/۴﴾ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ﴿ماعون/۵﴾ پس واى بر نمازگزارانى که از نمازشان غافلند.
2 . همه کسانى که وارد جهنم مى شوند، براى همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصى (مانند کافران) براى همیشه در جهنم خواهند بود.
براساس آیات و روایات، حقیقت آن است که اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه، مؤمن، و دوستدار حضرت رسول اکرمصلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام باشد؛ ولى در اینجا خود را از آلودگى ها و تعلّقات پاک نسازد، در قیامت با عذاب ها و فشارها رو به رو بوده و به طبقه اعلاى جهنم خواهد رفت که اگر به باطنش بنگرى، بهشت خواهد بود. مؤمن گناهکار، در این جهنم موقت ، مدتى قرار خواهد گرفت تا بدین عذاب ها تطهیر شود و به بهشت قدم بگذارد.
3 . مراتب بهشت و بهشتیان
1 . 3 . عدالت خداوند ایجاب می کند که بهشت دارای درجات متنوع باشد جایگاه بعضی همچون ستارگان آسمان نسبت به اهل زمین باشد. و بعضی همچون گناهکاران آزاد شده از جهنم، در پایین ترین درجات بهشت زندگی کنند .
در تفسیر امام علیه السّلام است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله فرمود: اى گروه شیعیان از خداوند بترسید، بهشت از دست شما نمى رود اگر چه گناهان شما موجب شود که شما از ورود در آن تاخیر داشته باشید، اکنون براى بدست آوردن درجات بهشت با هم مسابقه دهید.(ایمان و کفر-ترجمه الإیمان و الکفر بحار الانوار،ج 1، 278 )
در بعضی از اخبار آمده است که فاصله هر درجه ای از درجه دیگر صد سال راه است. و در بعضی، سخن از فاصله بین زمین و آسمان است .
«إنّ أهل الجنّة لیتراءون أهل الغرف فی الجنّة کما تراءون الکواکب فی السّماء؛ اهل بهشت صاحبان غرفه هاى بالا را چنان مى بینند که شما ستارگان آسمان را می بینید.»
اما به هر حال بهشت، بهشت است. پایین ترین درجه آن نیز از بالاترین درجات دنیا برتر است. چنانکه پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: یک وجب از بهشت بهتر است از دنیا و هر چه در آن است.(الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى 248)
اما درباره تعداد درجات آن در برخی از روایات سخن از برابری آن با شماره آیات قرآن است .
«بر شما باد بخواندن قرآن که درجات بهشت به شماره آیات آنست و روز قیامت به قارى قرآن گویند بخوان و بالا رو و هر آیه که بخواند یک درجه بالا رود.(امالى شیخ صدوق-ترجمه کمره اى، متن 359)»
اما کسی که وارد بهشت شود در هر شان و مرتبه و درجه ای که قرار داشته باشد، از یک سری خدمات عمومی بهشت و از امتیازات کلی زندگی بهشتی برخوردار می شود. از جمله اینکه در بهشت، مرگ و بیماری، غم و اندوه، رنج و درد وجود ندارد. هیچ نوع عذاب روحی و جسمی بهشتیان را آزار نخواهد داد؛ که اصلا آزار و سختی با اصالت بهشت سازگار نیست.
بنابراین افراد رده های پایین تر به ممتازان رده های بالاتر حسرت نمی برند. حسرت از جمله عذابهای سخت روحی است که در بهشت راه ندارد. این افراد همچون کودکانی هستند که از بازی های کودکانه متلذذ می شوند و هیچ درکی از لذتهای بزرگتری همچون لذات جنسی ندارند و آرزوی آن را هم در سر نمی پرورانند. زیرا برای متلذذ شدن به لذاتی بزرگتر، لازم است که کودک بالغ شود و ظرفیت ها و تواناییهای لازم را بیابد تا ادراک لذت برایش میسر شود .
همچنین کسانی که در دنیا عشق را تجربه نکرده اند، نه درکی از لذت وصال به محبوب دارند، و نه به عشاق حسرت می برند. اما آنکه عاشق شده است، می داند هیچ لذتی با لذت وصال به معشوق برابری نمی کند. عاشق ظرفیت روحی برتری پیدا کرده که دیگران از آن بهره ای ندارند. از همین رو می توان گفت کسانی که در دنیا لذت عبادت را درک نکرده و آنقدر ظرفیت معنوی خود را رشد نداده اند که روح عبادت را درک کند، در بهشت هم درکی از لذاتی که پاداش عباداتند، پیدا نخواهند کرد.
کسی که وارد بهشت شود در هر شان و مرتبه و درجه ای که قرار داشته باشد، از یک سری خدمات عمومی بهشت و از امتیازات کلی زندگی بهشتی برخوردار می شود. از جمله اینکه در بهشت، مرگ و بیماری، غم و اندوه، رنج و درد وجود ندارد. هیچ نوع عذاب روحی و جسمی بهشتیان را آزار نخواهد داد؛ که اصلا آزار و سختی با اصالت بهشت سازگار نیست
2 . 3 . نعمات بهشتی متناسب با درجات
نعمات بهشتیان اعم از مادی و معنوی همه بر اساس شان و مرتبت ایشان تقسیم می شود. لذا اگر چه همه از قصرهای مجلل و همسران و دیگر نعمات بهشتی برخوردارند، اما کیفیت آنها متناسب با درجاتشان فرق دارد. من جمله میزان دیدار و همنشینی با بزرگان بهشتی همچون پیامبران و امامان نیز بسته به درجات بهشتیان متغیر است. همچنین بالاترین نعمت بهشت که بنابر نقل، لذت درک خدا و رضایت اوست، نیز بستگی به شان بهشتیان دارد .
روای گوید از حضرت رضا علیه السّلام پرسیدم: نظر شما در باره این حدیث که أهل حدیث نقل مى کنند: «أهل ایمان از منازل و مقامات خود در بهشت، خدا را زیارت مى کنند» چیست؟
حضرت رضا علیه السّلام فرمود: اى أبا صلت، خداوند تبارک و تعالى حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله را بر تمام مخلوقین، حتى فرشتگان و انبیاء عظام، برترى داده است، و بیعت کردن با او را به منزله بیعت با خود ساخته و زیارت و دیدار پیامبر را در دنیا و آخرت به منزله زیارت و دیدار خود شمرده است،… و درجه و مقام پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله در بهشت از تمام درجات بالاتر است، پس هر کس از درجه و مقام خود در بهشت؛ آن حضرت را زیارت کند، خداوند تبارک و تعالى را زیارت کرده است.
3 . 3 . پایین ترین و بالاترین درجات
بالاترین درجات، از آن انبیاء، اولیاء، شهدا و … می باشد. نیز برای مخلصینی که در جوانی راه طاعت الهی در پیش گرفته اند.
پیامبر خدا فرمود: بهترین امت من کسى است که جوانى را در طاعت خدا بگذراند، دل از لذت دنیا برگیرد و در آخرت آویزد، تا خدا بالاترین درجات بهشت را به وى پاداش دهد.(نصایح،31)
پایین ترین درجات نیز از آن کسانی است که اگرچه افتخار مسلمانی را دارند، اما آنقدر گناه کرده اند که باید مدتی را در دوزخ سپری کنند و سپس از آن نجات یافته و بهشتی شوند .
نعمات بهشتیان اعم از مادی و معنوی همه بر اساس شان و مرتبت ایشان تقسیم می شود. لذا اگر چه همه از قصرهای مجلل و همسران و دیگر نعمات بهشتی برخوردارند، اما کیفیت آنها متناسب با درجاتشان فرق دارد. من جمله میزان دیدار و همنشینی با بزرگان بهشتی همچون پیامبران و امامان نیز بسته به درجات بهشتیان متغیر است. همچنین بالاترین نعمت بهشت که بنابر نقل، لذت درک خدا و رضایت اوست، نیز بستگی به شان بهشتیان دارد
از عبد اللَّه بن مسعود روایت شده است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود:
«من [حال و وضع ] آخرین کسى را که از آتش جهنم نجات مى یابد و آخرین کسى که به بهشت در مى آید، مى دانم: مردى چهار دست و پا از آتش جهنم بیرون مى آید و خداوند متعال به او مى فرماید: «برو وارد بهشت شو. به بهشت مى آید، اما برایش چنان وانمود مى شود که بهشت پر شده است. باز مى گردد و عرض مى کند: پروردگارا، آن را پر یافتم.
خداوند متعال به او مى فرماید: «برو و وارد بهشت شو». باز به بهشت مى آید و برایش چنان وانمود مى شود که بهشت پر است. باز بر مى گردد و عرض مى کند: پروردگارا، آن را پر یافتم!
باز خداوند متعال به او مى فرماید: «برو و وارد بهشت شو. پس همانا تو [پاداشى ] مانند دنیا و ده برابر دیگر مانند آن خواهى داشت، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: او عرض مى کند: [خداوندا] آیا مرا به ریشخند گرفته اى، در حالى که تو فرمانروایى [هیچ گاه چنین کارى نمى کنى ]؟ راوى گفت: چون به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نگریستم، دیدم که لبخندى زد و دندانهاى آسیاى آن حضرت آشکار شد و فرمود: گفته مى شود: «چنین کسى کم منزلت ترین بهشتیان است (پیام پیامبر، ترجمه فارسى، ص: 283)