قدر اثباتکننده امامت و مهدویت است
۱۳۹۲/۰۵/۱۰
–
۵۲ بازدید
قدر اثباتکننده امامت و مهدویت است
والمسلمین محمدرضا فوادیان، معاون بنیاد مهدی موعود (عج) گفت: شب قدر پرفضیلتترین شب سال است که یکی از امتیازات خاصه ماه مبارک رمضان نیز محسوب میشود و این شب به سبب نزول قرآن و جایگاه بسیار والایش در میان شبهای دیگر سال، عظمت این ماه را نیز فزونی بخشیده است.
والمسلمین محمدرضا فوادیان، معاون بنیاد مهدی موعود (عج) گفت: شب قدر پرفضیلتترین شب سال است که یکی از امتیازات خاصه ماه مبارک رمضان نیز محسوب میشود و این شب به سبب نزول قرآن و جایگاه بسیار والایش در میان شبهای دیگر سال، عظمت این ماه را نیز فزونی بخشیده است.
وی افزود: ماه مبارک رمضان در ادبیات دینی ما برترین ماه و شب قدر نیز برترین شب سال است؛ در این شب، قرآن بر پیامبر(ص) نازل شد و در همین شب است که مقدرات بندگان برای یک سال امضا میشود؛ نکته مهمی که در تعیین مقدرات موجودات عالم در سال آینده وجود دارد، تایید و امضای این مقدرات به دست امام زمان (عج) است.
معاون بنیاد مهدی موعود (عج) اظهار کرد: در آیه «تنزّل الملائکة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من کلّ أمرٍ» خداوند به نزول فرشتگان به سمت زمین به دستور پروردگار و با هر فرمانی اشاره دارد؛ فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» دارد؛ همچنانکه در آیات ۳ و۴ سوره دخان نیز مفهوم، «فیها یفرَق من کلّ أمرٍ حکیم» آمده است که دلالت بر تجدید و قوام دارد و خبر از تفریق و تنزل امر در لیلةالقدرهای آینده میدهد.
وی گفت: این پیوستگی افعال به این مفهوم است که اگر ملائک در این شب به پیامبر نازل میشدند این امر در خصوص اوصیای پیامبر که همان ائمه اطهار(ع) هستند نیز حکم میکند؛ مفهومی که امام سجاد(ع) نیز در روایتی جامع به ان میپردازد و ارتباط امامت و نبوت را از طریق همین شب قدر مشخص میکند.
معاون بنیاد مهدی موعود(عج) تصریح کرد: یک مسلمان واقعی یک آیه و یا چند آیه را به عنوان معتقدات قبول ندارد بلکه کلیت دین و قرآن از سوی او پذیرفته شده است به همین جهت باید استمرار شب قدر تا قیامت را بپذیرد و قطعا باید هم قبول کند که ملایک الهی در این شب باید بر حجت خدا در روی زمین نازل شوند و از ایشان اذن بگیرند.
وی گفت: پیامبر اکرم(ص) در این زمینه به اصحاب خویش فرمودند که به شب قدر ایمان بیاورید زیرا این شب برای من و علی(ع) و یازده تن از فرزندان اوست؛ خداوند در قرآن نیز خطاب به کافران هشدار میدهد پذیرش دین با پذیرش چند آیه از قرآن و نپذیرفتن آیات دیگر حاصل نمیشود؛ پس یکی از فرزندان امام علی(ع) که قطعا امام دوازدهم است باید همیشه تا قیامت زنده باشند تا بتوانند میزبان ملایک الهی باشند و مقدرات بندگان را امضا کنند.
فوادیان یادآور شد: در احادیث صحیحه نبوی انکار امام زمان(عج) به مثابه انکار نبوت پیامبر(ص) ذکر شده است؛ در واقع در شب قدر، ملایک بر گرد امام معصوم(ع) که ولی امر مسلمین است طواف میکنند و این واقعه در زمان همه ائمه دیگر نیز رخ داده است، از حضرت امام باقر(ع) نقل شده است که وقتی از ایشان در مورد شب قدر سوال شد، فرمودند چگونه این شب را نشناسیم در حالی که در آن فرشتگان بر گرد ما طواف میکنند.
وی گفت: امام سجاد(ع) یکی از اسناد مهم شیعه در تفوق معنوی و اعتقادی بر دیگران را در پذیرش مسئله امامت و شب قدر عنوان میکنند و فرمودند که ای گروه شیعه، با «حم و الکتاب المبین؛ انا انزلناه فی لیلة مبارکة انا کنا منذرین» مخاصمه و مناظره کنید، زیرا این آیات مخصوص والیان امر امامت بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.
نویسنده کتاب شرح دعای اللهم کن لولیک تصریح کرد: یکی از مظاهر اصلی شب قدر که متاسفانه از آن غفلت شده ارتباط فضیلت این شب با حضرت صدیقه طاهره(س) است؛ در تفسیر فرات بن ابراهیم از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که فرمودهاند «ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم»، «شب قدر» فاطمه و «قدر» خداست، پس کسی که فاطمه(علیهاالسلام) را آنگونه که باید، بشناسد، شب قدر را درک کرده است؛ و این اشاره به مقام ولایت آن بانوی معصوم نیز دارد و از طرفی، همانگونه که در شب قدر امر حق بر امام به حق فرود میآید، نزولگاه نور پاک امامان معصوم نیز وجود مقدس فاطمه زهرا علیهاالسلام است؛ که حقیقتاً هر کس آن بانو را شناخت و به عظمت مقام فرزندان معصومش و همسر مظلوم و معصومش پی برد، شب قدر را درک کرده است.
وی گفت: به درستی که مردم در آن شب به نماز و دعا و سؤال اشتغال دارند ولی صاحب این امر(ع) در کار دیگری است. فرشتگان بر او نازل میشوند و امور سال را بر او عرضه میدارند، از غروب خورشید تا طلوع آن. پیوسته برای او در آن شب تا طلوع فجر سلام است. چه شود که مطلع الفجر سورة قدر که فرج آن بزرگوار است فرا رسد و چنین نویدی گوش دل را صفا بخشد.
مرجع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)